Bij interieurwinkel colora draait alles om een aangename winkelervaring. Maar hoe zorg je ervoor dat je klanten tijdens het wachten al inspireert voor hun volgende aankoop? Door gebruik te maken van digital signage heeft colora, met de hulp van Telenet Business, een slimme manier gevonden om klanten te inspireren en te informeren.
“Bij colora draait een bezoek aan één van onze winkels om meer dan een pot verf kopen. Onze winkels zijn een totaalplaatje, je vindt er de juiste producten en advies op maat.” Duidelijke woorden van Saskia Despiere, marketeer bij de bekende winkelketen.
Om je klanten een positieve winkelervaring te bieden is elk detail van belang. Zo is het geen toeval dat de ontvangstbalie zich in alle 59 colora-vestigingen centraal aan de ingang bevindt.
“Klanten worden op die manier meteen welkom geheten”, zegt Saskia. “Het gebeurt soms dat ons personeel druk bezig is met advies geven aan klanten, waardoor er geen medewerkers vrij zijn om de balie te bemannen." Daarom hangt er aan elke balie een scherm. “We proberen op die manier wachttijden te verzachten”, zegt Saskia, “al mogen klanten natuurlijk ook zelf op ontdekkingstocht in de winkel.”
Het oude systeem waarmee colora de schermen beheerde, was verre van ideaal. De content die de interieurwinkel op de schermen toonde, werd centraal beheerd door een externe partij, wat zorgde voor langzame updates en nauwelijks ruimte bood voor snelle aanpassingen. Daardoor kon colora niet inspelen op lokale acties of specifieke klantenbehoeften in de verschillende vestigingen. Die beperkte flexibiliteit maakte het moeilijk om de schermen effectief in te zetten als een dynamisch communicatiemiddel.
Met een nieuw systeem, geïmplementeerd door Connectify, de digital signage specialist binnen Telenet Business, beschikt colora nu over een flexibel en gebruiksvriendelijker digital-signage-systeem, Tellie.
In twee maanden tijd verving Connectify de schermen in alle 59 vestigingen. “De implementatie ervan ging vlot dankzij de overzichtelijke inventaris die colora maakte”, zegt Laurent. “We wisten meteen welke schermen en beugels aan vervanging toe waren.”
Na een korte opleiding georganiseerd door Connectify kon de marketingafdeling van colora aan de slag om hun content beter af te stemmen op hun winkels. “80 procent van de content is algemeen, 20 procent is lokaal, zoals informatie over toekomstige wegenwerken in de buurt of inschrijvingen voor schilderworkshops”, zegt Saskia.
“Het systeem is gebruiksvriendelijk en als ik nieuwe collega’s wil leren om ermee te werken, kan ik makkelijk aan de handleidingen op het dashboard van het digital-signage-platform.”
Mocht er toch eens een scherm haperen of een update niet doorkomen, dan is er altijd de optie om de helpdesk van Connectify te contacteren. “Problemen worden binnen een aantal uur opgelost.”, zegt Saskia.
De vraag die op ieders lippen brandt: zorgen de schermen ook voor een meerverkoop in de winkels van colora?
“Dat is moeilijk te meten”, zegt Saskia. “Het hoofddoel is om de winkelervaring naar een hoger niveau te tillen. Tevreden klanten zorgen voor een betere verkoop.” Ze voegt wel toe dat de communicatie op de schermen de marketingboodschappen versterkt. “Als mensen een actie of product op social media zien, zal die boodschap ook in de winkel verschijnen. Een consequente boodschap is belangrijk.”
Vraag een expert wat digital signage kan doen voor jou.