NL FR
NL FR
Internet
Corporate Fibernet iFiber Telenet Incentive Plan
Mobiele netwerk
5G-oplossingen Internet of Things
Netwerk
CloudXpress IP-VPN Managed Wifi SD-WAN
Mobiele telefonie
Mobiele abonnementen Internationaal en roaming Schakel over naar eSIM
Cloudtelefonie
Bellen met teams Voice Cloud
Vaste telefonie
Draadloze telefonie Servicenummers SIP-trunking Telefooncentrale Telefonienoodplan
Cybersecurity
Anti-DDos Firewall-as-a-Service Managed Cybersecurity Managed Detection & Response Ransomware Secured Internet Gateway
Digitale werkplek
Customer Experience platform Microsoft 365
Gebouwbeveiliging
Slimme camerabewaking
Schermbeleving
Digital Signage Business TV-box Tellie interactieve TV
Onderwijs Overheid
Retail Zorg en gezondheid
Artikels Downloads Klantenverhalen
5G Cloudtelefonie Cybersecurity Digital Signage Digitale werkplek Gebouwbeveiliging
Interactieve TV Internet Managed Services Mobiele telefonie Netwerken NIS2
Connectiviteit
Internet
Corporate Fibernet iFiber Telenet Incentive Plan
Mobiele netwerk
5G-oplossingen Internet of Things
Netwerk
CloudXpress IP-VPN Managed Wifi SD-WAN
Telefonie
Mobiele telefonie
Mobiele abonnementen Internationaal en roaming Schakel over naar eSIM
Cloudtelefonie
Bellen met teams Voice Cloud
Vaste telefonie
Draadloze telefonie Servicenummers SIP-trunking Telefooncentrale Telefonienoodplan
ICT
Cybersecurity
Anti-DDos Firewall-as-a-Service Managed Cybersecurity Managed Detection & Response Ransomware Secured Internet Gateway
Digitale werkplek
Customer Experience platform Microsoft 365
Gebouwbeveiliging
Slimme camerabewaking
Schermbeleving
Digital Signage Business TV-box Tellie interactieve TV
Sectoren
Onderwijs Overheid
Retail Zorg en gezondheid
Inspiratie
Artikels Downloads Klantenverhalen
5G Cloudtelefonie Cybersecurity Digital Signage Digitale werkplek Gebouwbeveiliging
Interactieve TV Internet Managed Services Mobiele telefonie Netwerken NIS2
Bedrijven Zelfstandigen Particulieren MyTelenet Webmail Careers Wholesale Corporate De Digitale Versnelling
Support Contact
Bedrijven Zelfstandigen Particulieren MyTelenet Webmail Careers Wholesale Corporate De Digitale Versnelling
Support Contact

Telefonie

Telefonie

Een redundante telecom-infrastructuur voor UZ Leuven

Deze telecomoplossing draagt voor UZ Leuven bij aan een betere zorgverlening

Een storing in het telecomnetwerk van een ziekenhuis kan verregaande gevolgen hebben: van zorgpersoneel dat elkaar niet meer kan bereiken tot noodoproepen die niet binnen komen. 

 

UZ Leuven koos Telenet Business als partner om een redundante infrastructuur uit te bouwen. Die moet voorkomen dat storingen impact hebben op de zorg. “Zelfs wanneer er problemen op het niveau van de telecomprovider zijn, zorgen we ervoor dat het ziekenhuis bereikbaar is,” zegt Philip Thys, Team Manager UC&C bij Telenet Business.

Eén telecompartner

 

UZ Leuven koost bewust voor één partner voor alles wat met telecom te maken heeft: van het callcenter en de alarmcentrale, over digitale tv tot vaste en mobiele telefonie-oplossingen.

 

Zo hebben ze één duidelijk aanspreekpunt en is er nooit een discussie bij welke partij de oplossing gezocht moet worden. “Telenet Business groeide het voorbije decennium uit tot een betrouwbare totaalpartner”, zegt Reinoud Reynders, IT-manager bij UZ Leuven.

 

De geïmplementeerde bouwstenen voor het telecomlandschap van UZ Leuven zijn:

Verschillende telefooncentrales

 

UZ Leuven beschikt over 4 Alcatel Lucent OXE centrales met een uptime van 99,999%, redundant gekoppeld via SIP trunks.
Dit systeem bedient ongeveer 10.000 gebruikers. UZ Leuven koos voor een integratie van Microsoft Teams.

 

Mobicall alarmserver

 

Mobicall is een alarmserver die gekoppeld is aan de telefooncentrales. In de alarmcentrale zijn honderden scenario’s uitgewerkt waardoor in elke situatie het juiste ziekenhuispersoneel ingelicht wordt. Enkele seconden maken soms het verschil tussen leven en dood.

 

Noodsystemen

 

Er zijn noodcentrales op twee extra locaties die operationeel blijven bij een volledige uitval van het IP-netwerk.

 

Meerdere nodes

 

Interne oproepen kunnen via verschillende routes worden geleid om altijd aan te komen, zelfs bij netwerkstoringen.

 

Back-up systeem

 

UZ Leuven beschikt over extra analoge/digitale centrales, onafhankelijk van het IP-netwerk, die continu actief zijn voor ongeveer 200 gebruikers.

 

Telecom op maat van de zorgsector

 

Technische profielen van UZ Leuven en Telenet Business staan wekelijks in contact met elkaar om de complexe telecominfrastructuur te verbeteren. Om er zeker van te zijn dat het personeel van het ziekenhuis altijd geholpen wordt, is er een healthcare helpdesk.

 

“De healthcare helpdesk is 24 op 24, 7 dagen op 7 open”, zegt Veerle Brichau, Client Success Manager bij Telenet Business. “Op die manier krijgen ziekenhuizen meteen mensen aan de lijn die op de hoogte zijn van de infrastructuur ter plaatse.” 

“We bekijken samen met Telenet Business of de smartphone met een SIM-kaart die DECT-toestellen kan vervangen.” 

 

Reinoud Reynders

IT-manager bij UZ Leuven

Strategische sessies

Technologische innovaties hebben een grote impact op de werking van een ziekenhuis. Daarom wordt er jaarlijks een strategische sessie georganiseerd waarbij beide partijen samen kijken welke innovaties een positieve impact kunnen hebben op de dagelijkse werking. Zo liggen er een aantal vraagstukken op de plank: “Wat is de rol van 5G in een ziekenhuis?” of “Hoe integreer je de smartphone in de dagelijkse werking?”

 

Reinoud Reynders, IT-manager bij UZ Leuven, pikt in op dat laatste: "Vandaag is al ons zorgpersoneel bereikbaar via een DECT-toestel. Je kan dat het beste vergelijken met een oud GSM-toestel waar je enkel mee kan bellen en SMS’en." Net als in de rest van de wereld verloopt communicatie in de zorgsector steeds meer via apps. "We bekijken samen met Telenet Business of de smartphone met een SIM-kaart die DECT-toestellen kan vervangen."

Vragen over het opzetten van een telecom-infrastructuur voor jouw organisatie?