In onze digitale economie moeten bedrijven technologische innovatie benutten om voor te blijven op de concurrentie. Digitalisering is dus een must. Wil je een stap verder gaan, dan kan je technologie ook inzetten om je hele bedrijf te transformeren. Wat houdt digitale transformatie in? Waarom zou je daarop inzetten? En vooral: hoe begin je eraan? Telenet Business deelt de inzichten van Jeffry Simonts, IT-manager bij Gudrun.
Wat is digitale transformatie?
Wanneer je praat over digitale transformatie, is het belangrijk stil te staan bij het verschil tussen drie verwante termen:
Digitalisering
Digitalisering verwijst naar het proces waarbij we informatie omzetten van analoge naar digitale vorm. Vroeger ondertekenden we elk contract zelf met een pen, nu kan dat vaak online.
Digitalisatie
Digitalisatie gaat een stap verder dan digitalisering en verwijst naar het gebruik van digitale technologieën om het bedrijfsmodel te vernieuwen, nieuwe inkomsten te genereren en waarde te creëren. Denk daarbij aan een geautomatiseerd systeem voor het beheer van klantgegevens. Kort samengevat is het het proces naar een digitaal bedrijf.
Digitale transformatie
Waar digitalisering en digitalisatie in wezen over technologie gaan, gaat digitale transformatie over een strategische, organisatorische verandering. Daarbij transformeren bedrijfsprocessen, -culturen en klantinteracties. Evoluerende technologieën creëren nieuwe waarde en stellen je bedrijf in staat om mee te gaan met veranderingen in de markt. Een goed voorbeeld hiervan is een retailwinkel die een webshop opent.
Waarom digitaal transformeren?
Externe factoren en veranderingen in de maatschappij zorgden er in het verleden voor dat bedrijven moesten overschakelen van vaste desktops naar laptops, meer gingen thuiswerken, gebruik begonnen te maken van cloudgebaseerde diensten, … Ook in de toekomst zullen bedrijven zich moeten aanpassen om bij te blijven en om de concurrentiestrijd te overleven.
Traditionele videoverhuurbedrijven hebben zichzelf bijvoorbeeld irrelevant gemaakt omdat ze hun aanbod niet aanpasten aan de groeiende vraag naar online streamingdiensten. Nieuwe streamingplatformen kwamen daarentegen met een product dat zich aansloot bij het veranderde klantengedrag. Kortweg: om te overleven moet je bewegen en om in beweging te blijven moet je vernieuwen.
Daarnaast biedt digitale transformatie bedrijven ook nieuwe kansen. Heel wat bedrijven starten hun digitale transformatie omdat het kan: de zaken gaan goed, dus ze hebben ruimte om stap voor stap en heel doeltreffend te transformeren. Je bouwt aan een digitale bedrijfscultuur die je flexibiliteit biedt om agile te werken. Zo speel je snel in op veranderingen in de markt en dat is een vereiste om voorop te blijven
Jeffry’s ervaring
“Ik kan stellen dat we bij Gudrun onze digitale transformatie gestart zijn omdat het moest. Volgens mij was er voor mijn start een te enge visie gehanteerd bij het kiezen van de partner, de implementatie van ERP en het gebruik maken van noodzakelijk innovaties. We waren niet klaar om externe factoren zoals de coronapandemie, krimpende marges en veeleisende flexibiliteit van de klanten op te vangen. We hadden dus geen andere keuze.”
Hoe succesvol digitaal transformeren?
Om van je digitale transformatie een succes te maken, heb je verschillende elementen nodig. Hoe je succesvol transformeert lees je in volgend blogartikel.
Schrijf je in voor meer inspiratie*
Ontdek interviews, podcasts en andere content
Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events
Download e-books en whitepapers
* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet.