Een CRM-oplossing (Customer Relationship Management) kiezen als zelfstandige of KMO: da’s niet altijd makkelijk! We helpen je graag op weg met 5 nuttige tips!
1. Ga voor gebruiksvriendelijk
Gebruiksgemak bepaalt hoe enthousiast jij en je collega’s de CRM-softwareoplossing gebruiken. Hoe intuïtief navigeer je door de schermen? Zal het de job vergemakkelijken? En vergeet niet: extra features zijn leuk, maar je hebt er niets aan als niemand ze gebruikt.
2. Brede ondersteuning
Geen enkele software is perfect. Het verschil zit hem in de manier waarop de leverancier eventuele problemen oplost. Informeer naar de helpdesk van de leverancier voordat je je keuze maakt. Of lees eens wat op gebruikersfora op het internet. Daar vind je vaak kostbare informatie terug!
3. Een oplossing die bij je past
Breng je interne workflows in kaart voordat je een CRM-keuze maakt, en niet andersom. Heb je servicegerichte activiteiten? Vaak acties met promoties en kortingen? Werk je op projectbasis met een complexe planning? Zoek naar de CRM-oplossing die zoveel mogelijk voldoet aan jouw specifieke eisen!
4. Veel integratiemogelijkheden
Facturatie, helpdesk, artikelbeheer, calculatie- en offertebeheer, ... De kans is reëel dat je verschillende softwaretoepassingen in huis hebt die je allemaal in je CRM wilt integreren. Zo hoef je niet steeds opnieuw dezelfde gegevens in te voeren. Hoe makkelijker integreert de CRM-oplossing met andere toepassingen?
5. Kies voor een CRM die past bij een klein bedrijf
Sommige CRM-toepassingen zijn meer geschikt voor grote bedrijven. Het heeft geen zin om een kanon aan te kopen om op een mug te schieten. Kies in de eerste plaats voor een CRM-leverancier die ook de taal spreekt van de kleinere zelfstandigen.
Meer weten over CRM?
Nog niet helemaal overtuigd of CRM nu eigenlijk wel écht iets voor jou is? Lees dan volgend artikel om erachter te komen.