Werk je vaak thuis, met je kat als ietwat verwaande collega? Of ben je ondernemer en heb je een zaak thuis? De zoektocht naar de basisbenodigdheden voor je eigen ideale werkomstandigheden kan lastig zijn. Daarom maakten we een checklist voor het optimale thuiskantoor! Onze absolute nummer één? Koffie, natuurlijk! 😉
Voor je job
Van laptop tot NAS-systeem: hier lees je wat je nodig hebt om efficiënt en professioneel thuis te kunnen werken.
Een degelijke desktop of laptop
Natuurlijk heb je om te beginnen een goeie computer nodig. Dat kan een laptop of een desktop zijn. Afhankelijk van je activiteiten, kan je voor een goedkoper of duurder model gaan. Designers en video-editors hebben vaak nood aan meer werkgeheugen en sterkere processors dan bijvoorbeeld een communicatiemedewerker of verzekeringsmakelaar. Hou rekening met je noden en kies voor een goeie prijs-kwaliteitsverhouding.
Een verstelbaar beeldscherm
Of je nu voor een laptop of desktop kiest, een beeldscherm dat je helemaal op je houding kan afstellen is sowieso een must. Onder je laptop kan je ook een staander schuiven (of een paar dikke boeken), zodat je ook dat scherm op de juiste hoogte afstelt. Een ergonomische houding is erg belangrijk om kwaaltjes te voorkomen. Denk daarbij aan de 90-90-90-regel: zorg ervoor dat je knieën, heupen en ellebogen telkens een hoek van 90 graden vormen.
Ergonomische muis en toetsenbord
Die ergonomische houding is ook de reden waarom je maar beter wat aandacht besteedt aan je muis en toetsenbord. Die worden in allerlei soorten en maten verkocht.
Ergonomische muizen zijn extra lief voor je polsgewricht, schouders en duimen, terwijl je toetsenbord om diezelfde reden maar beter zo plat mogelijk kan zijn. Als vuistregel voor toetsenborden geldt: niet hoger dan vier centimeter, je pols hou je het best in een hellingshoek van maximaal 25 tot 30 graden terwijl je je muis bedient.
Extra opslagruimte en back-up
Niets zo vervelend als verloren gegaan werk door een technisch defect, omdat je simpelweg je vorderingen vergat op te slaan of omdat die ietwat verwaande collega op je toetsenbord sprong en daarmee de deleteknop indrukte. 🐈
Zorg daarom voor automatische back-ups en voorzie voldoende opslagruimte om ze te kunnen bewaren in een cloud of op een fysieke harde schijf – of allebei.
Voor je administratie en boekhouding heb je een goede datastructuur nodig. Afhankelijk van je activiteiten heb je nood aan extra veel opslagruimte en dan kan je eens kijken naar een NAS-systeem: een eigen cloudsysteem dat je zelf beheert, met een fysiek apparaat in je kantoor.
Een betrouwbare internetverbinding: Telenet wifi 6
Misschien hadden we onze checklist wel met deze essential moeten starten: een betrouwbare, snelle internetverbinding die je toelaat je beroep uit te oefenen. Voor zo’n stabiele internetverbinding heb je twee dingen nodig: de hardware (een modem-router en ondersteunende toestellen) en een internetabonnement op maat van de noden van je zaak.Bij Telenet werken we met een modem-router en slimme wifi-pods. Die maken deel uit van onze nieuwste wifi-formule: slimme wifi van Telenet. Dat is een meshnetwerk op basis van de nieuwste Wifi 6-technologie. Je connecteert de wifi-pods met je modem-router, daarna hoef je alleen maar een extra wifi-pod in het stopcontact te steken voor een beter wifi-signaal over je hele (thuis)kantoor.
Wist je trouwens dat in zo’n wifi-meshnetwerk wifi-boosters, wifi-repeaters, access points en Powerlines overbodig worden? De slimme wifi-pods fungeren meteen ook als wifi-versterker!
Een internetabonnement op maat
Naast de apparatuur om een sterk wifi-signaal uit te sturen, heb je ook voldoende snelle down- en uploadsnelheden nodig. En die worden bepaald door je internetabonnement. Kies daarom voor de juiste bundel. Heb je je internetverbinding voornamelijk nodig om te mailen en te surfen? Dan kan je voor een lichter abonnement kiezen. Als je regelmatig zware bestanden moet versturen of downloaden, ben je beter gebaat met een sterkere internetbundel.
Voor jou
De belangrijkste bron voor goed werk … dat ben jij, natuurlijk. Daarom is het ook belangrijk dat je voldoende aandacht besteedt aan je werkomgeving.
Ergonomie troef
Als er één onderdeel van je thuiskantoor is waarop je geen compromissen mag maken, dan is het je bureau. Een ergonomische bureaustoel en een verstelbare tafel zijn cruciale benodigdheden om comfortabel te kunnen werken. Misschien is een zit-sta-kantoor wel iets voor jou? Het is al lang geweten dat zitten het nieuwe roken is!
Waak over de luchtkwaliteit
Zuurstof, voldoende verluchting en niet te veel vocht in de lucht: het ideale thuiskantoor heeft een aangenaam en gezond binnenklimaat. Richt je op deze waarden:
- Luchtvochtigheid tussen 40% en 60%
- Temperatuur tussen 19° en 22°C
- Ventileer regelmatig, zodat de CO2 in je kantoor plaats ruimt voor nieuwe zuurstof.
Wist je dat planten een positieve impact op de luchtkwaliteit kunnen hebben? Lepelplanten, Sansevieria’s en Aloë Vera staan gekend om hun luchtzuiverende eigenschappen. En ze ogen ook nog eens mooi, dus da’s een win-win.
Zorg voor voldoende licht
Heeft je thuiskantoor veel instromend daglicht? Dat is super, want natuurlijk licht heeft de beste invloed op je prestaties en je welzijn. Moet je toch kunstmatig verlichten? Kies dan voor de verlichting van je kantoorruimte voor lampen die in de buurt komen van natuurlijk licht.Schakel ook altijd een bijkomende bureaulamp in. Schrijf je veel of moet je bijvoorbeeld tekenen? Plaats de lamp dan aan de andere kant van je voorkeurshand. Wie linkshandig is, zet de lamp dus rechts en omgekeerd.
Checklist voor het optimale thuiskantoor
We lijsten alles nog eens netjes op!
✅ Desktop/laptop
✅ Laptopstaander
✅ Verstelbaar beeldscherm
✅ Ergonomische muis
✅ Ergonomisch toetsenbord
✅ Opslagruimte
✅ Back-upsystemen
✅ Betrouwbare wifi, bv. wifi 6
✅ Passend internetabonnement
✅ Ergonomische bureaustoel
✅ Verstelbare werktafel
✅ Voldoende (natuurlijk) licht
✅ Voldoende ventilatie
✅ Luchtzuiverende plantjes
✅ Voldoende warmte/koelte
✅ Bureaulamp