De Digitale Route van Carglass

01 maart 2021 - 7 min

Een digitale business uitbouwen, is dan wel een noodzaak. Maar… “als je de connectiviteit zou verliezen, ligt je onderneming plat”, beseft Stefaan Hermans, CIO van Carglass België en Nederland. En dus koos de groeiende onderneming voor de zekerheid van een sterke telecomoplossing.

Connectiviteit is onmisbaar bij de creatie van een groeibusiness en werkplek van de toekomst

Carglass investeerde de laatste jaren al gevoelig in de overschakeling van analoog naar digitaal werken.

 

Papier is verleden tijd bij de specialist in het herstellen van autoruiten en carrosserie. Daarentegen is de 100% digitale stroom van data cruciaal voor de business. “Tien jaar geleden werkten we nog grotendeels offline”, vergelijkt Stefaan Hermans, CIO van Carglass België. “Vandaag loopt alles online. Om dit te doen slagen, bouwden we een performant netwerk tussen de filialen, het distributiecentrum en het hoofdkwartier.”

De connectiviteit naar de cloud moet altijd gegarandeerd zijn. Anders zitten we niet alleen in België met een probleem, maar in gans de wereld.

Stefaan Hermans

CIO van Carglass

Continuë connectiviteit

“Weinig mensen weten het, maar ons distributiecentrum in Hasselt is het grote logistieke centrum voor de hele wereld. Het is cruciaal dat er dag en nacht gewerkt wordt, zeven op zeven. De connectiviteit naar de cloud moet altijd gegarandeerd zijn. Anders zitten we niet alleen in België met een probleem, maar in gans de wereld.”

 

“De coaxverbindingen zijn daarom redundant opgebouwd”, vult Bart van Grunderbeek, account manager bij Telenet Business, aan. “Het zijn vier aparte glasvezellijnen met zeer hoge bandbreedtes en zeer lage latency. En mocht de coax-verbinding toch uitvallen, dan neemt de 4G back-up het over. Omdat deze andere technologie volledig geïntegreerd is, zal Carglass daar niets van merken. Het bedrijf zit altijd veilig.”

50% meer internetverkeer

“Pretty simpel en pretty efficiënt, zou ik zeggen”, reageert Stefaan. “En dat wanneer er vandaag 8 keer zoveel data over onze netwerken wordt gestuurd als 5 jaar geleden.”

 

Het thuiswerken is hierin een katalysator. Telenet Business meet 50% meer internetverkeer dan het jaar voordien. Telefoongesprekken duren dubbel zo lang. “Mensen werken samen via Teams”, zegt Bart. “En willen meer bellen met hun nummer van op kantoor. Hiervoor doen we beroep op ons stabiel netwerk en koppelen we de telefoonnummers aan de Teams-omgeving.”

 

“Maar het gaat niet alleen meer over videobellen”, merkt Stefaan. “We hebben een volledige digitale bibliotheek opgebouwd van documenten die eenvoudig gedeeld kunnen worden met Microsoft 365 en SharePoint. Dit past in onze creatie van de beste werkplek die we onze mensen willen geven.”

De coaxverbindingen zijn redundant opgebouwd. Het zijn vier aparte glasvezellijnen met zeer hoge bandbreedtes en zeer lage latency. En mocht de verbinding toch uitvallen, dan neemt de 4G back-up het over.

Bart van Grunderbeek

Account Manager Telenet Business

Valse phishing mails

Helaas wordt deze digitale werkplek ook bedreigd door hackers. Cybersecurity oplossingen houden de meeste gevaren tegen. Maar deze technische oplossingen moeten hand in hand gaan met het werken aan bewustzijn bij medewerkers.

 

Om zijn online veiligheid te verbeteren, werkt Carglass op een opvallende manier op deze kwetsbaarste schakel. Van mecaniciens tot kantoorbedienden en managers. Iedereen kan de poort zijn waarlangs hackers het bedrijf binnendringen.

 

“We investeren behoorlijk in de security awareness van onze mensen”, legt Stefaan uit. “Zo voeren we campagne rond phishing met een maandelijkse sessie van 20 minuten. Met een soort quiz testen we hen. We hebben zelfs een programma lopen dat valse phishing mails uitstuurt. Vervolgens meet het hoe mensen erop reageren. Wie klikt? Wie verwittigt de helpdesk? Zo stellen we vast wie nog coaching mag krijgen en welke campagnes we best nog opzetten.”

Volledig digitaal voor klanten

Van dit veilige netwerk laat Carglass de laatste jaren ook zijn klanten mee profiteren. “We trokken voluit de digitaliseringskaart voor onze klanten”, zegt Stefaan. “Zo garanderen we vandaag een ‘end-2-end afspraakboeking’ volledig digitaal. Ook het dossierbeheer loopt online.”

 

Zo vergemakkelijkt het de administratieve afwikkeling aanzienlijk voor zijn klanten. Nog zo’n straf voordeel van een performante en stabiele connectiviteit.

Over Carglass

Carglass is een specialist in het herstellen van autoruiten en carrosserieschade.Carglass België stelt 1.200 mensen tewerk in het hoofdkantoor, het distributiemagazijn en de ateliers. Samen helpen ze elk jaar 350.000 klanten uit de nood. Het bedrijf werd recent verkozen tot HR-ambassadeur 2020, omwille van hoe ze met de impact van de coronacrisis op het personeel zijn omgegaan.

www.carglass.be

Schrijf je in voor meer inspiratie*

Ontdek interviews, podcasts en andere content

Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events

Download e-books en whitepapers

* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet