Webmail

Vlot online samenwerken via Microsoft Teams en andere tools

06 februari 2024 - 8 min

Hybride werken is in veel bedrijven de norm. Collega’s moeten niet meer in dezelfde ruimte zitten, maar kunnen vlot online samenwerken vanuit hun thuiskantoor. En ook overleg met klanten verloopt eenvoudig digitaal. De samenwerkingstools, zoals Microsoft Teams moeten dan natuurlijk wel efficiënt en gebruiksvriendelijk zijn. Alleen zo verhoog je de tevredenheid bij werknemers en klanten.

 

Wat is online samenwerken?

Bij online samenwerken zitten collega’s niet noodzakelijk fysiek bij elkaar: ze werken van gelijk waar aan dezelfde projecten. Ze kunnen bijvoorbeeld in hetzelfde document typen, samen een presentatie maken of digitaal vergaderen. 

 

Online samenwerken kan zowel synchroon is asynchroon verlopen:

 

  • Synchroon: collega’s werken op hetzelfde moment in dezelfde documenten, die in de cloud staan. Ze kunnen real-time aanpassingen zien en communiceren via de chat.

  • Asynchroon: teamleden werken elk hun deel af, wanneer het hen past. Ze bezorgen dan de nodige documenten via mail of chat.

 

In dit artikel focussen we op synchroon samenwerken.

Wat zijn de voordelen van online samenwerken?

Het grootste voordeel van online samenwerken is de flexibiliteit: teamleden zijn overal ter wereld verbonden en hebben een nauw contact met klanten. Ze kunnen ook makkelijk input verzamelen, sneller bijsturen en zo efficiënter werken. Dankzij tussentijdse feedback verliest het team minder tijd: komen de opmerkingen pas op het afgewerkte document, dan is er vaak meer revisiewerk. 

 

Daarnaast zijn de documenten altijd online toegankelijk in de cloud. Dat is handig wanneer een collega ziek is of wanneer een computer crasht. Als de documenten lokaal zijn opgeslagen, gaat het harde werk misschien verloren! Ook het versiebeheer verloop efficiënter, omdat in de cloud automatisch back-ups worden gemaakt bij aanpassingen.

 

Je bespaart tot slot nog tijd doordat werknemers minder vaak naar kantoor moeten komen en het woon-werkverkeer daalt. Als ze niet in de file moeten staan of op de trein moeten wachten, ervaren medewerkers bovendien minder stress.

Welke online tools zijn er?

De klassieke oplossingen, zoals mails met bijlage, zijn niet meer geschikt voor de nieuwe manier van werken. “Mensen werken mobieler, verspreid en flexibel”, zegt Wim. “Maar omdat de structuur vaak ontbreekt, geraken berichten en gegevens versnipperd. Sommige zaken worden in mails bewaard, van documenten circuleren er al snel verschillende versies, ...”

 

Vanuit deze veranderende werkgewoonten is iedereen op zoek naar eenvoudigere manieren om samen te werken. “De tijd van aparte applicaties is al even voorbij. Veel organisaties kiezen voor één samenwerkingstool en vaak is dat dan Microsoft 365. Binnen dat pakket speelt Teams een belangrijke rol."

De tijd van aparte applicaties is voorbij. Er is een trend naar één app voor alle communicatie.

Wim Van Eyken

Solution Architect bij Telenet Business

Microsoft Teams

Microsoft Teams is een oplossing waarmee je makkelijk met collega’s en klanten kan communiceren en samenwerken. Vanuit deze tool kan je mailen, chatten, documenten delen en bewerken, en online vergaderen. Microsoft Teams telde in januari 2023 meer dan 280 miljoen gebruikers. In 2020 was dat nog 20 miljoen. Daaraan merk je meteen de toenemende populariteit van de tool. 

