Hydrotechnic beheert meer dan 5.000 waterzuiverings- en pompinstallaties in België via een innovatieve IoT-oplossing. Dankzij Telenet Business profiteren ze van een efficiënte service, waardoor onderhoud en storingen sneller worden opgelost.
Nood aan efficiënt beheer
Hydrotechnic monitort en onderhoudt meer dan 5.000 waterbehandelingsinstallaties die dagelijks zo’n 6 miljoen water zuiveren. Dit gebeurt niet handmatig, maar via een machine-to-machine-oplossing met modems en simkaarten in de besturingskasten.
Na 10 jaar werken met een verouderd systeem via herlaadkaarten, zocht het bedrijf naar een moderne oplossing.
Wat is machine-to-machine?
Machine-to-machine (M2M) betekent dat apparaten via simkaarten continu hun installaties monitoren en bij problemen automatisch een waarschuwing sturen. Deze IoT-oplossing bespaart medewerkers veel tijd én zorgt ervoor dat ze altijd over realtime informatie beschikken.
“Vroeger ontstond er wel eens extra schade omdat de eigenaar het alarm niet hoorde, nu lossen we elk probleem binnen de 48 uur op”, zegt Remco Heyse, zaakvoerder bij Hydrotechnic.
Enter Telenet Business
Bij de overstap naar een nieuwe provider wilde Hydrotechnic de bestaande simkaarten behouden om tijd en kosten te besparen. Telenet Business stelde een oplossing voor waarbij de simkaarten eenvoudig konden worden overgezet. Na een geslaagde test was de keuze snel gemaakt. “Alle simkaarten werden in één nacht overgezet”, zegt Remco Heyse.
De overstap naar Telenet Business brengt voor Hydrotechnic heel wat voordelen met zich mee. “Dankzij de nieuwe apparatuur krijgen de medewerkers van Hydrotechnic realtime informatie over de installaties, waardoor ze sneller kunnen inspelen op problemen”, zegt Bram De Valck, IoT-specialist bij Telenet Business.
- Remco Heyse,
Zaakvoerder bij Hydrotechnic
Alle simkaarten op één platform
Het grootste voordeel voor Hydrotechnic? Het gecentraliseerde beheer van het nieuwe systeem. Ze hebben nu één overzicht van alle facturen, één platform om alles te beheren, één factuur en één contactpersoon bij Telenet Business.
“Vroeger moesten we elk kaartje jaarlijks voor 5 euro manueel herladen, anders werd het onbruikbaar”, zegt Remco Heyse. “Nu loopt alles veel efficiënter.”
Een geslaagde samenwerking
Dankzij Telenet Business blijft Hydrotechnic te allen tijde op de hoogte van de status van elke installatie, wat een enorme meerwaarde biedt voor het bedrijf.
Remco Heyse waardeert vooral het persoonlijke contact: “Onze vaste contactpersoon bij Telenet Business is altijd bereikbaar. Hij helpt consequent, denkt mee en stelt vervolgens een passende oplossing voor. Dat bespaart ons enorm veel tijd. De persoonlijke service die hij geeft, willen wij ook geven aan onze klanten.”
Ook Telenet Business is op zijn beurt tevreden met deze samenwerking. “Het is geweldig om Hydrotechnic te ondersteunen in deze evolutie. Wij zoeken van dichtbij mee naar oplossingen en testen continu nieuwe mogelijkheden om hun systeem te blijven verbeteren”, aldus Bram De Valck.
Wil je weten wat IoT voor jouw bedrijf kan betekenen?
Ontdek samen met Telenet Business de mogelijkheden van een slimme IoT-oplossing.