Veel bedrijven zetten technologie in om een strategische en organisatorische verandering teweeg te brengen. Alleen zo blijven ze relevant in een snel veranderende economie. Zo’n digitale transformatie vraagt een grote aanpassing en daar komt natuurlijk heel wat bij kijken. Waar moet je rekening mee houden om van je digitale transformatie een succes te maken? Je vindt de onmisbare elementen in deze minigids.
De kracht van digitale transformatie
Een digitale transformatie opent nieuwe mogelijkheden. Ze stelt bedrijven in staat om flexibel te zijn en snel in te spelen op marktveranderingen.
Bedrijven die zich niet aanpassen, riskeren irrelevant te worden. Maar waar moet een bedrijf dan rekening mee houden om digitaal te transformeren?
Voorbereiding is de helft van het werk
Digitale transformatie is een gigantische verandering die niet van de ene dag op de andere plaatsvindt. Goede voorbereiding is dus cruciaal. Die bestaat doorgaans uit drie onderdelen:
1. Stel een globaal transformatieplan op
Een effectief transformatieplan pakt drie zaken aan: de bedrijfsprocessen, de bedrijfscultuur en de manier waarop waarde gecreëerd wordt in een specifieke branche. Daarbij kijk je telkens hoe de drie elementen moeten veranderen om nieuwe waarde te creëren voor je bedrijf aan de hand van nieuwe technologieën.
Lees ook onze blog over digitalisering waar we dieper ingaan op de verschillende onderdelen van een transformatieplan.
2. Creëer een draagvlak en zorg dat iedereen mee is
Digitalisering is een voortdurend project dat een verandering teweegbrengt in je organisatie en cultuur. Iedereen moet overtuigd zijn om succesvol digitaal te transformeren. Denk daarom na over een eerste project dat een eenvoudige overwinning wordt. Een simpele, succesvolle innovatie met een tastbare positieve impact kan je teams al gauw over de streep trekken. Zo krijg je ook de sceptici mee vanaf de start.
3. Focus op de innovaties die je iets opleveren
Iedereen wil veranderingen uitvoeren die er echt iets toe doen. Ga bijvoorbeeld niet automatiseren wat je gewoon kan schrappen en delegeer niet wat je kan automatiseren. Kijk welke innovaties écht een impact zullen hebben op de manier van werken. Hoe meer succesvolle projecten, hoe gemotiveerder je medewerkers worden voor dit proces.
Voer je plan uit
Zodra je weet waar je moet beginnen, is het tijd om je plan effectief uit te voeren. Houd daarbij rekening met volgende zaken:
Kies de juiste technologie
Zorg dat je de juiste technologie kiest voor de digitale uitdagingen waarmee je bedrijf te maken heeft. Kijk naar technologie die futureproof en schaalbaar is. Door te bouwen op een veilige basis, haal je op de lange termijn het meeste uit je digitale transformatie.
Testfases en demo’s
Lanceer testfases, demo’s of sneak previews. Je geeft je medewerkers de kans om te zien wat transformatieprojecten kunnen opleveren. Vraag hen ook naar hun feedback vooraleer je veranderingen effectief doorvoert. Zo weet je zeker dat iedereen mee is en openstaat voor de nieuwe manier van werken. Bovendien kan je op die manier mogelijke struikelpunten of pijnpunten vroegtijdig opsporen en oplossen.
Van klein naar groot
Start met kleine, behapbare stappen. Begin bijvoorbeeld door een deel van een bekend proces aan te passen. Op die manier kunnen je medewerkers de impact van digitale veranderingen beter begrijpen en omarmen. Het biedt eveneens de mogelijkheid om de transformaties te testen en te verfijnen voor je ze op grotere schaal implementeert.
Volg nauwkeurig op en reageer
Welke impact heeft een aanpassing op je medewerkers, de bedrijfscultuur en je organisatie in het algemeen? Verloopt alles vlot? Evalueer voldoende en bouw daarop verder. Reageer met andere woorden proactief op nieuwe uitdagingen en kansen die zich voordoen tijdens het proces.
Verleg grenzen
Digitale transformatie creëert nieuwe mogelijkheden die vaak leiden tot een cultuurverandering. In veel gevallen kijk je met een frisse blik naar bestaande bedrijfsprocessen. Gebruik die inzichten als bouwstenen voor je roadmap in het digitale transformatieproces. Grenzen worden verlegd in het denken en doen, wanneer je vernieuwingen stap voor stap doorvoert.
Focus op je stakeholders
In welke fase je je ook bevindt, je stakeholders zijn op elk moment het belangrijkste focuspunt. Als zij niet willen dat het bedrijf verandert, dan lukt het niet. Het omgekeerde geldt ook: als je medewerkers overtuigd zijn van de impact op het bedrijf – en hun eigen werkervaring – gaat elke stap vlotter dan de vorige. Als je efficiënt werkt, heb je gelukkige medewerkers, tevreden klanten en op termijn meer omzet.
Is jouw bedrijf klaar voor digitale transformatie?
De juiste technologie is daarbij onmisbaar. Neem contact op met onze experts en ontdek hoe Telenet Business jou op weg helpt.
Schrijf je in voor meer inspiratie*
Ontdek interviews, podcasts en andere content
Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events
Download e-books en whitepapers
* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet.