Webmail

Cloud voor je zaak: waarom is het zo aantrekkelijk?

07 februari 2024 - 5 min

De cloud is al lang geen modetrend meer. Het is een revolutie in de IT-wereld die je dagelijkse taken én communicatie met klanten, leveranciers en businesspartners naar een hoger niveau tilt. Doet ‘cloud’ jou op dit moment nog vooral aan het weerbericht denken? Da’s niet erg. In dit artikel leggen we duidelijk uit wat het precies inhoudt en waarom de cloud voor je zaak zo aantrekkelijk is.

 

Cloud computing: wat is het?

In een notendop: cloud computing betekent dat je software en documenten die vroeger lokaal op je pc stonden, verhuist naar het internet. Enkele voorbeelden van een cloud-omgeving zijn Google Apps, Amazon Web Services of Office 365

 

Vragen over digitale tools? Ontdek waar onze experts je bij kunnen helpen.

Voordelen van de cloud voor bedrijven

Elke cloud-oplossing heeft zo z’n eigen kenmerken. Maar welk model je ook kiest: de werking van je onderneming zal vlotter verlopen. Jouw bedrijf in de cloud? We zetten de grootste voordelen op een rijtje.

1. Altijd up-to-date

Computercrash, laptop kwijt of water over je toestel gemorst? Dankzij de cloud ben je gelukkig nooit je bestanden kwijt. Je beschikt namelijk altijd over een online back-up. Het back-upproces verloopt volledig automatisch, dus je moet ook niet meer knoeien met externe harde schrijven, dvd’s of usb-sticks. Daarnaast geniet je met een cloud-omgeving van de recentste software, bijvoorbeeld Microsoft 365, zonder bijkomende kosten.

2. Betaal alleen voor wat je nodig hebt

Met uitzondering van enkele gratis toepassingen, zal je je altijd vooraf moeten registreren en een abonnement betalen. Een essentieel kenmerk van cloud computing is het ‘pay as you use’-principe: je koopt geen licenties aan, maar betaalt een vaste maandelijkse kost per gebruiker. Zo betaal je alleen voor de functies die je écht nodig hebt en voor de medewerkers die de cloud effectief gebruiken.

3. Flexibel werken

Zit je bedrijf in de cloud, dan wordt telewerken een pak gemakkelijker. Je medewerkers hebben namelijk altijd en overal toegang tot alle bestanden. Ook vanop hun eigen laptop, smartphone of tablet, als je dat wil. De cloud maakt zo de weg vrij voor de BYOD-trend (Bring Your Own Device) in je bedrijf. Alle collega’s kunnen op eender welke plek in dezelfde programma’s en files werken, dus samenwerken is voortaan een eitje.

4. Safety first

Raakt een laptop verloren? Of word je bestolen? Dan ben je gelukkig geen belangrijke data kwijt, want die zitten veilig opgeborgen in de cloud. Vanop afstand kan je de data trouwens wissen van het verloren of gestolen toestel. Werk je met zeer gevoelige informatie, dan is een privé-cloud de veiligste oplossing.

5. Op de groei

Je cloud-omgeving en het aantal gebruikers zijn met een paar kliks uit te breiden. Ook de opties binnen je abonnement kan je snel aanpassen. Je koopt eenvoudig ruimte bij of schroeft ze terug, zodat de cloud mee evolueert op maat van jouw bedrijf.

Overschakelen op de cloud: hierop moet je letten

Kiezen voor een cloud-leverancier is kiezen voor een ecosysteem, in plaats van voor een product. Om te bepalen welke cloud-omgeving het best bij jouw wensen en bedrijf past, moet je jezelf een paar belangrijke vragen stellen.

 

  • Moeten je medewerkers naar een totaal nieuwe omgeving overstappen? Kunnen zij vertrouwde producten zoals Outlook, Word of Excel blijven gebruiken?

     

  • Waar bewaarde je tot vandaag je documenten? En welke cloud-oplossing zal bij je medewerkers het minst verwarring veroorzaken over de plaats en het formaat waarin ze hun documenten moeten bewaren?