 

“Teams is een uitstekende oplossing voor Unified Communications & Collaboration (UC&C). Alle communicatiekanalen van Microsoft 365 (zoals SharePoint en Outlook) zitten in één gebruiksvriendelijke interface. Dat is goed om efficiënt te werken”, vertelt Bart Lecomte, Director B2B Portfolio Strategy bij Telenet Business. “En je kan Microsoft 365 trouwens vlot integreren in bestaande structuren en software.”  

 

Gebruik je al Microsoft Teams? Via onze checklist ontdek je snel of jouw bedrijf alle mogelijkheden benut.

Andere samenwerkingstools

Natuurlijk zijn er nog samenwerkingstools, dus zoek zeker uit welke het meest efficiënt zijn voor jou.

 

  • Slack: dit is een kanaal om te chatten, online te vergaderen en bestanden te delen.

  • Google Workspace: dit platform bevat zakelijke apps, zoals Google Drive en Google Meet.

  • Trello, Monday en Basecamp: deze tools helpen je om projecten te beheren. 

  • Figma: via deze samenwerkingstool kan je digitale designs en prototypes maken.

  • Miro: dit is een visueel platform om te brainstormen en te plannen.

Teams-bestanden delen en bewerken

Wil je Teams-bestanden online delen en bewerken – ook buiten je organisatie? Dat is eenvoudig en veilig dankzij de integratie van SharePoint. Teams maakt dan verbinding met Word, Excel, PowerPoint en andere bestandstypes. 

 

Er zijn meerdere manieren om documenten te delen en bewerken:

 

  • Koppeling delen: je werkt in de cloud en deelt nadien de koppeling van het bestand in de chat, in een kanaal of in een vergadering.

  • Rechtstreeks uploaden: sleep je document naar de Teams-chat en verstuur het zo naar collega’s of klanten. Zo upload je het ook ineens naar de cloud.

Tips voor een hogere efficiëntie

Online samenwerken in Microsoft Teams kan de efficiëntie verhogen, maar er zijn wel een paar valkuilen aan verbonden. Daarom delen we enkele belangrijke tips.

 

  • Maak duidelijke afspraken: zorg ervoor dat alle teamleden en klanten de workflow kennen. Wie doet wat? Via welk kanaal communiceren jullie? Wie geeft wanneer een update? Zo voorkom je misverstanden en dubbel werk.

  • Werk met één systeem: als je meerdere platformen inzet, kan er verwarring ontstaan. Ga voor consistentie met één systeem.

  • Zorg voor een goeie online onboarding: geef nieuwe teamleden een duidelijke uitleg over jullie manier van werken en genoeg tijd om het proces te leren kennen. 

  • Beperk online vergaderingen: meetings zijn vermoeiend, en al zeker als je ze via een scherm moet volgen. Plan vergaderingen alleen in als het echt nodig is en verspreid ze zoveel mogelijk over de werkweek. Hou de meetings ook kort en bondig. 

  • Respecteer de kantooruren: dat teamleden op afstand verbonden zijn, wil niet zeggen dat ze de hele dag beschikbaar (moeten) zijn. Contacteer hen enkel tijdens de kantooruren, tenzij jullie daar andere afspraken over gemaakt hebben. 

 

Wil je hier graag meer over weten? Download ons e-book met tips om het maximum uit Microsoft Teams te halen.

Online samenwerken: tools integreren

Bij Telenet Business helpen we je graag om een aangename digitale werkplek te creëren en je medewerkers vlot te laten samenwerken in Teams of een ander platform. “Geen enkele organisatie vertrekt van een wit blad. Je hebt je vertrouwde platform en je eigen manier van werken – en dat is prima”, vertelt Bart. “Bij Telenet Business houden we hiermee rekening als we nieuwe software en samenwerkingstools integreren. We maken de overgang op het tempo van jouw organisatie. We kijken hoe we de bestaande processen kunnen bewaren. Zo werken we voor elk bedrijf een oplossing op maat uit.”

We houden ermee rekening dat geen enkele organisatie van een wit blad vertrekt.

