De cloud is al lang geen modetrend meer. Het is een revolutie in de IT-wereld die je dagelijkse taken én communicatie met klanten, leveranciers en businesspartners naar een hoger niveau tilt. Doet ‘cloud’ jou op dit moment nog vooral aan het weerbericht denken? Da’s niet erg. In dit artikel leggen we duidelijk uit wat het precies inhoudt en waarom de cloud voor je zaak zo aantrekkelijk is.
Cloud computing: wat is het?
In een notendop: cloud computing betekent dat je software en documenten die vroeger lokaal op je pc stonden, verhuist naar het internet. Enkele voorbeelden van een cloud-omgeving zijn Google Apps, Amazon Web Services of Office 365.
Vragen over digitale tools? Ontdek waar onze experts je bij kunnen helpen.
Voordelen van de cloud voor bedrijven
Elke cloud-oplossing heeft zo z’n eigen kenmerken. Maar welk model je ook kiest: de werking van je onderneming zal vlotter verlopen. Jouw bedrijf in de cloud? We zetten de grootste voordelen op een rijtje.
1. Altijd up-to-date
Computercrash, laptop kwijt of water over je toestel gemorst? Dankzij de cloud ben je gelukkig nooit je bestanden kwijt. Je beschikt namelijk altijd over een online back-up. Het back-upproces verloopt volledig automatisch, dus je moet ook niet meer knoeien met externe harde schrijven, dvd’s of usb-sticks. Daarnaast geniet je met een cloud-omgeving van de recentste software, bijvoorbeeld Microsoft 365, zonder bijkomende kosten.
2. Betaal alleen voor wat je nodig hebt
Met uitzondering van enkele gratis toepassingen, zal je je altijd vooraf moeten registreren en een abonnement betalen. Een essentieel kenmerk van cloud computing is het ‘pay as you use’-principe: je koopt geen licenties aan, maar betaalt een vaste maandelijkse kost per gebruiker. Zo betaal je alleen voor de functies die je écht nodig hebt en voor de medewerkers die de cloud effectief gebruiken.
3. Flexibel werken
Zit je bedrijf in de cloud, dan wordt telewerken een pak gemakkelijker. Je medewerkers hebben namelijk altijd en overal toegang tot alle bestanden. Ook vanop hun eigen laptop, smartphone of tablet, als je dat wil. De cloud maakt zo de weg vrij voor de BYOD-trend (Bring Your Own Device) in je bedrijf. Alle collega’s kunnen op eender welke plek in dezelfde programma’s en files werken, dus samenwerken is voortaan een eitje.
4. Safety first
Raakt een laptop verloren? Of word je bestolen? Dan ben je gelukkig geen belangrijke data kwijt, want die zitten veilig opgeborgen in de cloud. Vanop afstand kan je de data trouwens wissen van het verloren of gestolen toestel. Werk je met zeer gevoelige informatie, dan is een privé-cloud de veiligste oplossing.
5. Op de groei
Je cloud-omgeving en het aantal gebruikers zijn met een paar kliks uit te breiden. Ook de opties binnen je abonnement kan je snel aanpassen. Je koopt eenvoudig ruimte bij of schroeft ze terug, zodat de cloud mee evolueert op maat van jouw bedrijf.
Overschakelen op de cloud: hierop moet je letten
Kiezen voor een cloud-leverancier is kiezen voor een ecosysteem, in plaats van voor een product. Om te bepalen welke cloud-omgeving het best bij jouw wensen en bedrijf past, moet je jezelf een paar belangrijke vragen stellen.
Moeten je medewerkers naar een totaal nieuwe omgeving overstappen? Kunnen zij vertrouwde producten zoals Outlook, Word of Excel blijven gebruiken?
Waar bewaarde je tot vandaag je documenten? En welke cloud-oplossing zal bij je medewerkers het minst verwarring veroorzaken over de plaats en het formaat waarin ze hun documenten moeten bewaren?
Kan je vrij kiezen via welke toestellen (laptop, tablet, smartphone) en besturingssystemen (Android, Mac OS X, Windows) je gebruikers toegang hebben tot de cloud-applicaties?
Kan je ook externe partijen (klanten, leveranciers, businesspartners) toegang geven tot online documenten of online meetings?
Zijn de prijzen van de cloud-leverancier voordelig en transparant? Betaal je alleen voor wat je écht gebruikt?
Verschillende cloud-modellen
Er bestaan verschillende soorten cloud-modellen, met elk hun eigen voor- en nadelen.
Openbare cloud
Bij een openbare cloud maak je gebruik van gemeenschappelijke servers en applicaties. Het grote voordeel? Je moet je niet zelf bezighouden met onderhoud en updates, dat is de verantwoordelijkheid van de provider. En het is meestal de goedkoopste oplossing. Een mogelijk nadeel is de beperkte flexibiliteit. Je kan bijvoorbeeld niet zomaar een oude toepassing blijven gebruiken in je nieuwe cloud.
Privé-cloud
Moet je bedrijf aan hoge veiligheidseisen voldoen? Dan is een privé-cloud beter geschikt. Je maakt dan je eigen cloud-omgeving in een eigen datacenter, waar alleen jouw medewerkers in kunnen. Zo heb je de volledige controle over alle functionaliteiten en de veiligheid. Maar het betekent ook dat je je cloud zelf moet onderhouden. Bovendien liggen de kosten voor deze cloud-oplossing een stuk hoger.
Hybride cloud
Dit is de gulden middenweg. Bij een hybride cloud plaats je gevoelige informatie in een privé-cloud en de rest in een openbare cloud. Je kan ook makkelijker ‘oude’ toepassingen lokaal blijven gebruiken en het resultaat dan opslaan in de cloud. Heel flexibel, inderdaad, maar daardoor ook wel de duurste oplossing. Een hybride cloud is bovendien behoorlijk ingewikkeld om op te zetten en te beheren.
Telenet Business staat voor je klaar
Twijfel je nog om over te stappen naar de cloud? Niet zeker welke cloudleverancier voor jou de beste oplossing in huis heeft? De experts van Telenet Business helpen je graag verder.