NL FR
NL FR
Internet
Corporate Fibernet iFiber Telenet Incentive Plan
Mobiele netwerk
5G-oplossingen Internet of Things
Netwerk
CloudXpress IP-VPN Managed Wifi SD-WAN
Mobiele telefonie
Mobiele abonnementen Internationaal en roaming Schakel over naar eSIM
Cloudtelefonie
Bellen met teams Voice Cloud
Vaste telefonie
Draadloze telefonie Servicenummers SIP-trunking Telefooncentrale Telefonienoodplan
Cybersecurity
Anti-DDos Firewall-as-a-Service Managed Cybersecurity Managed Detection & Response Ransomware Secured Internet Gateway
Digitale werkplek
Customer Experience platform Microsoft 365
Gebouwbeveiliging
Slimme camerabewaking
Schermbeleving
Digital Signage Business TV-box Tellie interactieve TV
Onderwijs Overheid
Retail Zorg en gezondheid
Artikels Downloads Klantenverhalen
5G Cloudtelefonie Cybersecurity Digital Signage Digitale werkplek Gebouwbeveiliging
Interactieve TV Internet Managed Services Mobiele telefonie Netwerken NIS2
Connectiviteit
Internet
Corporate Fibernet iFiber Telenet Incentive Plan
Mobiele netwerk
5G-oplossingen Internet of Things
Netwerk
CloudXpress IP-VPN Managed Wifi SD-WAN
Telefonie
Mobiele telefonie
Mobiele abonnementen Internationaal en roaming Schakel over naar eSIM
Cloudtelefonie
Bellen met teams Voice Cloud
Vaste telefonie
Draadloze telefonie Servicenummers SIP-trunking Telefooncentrale Telefonienoodplan
ICT
Cybersecurity
Anti-DDos Firewall-as-a-Service Managed Cybersecurity Managed Detection & Response Ransomware Secured Internet Gateway
Digitale werkplek
Customer Experience platform Microsoft 365
Gebouwbeveiliging
Slimme camerabewaking
Schermbeleving
Digital Signage Business TV-box Tellie interactieve TV
Sectoren
Onderwijs Overheid
Retail Zorg en gezondheid
Inspiratie
Artikels Downloads Klantenverhalen
5G Cloudtelefonie Cybersecurity Digital Signage Digitale werkplek Gebouwbeveiliging
Interactieve TV Internet Managed Services Mobiele telefonie Netwerken NIS2
Bedrijven Zelfstandigen Particulieren MyTelenet Webmail Careers Wholesale Corporate De Digitale Versnelling
Support Contact
Bedrijven Zelfstandigen Particulieren MyTelenet Webmail Careers Wholesale Corporate De Digitale Versnelling
Support Contact

Een SOC in eigen beheer of als service?

20 december 2024 - 6 min

Een Security Operations Center (SOC) biedt 24/7 bescherming tegen digitale dreigingen door continue monitoring en snelle respons op incidenten. Grote organisaties met een zekere maturiteit in cybersecurity zetten vaak hun eigen SOC op, maar hoe doe je dat als kmo?

 

In deze blogpost leggen we uit wat een SOC precies is, wat de voordelen zijn en hoe ook kmo’s de vruchten ervan kunnen plukken.

Wat is een SOC en waarom is het belangrijk?

Zegt de term Security Operations Center (SOC) je niet al te veel? Laten we daar verandering in brengen. Het is namelijk een essentieel onderdeel van een doordachte cyberveiligheidstrategie. Een SOC is een centraal team van cybersecurityspecialisten dat toezicht houdt op alle beveiligingsaspecten van een bedrijf.

 

Ze verhogen de kwaliteit van jouw bedrijfsbeveiliging door verschillende taken te combineren. Dat zorgt voor een aantal voordelen:

  1. Continue bescherming tegen cyberaanvallen
  2. Real-time inzicht in dreigingen
  3. Gecoördineerde aanpak van incidenten

Zelf een SOC beheren?

Leave it to the experts

Een SOC vereist geavanceerde technologie, gespecialiseerde kennis en 24/7 bemanning. Voor grote bedrijven is dat geen probleem, maar voor kmo’s is het niet zo vanzelfsprekend. Door samen te werken met een externe partner – een managed service provider – krijg je toegang tot experts en technologie, zonder bovendien zelf te moeten investeren in dure infrastructuur.

Een dienst die past binnen elk budget

We zien maar al te vaak dat kmo’s een SOC niet opnemen in hun cyberveiligheidstrategie omdat de voordelen volgens hen niet opwegen tegen de kosten.

 

Wanneer je zelf een SOC moet opzetten, komen er inderdaad heel wat kosten bij kijken, kosten die je niet hebt wanneer je kiest voor een SOC als managed service. Zo krijgen ook organisaties met minder middelen de voordelen, zonder de uitdagingen die een SOC in eigen beheer met zich meebrengt.

Een aanpak op maat voor een betrouwbaar SOC

Telenet Business helpt je met een op maat gemaakte aanpak, van monitoring tot incidentrespons. Zo kan jij focussen op je business. Hoe zorgen wij voor een betrouwbaar SOC-als-een-dienst?

Monitoring en detectie

Het SOC van Telenet Business bewaakt dag en nacht netwerken, systemen en applicaties. Dat gebeurt met geavanceerde technologie zoals een Security Information & Event Management-tool om afwijkingen vroegtijdig op te sporen.

Analyse en risicobeoordeling

Geautomatiseerde systemen en experts analyseren verdachte activiteiten en beoordelen de ernst van de bedreigingen.

Incidentrespons

Bij een gedetecteerde aanval reageert het team onmiddellijk: ze isoleren bedreigingen, beperken de schade, en herstellen de systemen.

Proactieve aanpak

Onze experts zijn voortdurend aan de slag om jouw beveiligingsmaatregelen te optimaliseren op basis van nieuwe dreigingen en inzichten.

Benieuwd hoe managed services jouw IT-afdeling kunnen ontzorgen?

Ontdek hoe Provincie Oost-Vlaanderen er de vruchten van plukt.