Bart Lecomte

Director B2B Portfolio Strategy bij Telenet Business

Onze oplossing voor telefonie

Telefonie is nog altijd een van de belangrijkste communicatiekanalen voor bedrijven, dus het mag zeker niet ontbreken in je samenwerkingstool. Wij helpen je om extern bellen via Teams mogelijk te maken. “Telenet Business heeft een oplossing om voice communicatie te integreren”, zegt Wim. “Wij zijn operator én integrator, dus kunnen we de vaste en mobiele telefonieoplossingen in Teams implementeren, zoals een PBX telefooncentrale. Dit vraagt geen extra investeringen: je kan de bestaande telefoonnummers gewoon behouden.” 

Dankzij deze integratie is telefonie altijd gegarandeerd. Ook als de cloud van Microsoft wegvalt of als je wil switchen naar een nieuwe oplossing. Telenet Business zorgt ervoor dat je op elk moment kan bellen en gebeld worden. 

 

Door de bestaande telefonieoplossing te behouden, kunnen je werknemers via hun vertrouwde toestel communiceren. Maar het blijft niet beperkt tot een vaste telefoon. Je kan perfect een online overleg inplannen met mensen op kantoor en extern. Zij bellen dan via hun laptop, smartphone of vaste toestel.

Change management

Om de integratie van jouw ideale tool voor iedereen vlot te laten verlopen, zet Telenet Business sterk in op change management. “We begeleiden jou en je teamleden naar de nieuwe manier van werken”, zegt Bart. “Omdat we onze UC&C-oplossing in stapjes kunnen koppelen aan bestaande communicatietools en -processen, kunnen we starten met het departement dat er het meest klaar voor is. We gaan dan testen en optimaliseren … om de software op maat van de organisatie uit te rollen.”

Hoe wordt jouw bedrijf futureproof? We denken graag mee na over digitale tools voor jouw zaak.

Nog meer inspiratie

Artikel

CRM-systeem: de geheime kracht achter efficiënt klantbeheer
Een CRM-systeem is een strategische oplossing om je relaties met (potentiële) klanten beter te beheren. Je kan alle relevante info op één centrale plek bewaren.

Artikel

Cloud voor bedrijven: waarom is het zo aantrekkelijk?
De cloud is al lang geen modetrend meer, maar tilt de werking van jouw bedrijf naar een hoger niveau. Wat is het precies, en wat zijn de voordelen?

Artikel

Vlot online samenwerken via Microsoft Teams en andere tools
Dankzij handige tools zoals Microsoft Teams kunnen collega’s vlot online samenwerken. Ook overleg met klanten verloopt eenvoudig digitaal. Lees onze inzichten.

Artikel

Tips Microsoft Word: 10 functies om efficiënter te werken
Wat kan je allemaal doen met Microsoft Word? Het witte blad is maar het topje van de ijsberg. Ontdek 10 tips voor Word: van automatisering tot een mooie opmaak.

Artikel

Waarom cloudopslag de way to go is
Staan jouw bedrijfsgegevens nog op een server? Voelt dat veilig? Ja? Think again! Het bewaren van data op eigen servers is namelijk niet zo veilig als je denkt. De overstap naar een virtuele server, zoals de cloud, is verstandig om verschillende redenen.

Artikel

5 tips bij de keuze van een CRM-oplossing
Een CRM-oplossing (Customer Relationship Management) kiezen als zelfstandige of KMO: da’s niet altijd makkelijk! We helpen je graag op weg met 5 nuttige tips!

Artikel

Deze apps houden je project binnen budget
Checken of het geplande budget en je werkuren overeenstemmen? Ontdek 6 tijdsregistratie-apps die inzicht geven in je tijdsbesteding.

Artikel

5 niet meer zo geheime Excel-tips | Telenet Business
Excel. Je kan er zo veel mooie dingen mee doen. Maar velen van ons kennen slechts een fractie van de kracht van dit rekenblad. Wij geven tips voor efficiënt werken met Excel!