     

  • Kan je vrij kiezen via welke toestellen (laptop, tablet, smartphone) en besturingssystemen (Android, Mac OS X, Windows) je gebruikers toegang hebben tot de cloud-applicaties?

     

  • Kan je ook externe partijen (klanten, leveranciers, businesspartners) toegang geven tot online documenten of online meetings?

     

  • Zijn de prijzen van de cloud-leverancier voordelig en transparant? Betaal je alleen voor wat je écht gebruikt?

Verschillende cloud-modellen

Er bestaan verschillende soorten cloud-modellen, met elk hun eigen voor- en nadelen.

Openbare cloud

Bij een openbare cloud maak je gebruik van gemeenschappelijke servers en applicaties. Het grote voordeel? Je moet je niet zelf bezighouden met onderhoud en updates, dat is de verantwoordelijkheid van de provider. En het is meestal de goedkoopste oplossing. Een mogelijk nadeel is de beperkte flexibiliteit. Je kan bijvoorbeeld niet zomaar een oude toepassing blijven gebruiken in je nieuwe cloud.

Privé-cloud

Moet je bedrijf aan hoge veiligheidseisen voldoen? Dan is een privé-cloud beter geschikt. Je maakt dan je eigen cloud-omgeving in een eigen datacenter, waar alleen jouw medewerkers in kunnen. Zo heb je de volledige controle over alle functionaliteiten en de veiligheid. Maar het betekent ook dat je je cloud zelf moet onderhouden. Bovendien liggen de kosten voor deze cloud-oplossing een stuk hoger.

Hybride cloud

Dit is de gulden middenweg. Bij een hybride cloud plaats je gevoelige informatie in een privé-cloud en de rest in een openbare cloud. Je kan ook makkelijker ‘oude’ toepassingen lokaal blijven gebruiken en het resultaat dan opslaan in de cloud. Heel flexibel, inderdaad, maar daardoor ook wel de duurste oplossing. Een hybride cloud is bovendien behoorlijk ingewikkeld om op te zetten en te beheren.

Telenet Business staat voor je klaar

Twijfel je nog om over te stappen naar de cloud? Niet zeker welke cloudleverancier voor jou de beste oplossing in huis heeft? De experts van Telenet Business helpen je graag verder.

Nog meer inspiratie

Artikel

CRM-systeem: de geheime kracht achter efficiënt klantbeheer
Een CRM-systeem is een strategische oplossing om je relaties met (potentiële) klanten beter te beheren. Je kan alle relevante info op één centrale plek bewaren.

Artikel

Cloud voor bedrijven: waarom is het zo aantrekkelijk?
De cloud is al lang geen modetrend meer, maar tilt de werking van jouw bedrijf naar een hoger niveau. Wat is het precies, en wat zijn de voordelen?

Artikel

Vlot online samenwerken via Microsoft Teams en andere tools
Dankzij handige tools zoals Microsoft Teams kunnen collega’s vlot online samenwerken. Ook overleg met klanten verloopt eenvoudig digitaal. Lees onze inzichten.

Artikel

Tips Microsoft Word: 10 functies om efficiënter te werken
Wat kan je allemaal doen met Microsoft Word? Het witte blad is maar het topje van de ijsberg. Ontdek 10 tips voor Word: van automatisering tot een mooie opmaak.

Artikel

Waarom cloudopslag de way to go is
Staan jouw bedrijfsgegevens nog op een server? Voelt dat veilig? Ja? Think again! Het bewaren van data op eigen servers is namelijk niet zo veilig als je denkt. De overstap naar een virtuele server, zoals de cloud, is verstandig om verschillende redenen.

Artikel

5 tips bij de keuze van een CRM-oplossing
Een CRM-oplossing (Customer Relationship Management) kiezen als zelfstandige of KMO: da’s niet altijd makkelijk! We helpen je graag op weg met 5 nuttige tips!

Artikel

Deze apps houden je project binnen budget
Checken of het geplande budget en je werkuren overeenstemmen? Ontdek 6 tijdsregistratie-apps die inzicht geven in je tijdsbesteding.

