Iedereen kent Microsoft Teams als handige tool om te videobellen, chatten en documenten te delen. Maar wist je dat je met Teams ook kan bellen met mensen buiten je organisatie? Zowel naar een gsm als een vaste lijn. Zo heb je voortaan nog maar één tool nodig om vlot te telefoneren én efficiënt samen te werken. Je gesprekspartner hoeft de app zelfs niet te installeren.
Met Teams bellen buiten je organisatie
Met een specifieke add-on bellen Teams-gebruikers voortaan naar de buitenwereld en andersom. Je telefoneert dus rechtstreeks naar een extern gsm-nummer of vaste lijn. De ontvanger moet de Teams-app niet eens nstalleren. Jij belt via de app, maar je ontvanger niet.
In de omgekeerde richting werkt het net hetzelfde. Belt een leverancier of een klant naar jouw vaste lijn of gsm? Dan kan je opnemen in Teams. Zo ben je altijd bereikbaar via één nummer, op eender welk toestel.
Alles uit je Teams halen?
Efficiënter werken
Je kon via Teams al chatten, videobellen, documenten delen, enzovoort. Maar voortaan doe je dit ook allemaal terwijl je telefoneert met iemand extern. Nog snel iemand uitnodigen voor het gesprek? Een vraag stellen via chat? Of tijdens je gesprek een document bekijken? Dat kan allemaal op één centrale plaats. Je hebt geen extra gsm nodig, dus er valt een extra drempel weg. Zo brengt Teams mensen nóg dichter bij elkaar.
Net zoals een klassieke telefooncentrale
Als beller heb je bepaalde telefonie-functionaliteiten nodig. Denk maar aan een voicemail, nummerherkenning vlot doorschakelen ... En ook als beheerder heb je specifieke toepassingen nodig. Je wil belgroepen maken, telefoonnummers toewijzen, gebruikersinstellingen aanpassen, Interactive Voice Respond activeren …
Dankzij de Direct Routing-koppeling tussen Teams en je telefonie, liggen al deze functionaliteiten binnen handbereik, net zoals bij een klassieke telefooncentrale. Een bijkomend voordeel? Je hoeft geen analoge telefooncentrale (of ‘PBX’) te voorzien, dus ook die kost spaar je uit.
Wat met de technische kant?
De extra functionaliteit om via Teams met mensen buiten je organisatie te bellen kan je gemakkelijk activeren via een add-on. Die add-on koppelt je Teams en je telefonie aan elkaar via Direct Routing: een PBX in de cloud is. Hiermee bellen je Teams-gebruikers bellen naar de buitenwereld en andersom.
De koppeling tussen je standaard telefoonnetwerk en Teams gebeurt via een SBC (session border controller) die aangesloten is op de SIP Trunk van Telenet Business. Ofwel investeer je zelf in een eigen dedicated SBC of je bespaart door te kiezen voor een shared SBC.
Eén aanspreekpunt voor alles
Een nieuwe functionaliteit implementeren vraagt tijd en energie. Je hebt de technische kant: wat hebben we nodig? Dan is er de praktische kant: hoe werkt alles? En ook de communicatie met je medewerkers is cruciaal: hoe krijg je iedereen mee op de kar? Telenet Business begeleidt je hierin, bij elke stap.
Onze gecertificeerde experten zorgen er niet alleen voor dat de overgang van je infrastructuur naadloos verloopt. Ze trainen en begeleiden ook je personeel, totdat elke medewerker mee is. Dit doen we via een specifieke methode voor succesvol verandermanagement.
Verder kan je altijd bij ons terecht met je vragen. En we zorgen ervoor dat je oplossing meegroeit met je organisatie. Zo haal je altijd het meeste uit je IT-infrastructuur. Geef je graag het beheer uit handen? Ook dat kan. Zo heb je tijd voor wat echt telt in je bedrijf.
Iets voor jouw bedrijf? Ontdek hier meer voordelen van Microsoft Teams Direct Routing of bespreek het met een expert.