Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 

Eerste hulp bij GDPR: belangrijkste begrippen uitgelegd

Om GDPR volledig te kunnen begrijpen, leggen we je graag de meest belangrijke begrippen uit.

Persoons-gegevens

 

Verkeers-gegevens

 

Geautomatiseerde besluitvorming

 

Privacy- beleid

 

Cookiebeleid

Een korte definitie

Het zijn gegevens waarmee je rechtstreeks of onrechtstreeks kan worden geïdentificeerd. Bijvoorbeeld: je naam, telefoonnummer, adres, e-mailadres, maar ook je IP-adres, klantennummer en het servicenummer van je digibox.

Welke persoonsgegevens houdt Telenet bij?

De persoonsgegevens worden bijgehouden zoals vermeld in ons privacybeleid. Het gaat om de persoonsgegevens die…

  • je met ons deelt, bijvoorbeeld wanneer je een online (wedstrijd)formulier invult met je contactgegevens of wanneer je de klantendienst belt voor de opvolging van een installatie.
  • onze systemen verzamelen. Zo wijzen we je bijvoorbeeld een e-mailadres, IP-adres, telefoonnummer, klantennummer, logincode(s) en wachtwoorden toe om onze diensten te gebruiken en verwerken we je mobiele dataverbruik voor facturatie.
  • wij verkrijgen van derden. Wij kopen persoonsgegevens van gespecialiseerde big-data bedrijven (zoals bisnode). Denk bijvoorbeeld aan de naam en contactgegevens van potentiële nieuwe Telenet-klanten, oftewel ‘prospecten’. Het gaat daarbij ook over nieuwe gegevens van bestaande Telenet-klanten. Zo kunnen we bijvoorbeeld aan jouw klantenprofiel toevoegen dat je een hond hebt, of interesse hebt in koken. Dankzij die (bijkomende) informatie kunnen wij onze dienstverlening verder personaliseren en onze marketingcommunicaties blijven aanpassen aan jouw bijzondere interesses en voorkeuren. 

 

Wil je meer weten? Neem eens een kijkje op ons privacybeleid . Wil je weten welke persoonsgegevens we van jou verwerken? Lees alles over hoe je je privacyrechten uitoefent.
 

Waarvoor worden je gegevens gebruikt?

Wij verzamelen je persoonsgegevens om…

  • je aanvraag voor onze producten en diensten te behandelen.
  • je de beste service aan te bieden en je te informeren over je gebruiksmogelijkheden.
  • ons netwerk te optimaliseren. 
  • je te informeren over (nieuwe) producten en diensten van Telenet en andere.
  • bedrijven binnen de Telenet groep. 
  • je gepersonaliseerde tv-reclame aan te bieden. 
  • fraude en inbreuken te bestrijden.
  • de veiligheid van iedereen te garanderen.
  • onze prestaties op te volgen. 
  • te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen. 
  • studies, testen en statistieken bij te houden, voor onder andere trendanalyse.

 

Wil je meer weten? Lees het allemaal in ons privacybeleid.

Data analyses

We analyseren jouw gebruik van onze diensten (bv. naar welke zenders je kijkt en wanneer, of je veel belt of liever meer data verbruikt) en brengen al die informatie onder in je persoonlijke klantenfiche. Zo krijgt elke Telenet-klant een specifiek profiel. Dankzij de combinatie van al deze informatie komen wij tot belangrijke inzichten over wat voor type klant jij bent, waar jouw interesses liggen en hoe wij onze dienstverlening (en marketing) kunnen aanpassen aan jouw behoeften. Ben jij een sportfanaat, dan kunnen we jou een bijzonder aanbod doen voor één van onze sport entertainmentpakketten of meenemen in een wedstrijd voor voetbaltickets.


Om jouw profiel (en onze inzichten) te optimaliseren, schakelen we – zoals hierboven gezegd - de hulp in van derde partijen zoals Bisnode. Deze firma verzamelt persoonsgegevens zoals gezinssamenstelling of hobby’s en verkoopt deze informatie door aan allerlei bedrijven, waaronder Telenet. Bisnode is verantwoordelijk voor het verzamelen van die informatie (en het verkrijgen van jouw eventuele toestemming). Denk bijvoorbeeld aan een vragenlijst die je invult bij de aanvraag van een klantenkaart in de supermarkt, of wanneer je gegevens nalaat bij deelname aan een wedstrijd.

 

Samengevat: dankzij onze data-analyses proberen we een zo goed mogelijk beeld te krijgen van wie jij bent en wat jij belangrijk vindt. Zo kunnen we jou als Telenet-klant op jouw wenken bedienen. Enerzijds stemmen we de dienstverlening maximaal af naar jouw noden, en anderzijds houden we onze marketingcommunicaties zo relevant mogelijk voor jou.