Artikel

5 niet meer zo geheime Excel-tips | Telenet Business
Excel. Je kan er zo veel mooie dingen mee doen. Maar velen van ons kennen slechts een fractie van de kracht van dit rekenblad. Wij geven tips voor efficiënt werken met Excel!

Artikel

5 valkuilen van online factureren
Facturen. Stuur jij die nog op papier of doe je dat ondertussen al digitaal? Online factureren biedt tal van voordelen. Het is gemakkelijker én goedkoper. Maar wat zijn de meest voorkomende problemen? En hoe voorkom je ze?

Artikel

Van een volle naar een lege mailbox
Puilt je mailbox uit en wil je eens massaal wat mails verwijderen? Wij vertellen je hoe je dat het best aanpakt: in Outlook, Gmail, met Mailstrom ...

Artikel

De kracht van Office 365 met de service van Telenet
Ondernemers willen, waar dan ook, efficiënt kunnen werken. En precies daarom gingen we een partnership aan met Microsoft.

Artikel

6 tips voor de ideale digitale detox-vakantie
Steeds meer ondernemers kiezen voor een digitale detox tijdens hun vakantie. Even alles uitzetten om er daarna met nieuwe energie weer in te vliegen. Waarom en hoe je dat best doet, leggen wij je graag uit.

Artikel

Kies voor digitaal factureren
Facturen per post? Dat is niet meer van deze tijd... Steeds meer zelfstandigen krijgen en ontvangen liever digitale facturen. En terecht, want online factureren biedt heel wat voordelen.

Artikel

Tijd voor orde in je apps
Apps. Heb jij er ook veel meer dan je daadwerkelijk gebruikt? En staan ze een beetje georganiseerd of verdrink je er af en toe in?

Artikel

Telenet breidt marketingaanbod uit met Willow
Samen kan je meer dan alleen. Als je het goed doet tenminste. Dat geldt ook voor Telenet Business die blijft inzetten op duurzame relaties met mensen, bedrijven en organisaties.

Artikel

Hoe al je materiaal organiseren en inventariseren?
Je hebt zoveel technologie en werkmateriaal in je zaak. Hoe behoud je het overzicht? Hoe hou je bij wanneer de garantieperiode verloopt?

Artikel

Blijft uw project binnen budget?
Deze 5 slimme apps verzamelen automatisch data, bijvoorbeeld van al uw programma’s op al uw toestellen of van uw telefoontjes met klanten.

Artikel

7 slimme tips om efficiënter te werken én ondernemen
Als ondernemer wil je slim, snel en efficiënt werken om tijd én kosten te besparen. Tips nodig? Ontdek welke digitale tools digitale expert Stein niet meer kan missen.

Artikel

CRM-software: spek voor uw bek of niet?
Bij CRM draait alles, zoals de naam al laat vermoeden, rond het beheren van uw klantenrelaties. Zo levert CRM een schat aan informatie op...

Artikel

Doccle: Maak je administratie eenvoudiger
Met Doccle beheer je je documenten op één plek. En je deelt ze automatisch met je boekhouder. Zo wordt je administratie een stuk eenvoudiger!

Artikel

Hoe bel je extern via Microsoft Teams?
Wist je dat je met een uitbreiding van Microsoft Teams gewoon kan bellen met mensen buiten je organisatie? Naar een smartphone of een vaste lijn. Ontdek snel hoe!

Artikel

De nieuwe outlook op al uw toestellen
Microsoft bracht onlangs een versie uit van de Outlook mail- en agendasoftware voor iPhone en iPad, en Android smartphone en tablet...

Artikel

Efficiënter werken? Download de gratis checklist
Tijd winnen en productiever zijn als ondernemer? Download de gratis checklist van Telenet Business met handige tools en praktische tips & tricks.
Gratis Checklist: 7 tijdbesparende tips
Als ondernemer wil jij je vooral focussen op wat er écht toe doet: je klanten helpen. Helaas komt daar meer bij kijken dan je waarschijnlijk gehoopt had. Daarom helpen we jou met 7 tips om slimmer te werken (in plaats van harder). Laat jouw gegevens achter en download deze checklist gratis.