Artikel

5 valkuilen van online factureren
Facturen. Stuur jij die nog op papier of doe je dat ondertussen al digitaal? Online factureren biedt tal van voordelen. Het is gemakkelijker én goedkoper. Maar wat zijn de meest voorkomende problemen? En hoe voorkom je ze?

Artikel

Van een volle naar een lege mailbox
Puilt je mailbox uit en wil je eens massaal wat mails verwijderen? Wij vertellen je hoe je dat het best aanpakt: in Outlook, Gmail, met Mailstrom ...

Artikel

De kracht van Office 365 met de service van Telenet
Ondernemers willen, waar dan ook, efficiënt kunnen werken. En precies daarom gingen we een partnership aan met Microsoft.

Artikel

6 tips voor de ideale digitale detox-vakantie
Steeds meer ondernemers kiezen voor een digitale detox tijdens hun vakantie. Even alles uitzetten om er daarna met nieuwe energie weer in te vliegen. Waarom en hoe je dat best doet, leggen wij je graag uit.

Artikel

Kies voor digitaal factureren
Facturen per post? Dat is niet meer van deze tijd... Steeds meer zelfstandigen krijgen en ontvangen liever digitale facturen. En terecht, want online factureren biedt heel wat voordelen.

Artikel

Tijd voor orde in je apps
Apps. Heb jij er ook veel meer dan je daadwerkelijk gebruikt? En staan ze een beetje georganiseerd of verdrink je er af en toe in?

Artikel

Telenet breidt marketingaanbod uit met Willow
Samen kan je meer dan alleen. Als je het goed doet tenminste. Dat geldt ook voor Telenet Business die blijft inzetten op duurzame relaties met mensen, bedrijven en organisaties.

Artikel

Hoe al je materiaal organiseren en inventariseren?
Je hebt zoveel technologie en werkmateriaal in je zaak. Hoe behoud je het overzicht? Hoe hou je bij wanneer de garantieperiode verloopt?

Artikel

Blijft uw project binnen budget?
Deze 5 slimme apps verzamelen automatisch data, bijvoorbeeld van al uw programma’s op al uw toestellen of van uw telefoontjes met klanten.

Artikel

7 slimme tips om efficiënter te werken én ondernemen
Als ondernemer wil je slim, snel en efficiënt werken om tijd én kosten te besparen. Tips nodig? Ontdek welke digitale tools digitale expert Stein niet meer kan missen.

Artikel

CRM-software: spek voor uw bek of niet?
Bij CRM draait alles, zoals de naam al laat vermoeden, rond het beheren van uw klantenrelaties. Zo levert CRM een schat aan informatie op...

Artikel

Doccle: Maak je administratie eenvoudiger
Met Doccle beheer je je documenten op één plek. En je deelt ze automatisch met je boekhouder. Zo wordt je administratie een stuk eenvoudiger!

Artikel

Hoe bel je extern via Microsoft Teams?
Wist je dat je met een uitbreiding van Microsoft Teams gewoon kan bellen met mensen buiten je organisatie? Naar een smartphone of een vaste lijn. Ontdek snel hoe!

Artikel

De nieuwe outlook op al uw toestellen
Microsoft bracht onlangs een versie uit van de Outlook mail- en agendasoftware voor iPhone en iPad, en Android smartphone en tablet...

Artikel

Efficiënter werken? Download de gratis checklist
Tijd winnen en productiever zijn als ondernemer? Download de gratis checklist van Telenet Business met handige tools en praktische tips & tricks.
Gratis Checklist: 7 tijdbesparende tips
Als ondernemer wil jij je vooral focussen op wat er écht toe doet: je klanten helpen. Helaas komt daar meer bij kijken dan je waarschijnlijk gehoopt had. Daarom helpen we jou met 7 tips om slimmer te werken (in plaats van harder). Laat jouw gegevens achter en download deze checklist gratis.