 

Tot slot kan Telenet ook profielen opmaken om de belangen van Telenet te beschermen. Zo kan bijvoorbeeld rekening gehouden worden met de slechte betaalgewoontes van de klant, en zal Telenet de nodige voorzorgen kunnen nemen door deze klanten bijvoorbeeld geen aankopen op krediet toe te staan. Telenet heeft daar een gerechtvaardigd belang bij.

Doorgifte van gegevens binnen de Telenet Groep

Het kan voorkomen dat je persoonsgegevens worden doorgegeven aan ondernemingen binnen de Telenet groep voor dezelfde doeleinden als deze vermeld in ons privacybeleid. Bijvoorbeeld om je op de hoogte te brengen van de producten en diensten van de hele Telenet groep. In geval van wanbetaling kunnen we ook jouw betalingsgewoonten doorgeven om de gerechtvaardigde belangen van de Telenet groep te beschermen. De ondernemingen binnen de Telenet groep kwalificeren in deze context als verwerkingsverantwoordelijken, en de afspraken omtrent gegevensverwerking worden contractueel vastgelegd tussen de respectievelijke ondernemingen. 

 

Een korte definitie

De technische gegevens die verwerkt worden om elektronische communicatie te kunnen overbrengen of aanrekenen, zoals je IP-adres of MAC-adres.

Meer weten?

De naamgevings-, nummerings- of adresseringsgegevens van de verzender of de ontvanger van een communicatie worden gebruikt om deze communicatie tot stand te brengen. Het netwerk waarover de communicatie loopt (Telenet) zet deze gegevens om en brengt zo de boodschap tot stand. Vanaf dat moment spreken we over verkeersgegevens.


Concreet zijn verkeersgegevens gegevens over de routering, de duur, het tijdstip of het volume van de communicatie, het gebruikte protocol, de locatie van het eindtoestel van de verzender of de ontvanger, het netwerk waarop de communicatie begint of eindigt, het begin, het einde of de duur van de verbinding. Ze kunnen ook bestaan in het formaat waarin het netwerk de communicatie overbrengt.

Een korte definitie

Slimme algoritmen verwerken de gegevens om beslissingen te nemen zonder menselijke tussenkomst.

Wat doet Telenet?

Telenet neemt geen automatische besluitvorming – al dan niet op basis van profilering – waaraan rechtsgevolgen zijn verbonden voor jou of waarbij zo’n besluit gevolgen heeft op jou:


Tenzij…

  • het noodzakelijk is om met jou een overeenkomst aan te gaan.

Bijvoorbeeld: om kredietwaardigheid te controleren.

  • het noodzakelijk is om jouw overeenkomst uit te voeren.

Bijvoorbeeld: om Telenet-producten en -diensten af te sluiten bij niet-betaling.

  • de wetgeving het toestaat.

Bijvoorbeeld: om belastingfraude op te sporen

  • jij hiervoor jouw uitdrukkelijke toestemming hebt gegeven.

 

In zo’n gevallen informeren je over de manier waarop het geautomatiseerd besluit tot stand komt. Je kan dan menselijke tussenkomst vragen of het besluit aanvechten.

Een korte definitie

Het privacybeleid beschrijft de maatregelen die Telenet neemt om je persoonlijke levenssfeer te beschermen wanneer je onze diensten gebruikt en je rechten als gebruiker van deze diensten.

Waar staan het huidige en het vorige privacybeleid?

Ons huidig privacybeleid is online en in onze winkelpunten beschikbaar.


Ons oude privacybeleid (geldig t.e.m. 24/05/2018) kan je online downloaden. Je vindt hem ook online terug onderaan ons huidige privacybeleid.

Cookies

Een korte definitie

Cookies zijn kleine bestanden die op je computer, tablet of smartphone geplaatst worden wanneer je een website bezoekt of een mobiele app gebruikt. De cookiebestanden bevatten unieke codes die toelaten dat je browser je herkent, zo kan je bijvoorbeeld als bezoeker van onze websites worden geïdentificeerd bij een volgend bezoek.

Cookiebeleid

Een korte definitie

In het cookiebeleid willen wij je informeren over welke cookies we gebruiken en waarom we dit doen. We leggen je ook uit hoe je zelf die cookies kan beheren.

Waar staat het cookiebeleid?

Ons huidig cookiebeleid is online en in onze winkelpunten beschikbaar.

Relevant voor jou

Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor jou.
Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor jou.

Contacteer ons!

Graag hulp of meer uitleg?

Bel ons

Bel ons

Stel je vraag op 015 66 66 66.

Bel ons
 
Mail ons

Mail ons

Selecteer het onderwerp van je vraag
en stel ze via het contactformulier.

Mail ons
 
Kom langs

Kom langs

Bezoek een winkelpunt.

Kom langs