Meer doen met minder is een dagelijkse realiteit voor veel scholen. Elke beslissing is daardoor een voortdurende afweging tussen het beschikbare budget en de prioriteiten. Dit verhoogt niet alleen de werkdruk, maar versterkt ook het tekort aan interne IT-expertise. In deze blog ontdek je 4 tegenstellingen waarmee IT-coördinatoren worstelen.
Tegenstelling 1: Veel schermen versus weinig IT-handen
De digitalisering in het onderwijs heeft de rol van IT-teams in scholen drastisch veranderd. De Digisprong zorgde voor een aanzienlijke toename in digitale toestellen binnen scholen. Hierdoor zijn de noden op vlak van ondersteuning en onderhoud sterk toegenomen. Toch zijn de budgetten of beschikbare uren voor ICT-ondersteuning niet in verhouding meegegroeid. Vroeger gold de regel dat er per vijftig toestellen één IT-medewerker beschikbaar moest zijn. Alleen zijn er vandaag veel meer toestellen zonder de beschikbare uren of medewerkers.
Naast het onderhoud van hardware, moeten IT-medewerkers vandaag ook mee zijn met andere IT-taken zoals cybersecurity of connectiviteit, wat de werkdruk verhoogt. Een onderzoek van het Kenniscentrum Digisprong met steun van de Europese Unie stelt dat scholen dit tekort proberen op te vangen door zelf extra uren te voorzien, vaak via bijzondere pedagogische taken (BPT-uren). In de praktijk betekent dit dat ze ook eigen middelen inzetten om extra ICT-coördinatie mogelijk te maken omdat het anders niet haalbaar is om het takenpakket rond te krijgen.
Bron tabel: Gemiddelde ICT-coördinatie per week in het onderwijs
Tegenstelling 2: Complexe IT-uitdagingen versus gebrek aan expertise
Naast de beperkte middelen om IT-medewerkers aan te werven, is het voor scholen moeilijk om gespecialiseerd personeel te vinden. De digitalisering gaat razendsnel en brengt continu nieuwe uitdagingen met zich mee. IT-medewerkers nemen vaak nog andere (educatieve) taken of bezitten niet de juiste gespecialiseerde kennis. Bovendien maken de beperkte middelen in het onderwijs het moeilijk om te concurreren met de interessante loonvoordelen uit de privésector. Resultaat? Gebrek aan in-house expertise om toekomstige uitdagingen te tackelen.
Tegenstelling 3: Slimme cyberaanvallen versus beperkte middelen
Volgens een onderzoek van Cybercrimeinfo werden in de eerste zes maanden van 2025 al 209 Belgische organisaties het slachtoffer van een cyberaanval. Dat is een stijging van 41,2 % tegenover 2024. Eén van de meest getroffen sectoren is de onderwijssector. En dat heeft verschillende oorzaken. Beperkte budgetten en expertise maken onderwijsinstellingen extra kwetsbaar.
Ook de Bring Your Own Device-trend (BYOD) zorgt voor een grotere dreiging. Van DDoS-aanvallen tot phishing: meer toestellen op het netwerk, betekent meer risico om slachtoffer te worden van een aanval. Die aanvallen worden steeds geavanceerder en hebben ook zware gevolgen voor scholen:
- De werking van de school dreigt stil te vallen en het onderwijs wordt verstoord.
- Gevaar voor datalekken van gevoelige gegevens van personeel en leerlingen.
- Het vertrouwen van ouders en het personeel komt onder druk te staan.
Een langetermijnstrategie is cruciaal om cyberdreiging slim aan te pakken. Minister van Onderwijs Zuhal Demir onderstreept in haar nieuwe beleidsnota ook het belang van cybersecurity om een veilige leeromgeving te creëren voor leerlingen en leerkrachten. Of daar budget voor wordt vrijgemaakt, is nog koffiedik kijken. Ook hier moeten scholen afwegen welke tools, diensten of samenwerkingen met externe partners mogelijk zijn met beperkte middelen
Tegenstelling 4: Moderne IT versus verouderde infrastructuur
Om digitaal onderwijs te bieden moet ook de IT-infrastructuur naadloos meegroeien. Scholen lopen nu vaak tegen onvoldoende bandbreedte aan of maken zich zorgen over het aankopen en onderhouden van nieuwe hardware. De digitalisering in het onderwijs eist een moderne IT-omgeving die veilig, snel en betrouwbaar internet garandeert, maar krijgt daar onvoldoende middelen voor. Hierdoor worden belangrijke upgrades uitgesteld of krijgen andere IT-beslissingen voorrang.
Gevolg? Scholen lopen het risico om achterop te hinken in vergelijking met scholen in het buitenland en hoogstaand digitaal onderwijs komt in het gedrang.
Hoe zoeken scholen daarin een oplossing?
De digitalisering in het onderwijs legt extra druk op de IT-teams in scholen. Van cybersecurity tot het vinden van gespecialiseerde IT-profielen: scholen hebben het moeilijk om hun IT-omgeving te geven wat ze verdient. Onderwijsinstellingen moeten evolueren naar moderne en veilige leeromgevingen met slimme borden, digitale leerplatformen en een groot aantal toestellen. Maar in de praktijk betekent dat: steeds hogere technologische verwachtingen met beperkte middelen. Om de digitale golf te ondersteunen, is structurele ondersteuning cruciaal.
Van beveiliging tot samenwerkingstools: met betaalbare raamcontracten is Telenet Business een betrouwbare partner die scholen helpt zorgeloos te groeien naar modern en digitaal onderwijs.
