Burgers leggen de lat hoog als het op de communicatie van hun stad aankomt. De stad Roeselare heeft dat goed begrepen en zet in op slimme technologie in de vorm van smart screens. De expertise en software van de digital signage specialist binnen Telenet Business, Connectify, is daarin onmisbaar.
Roeselare wordt een smart city
“Dankzij smartphones kunnen we iedereen in de wereld met één swipe bereiken”, zegt Matthijs Samyn, schepen voor ICT in Roeselare. De verwachtingen van burgers over hoe we communiceren liggen daardoor hoog. Om hierop in te spelen, zocht de stad Roeselare, bekend als digitale voorloper in Vlaanderen, een smart city-oplossing om snel en flexibel met inwoners en bezoekers te communiceren.
Roeselare werkte al met communicatieschermen om burgers en bezoekers te informeren, maar de infrastructuur om die schermen te beheren was niet optimaal. Elke locatie werd namelijk via een ander systeem aangestuurd. De stad ging daarom op zoek naar een overkoepelende oplossing met laagdrempelige software die gemakkelijk te koppelen is met andere systemen.
- Geert Sinnaeve,
Directeur ICT van de Shared Services Group in Roeselare
Een digitaal informatiescherm voor elke toepassing
Roeselare vond in Telenet Business de juiste partner om hun digitale visie waar te maken. Dankzij Connectify, de digital signage specialist van Telenet Business, kreeg de stad een op maat gemaakt plan voor verschillende soorten digitale informatieschermen:
- Indoorschermen op plekken zoals het stadhuis en de sporthal, waarop boodschappen verschijnen zoals openingstijden of sportevenementen.
- Mobiele outdoorschermen die voorzien zijn van een SIM-kaart waardoor ze via het 4G/5G-netwerk te besturen zijn. Ideaal voor bijvoorbeeld weerswaarschuwingen of noodgevallen.
- Vaste outdoorschermen aan de rand van de stad voor boodschappen zoals verkeerswijzigingen of evenementen.
Toegankelijk besturingssysteem
Omdat verschillende afdelingen de schermen bedienen, is toegankelijke software een basisvoorwaarde voor succes. Connectify ontwikkelde Tellie, een eigen platform voor de besturing van digitale schermen. “Alle schermen zijn eenvoudig te besturen door in te loggen op een portaal via het web,” zegt Siegerd Craeye van Connectify. “Kleine aanpassingen doe je zelfs via de smartphone."
Daarnaast is de helpdesk van Connectify 24 op 24, 7 op 7 bereikbaar. Bij een technisch probleem is de helpdesk met een videostream bereikbaar waardoor die vanop afstand snel ondersteuning biedt. Buiten de kantooruren verzekert Connectify dat hun medewerkers binnen de 15 minuten reageren als er iets misgaat.
Uitbreiding van de technologie
Roeselare begon aanvankelijk met een paar indoorschermen en een viertal mobiele schermen. Inmiddels is het volledige stadhuis uitgerust met zo’n 30 schermen. Daarnaast werden ook twee woonzorgcentra voorzien van nieuwe tv-toestellen, klaar voor het gebruik van IPTV.
En wat brengt de toekomst nog? In 2025 staan er uitbreidingen op de planning, zoals de uitrol van schermen in de deelgemeenten. Dit sluit naadloos aan bij de ambitie van Roeselare om een smart city te worden, waarbij een stad digitale technologie inzet om de dienstverlening en de communicatie met burgers te verbeteren.
Wil je ook efficiënt communiceren via digitale beeldschermen?
Ontdek de voordelen van digital signage voor jouw bedrijf.