Webmail

Waarom leads belangrijk zijn 

04 december 2023 - 5 min

Jouw website vertelt je wie er interesse heeft in het kopen van jouw product of dienst. Die gegevens noemen we ‘leads’. Die kan jij dan weer gebruiken om potentiële klanten voor je te winnen. Bezorgt jouw website je deze leads? En hoe kan je ze genereren?

 

Wat zijn leads?

Leadgeneratie is het proces waarbij je potentiële klanten identificeert en hun belangstelling wekt voor bepaalde producten of diensten. Een persoon laat bijvoorbeeld zijn gegevens (leads) achter omdat hij interesse toont in een product of dienst. Hij wil misschien een brochure downloaden, een nieuwsbrief ontvangen, door jouw bedrijf gecontacteerd worden, etc. Deze gegevens kan jij als ondernemer gebruiken om die persoon warm te maken of door hem/haar beter te leren kennen: waarnaar is die persoon op zoek en hoe kan jij hierbij helpen? Zulke gegevens zijn essentieel bij het prospecteren. Een lead kan op termijn een nieuwe klant worden. Als je het goed aanpakt tenminste.

Waarom zelf leads genereren?

Verschillende gespecialiseerde bedrijven verzamelen en verkopen gegevens van potentiële klanten. Toch loont het de moeite om zelf leads te verzamelen. Dit zou meteen ook het belangrijkste doel van je website moeten zijn.

Hoe vlotter gegevens verzamelen?

Tip 1. Vraag gegevens

Je kunt op de man af om gegevens vragen. Geef er iets voor terug, bijvoorbeeld een korting, gratis e-book of tips.

 

Tip 2. Schrijf en deel interessante content

Met interessante content verzamel je makkelijker gegevens van potentiële klanten. Je doelgroep krijgt de informatie die ze op dat moment nodig hebben en jij krijgt gegevens die je vertellen wie geïnteresseerd is. Win-win! De twee topmethodes zijn e-mail (87%) en lerende (educational) content (77%).  

Trackingtools, zoals Google Analytics dat het aantal bezoekers op je website telt, vertellen je wie artikels, video’s en foto’s op je site bekijkt. En wanneer en waarom ze dat doen. Daarop kan jij inspelen. 

 

Tip 3. Link op sociale media

Sociale media zijn een interessante tussenstap in het verzamelen van leads. Via Facebook en LinkedIn kan je op zoek gaan naar de juiste doelgroep, die mogelijks binnenkort gegevens met je deelt… Klikt iemand op de 'vind ik leuk'-knop of reageert hij op een bericht, dan weet jij dat ze al ‘betrokken’ zijn. Tip: test het zelf door een wedstrijd of actie te organiseren. Zo lok je hen naar je website.

Nog meer inspiratie

Artikel

Je websitestrategie bepaalt het succes van je website
Een websitestrategie helpt je om je vooropgestelde doelstellingen te behalen. Wat wil je precies bereiken met je website? Goed begonnen is half gewonnen!

Artikel

Soorten cookies op het internet en hun werking
Websites plaatsen verschillende soorten cookies wanneer je ze bezoekt. Heb jij een website? Dan ken je maar beter de werking van de verschillende types.

Artikel

Copywriter Bert vindt de juiste woorden (voor jouw zaak)
Schrijven. Dat kan iedereen toch? Misschien wel, ja. Maar doelgericht schrijven... Da’s andere koek! Laat een copywriter op je tekst los en je krijgt een website, advertentie, social post of folder die scoort.

Artikel

Verrijk je website met gratis iconen
U zoekt icoontjes om diensten en rubrieken op uw website te illustreren? Deze 49.400 icoontjes zijn helemaal gratis.

Artikel

AD Consulting
Wie ooit een medische opleiding of een communicatietraining van AD Consulting volgde, zal die niet snel vergeten. Want An Desmedt en Mathijs Aerts serveren geen droge kost, maar interactieve workshops met de nodige humor.

Artikel

Wat zijn leads? En waarom ze verzamelen met uw website?
Een goede website vertelt u wie geïnteresseerd is in het kopen van uw product of dienst.

Artikel

Sociale media voor je zaak? Een heuse opportuniteit!
In het nieuwe 'digitale normaal' zijn sociale media niet meer weg te denken uit uw privéleven. Maar kunnen ze wat betekenen voor uw bedrijf? Een thema om over na te denken...

Artikel

Online kleermaker zet influencers in
Waarom geen influencers of bloggers inschakelen die uw webshop gratis promoten en mee voor groei zorgen? Michel Byvoet, oprichter van online kleermaker Bivolino, experimenteert met nieuwe businessmodellen…

Artikel

“Iedereen zit vandaag online, dat kan je ook als bakker niet meer negeren”
7.000 volgers op Facebook, 1.500 fans op Instagram: die moet je verdienen als dorpsbakkerij, elke dag opnieuw.

Artikel

Social media voor bouwfirma’s
Sociale media zijn een fantastisch middel om u sterker mee te positioneren binnen de bouwsector. Maar welke media kiest u best en waarom?

Artikel

Snel leuke video’s maken voor social media met de Boomerang app
Zet uw bedrijf op een originele manier in de kijker met de Boomerang app.

Artikel

Zuut zet in op sociale media
Patisserie Zuut uit Leuven wint een steeds ruimer publiek voor zich. Ook online, door slim gebruik van de sociale media.

Artikel

Beter scoren via zoekmachines
Vandaag is het niet alleen een kwestie dat u nieuwe klanten vindt: zij moeten u ook kunnen vinden!

Artikel

Rooftoptravel: meer online bekijks voor daktenten
Rooftoptravel verhuurt daktenten. Door het advies van De Digitale Versnelling vergrootte hun online zichtbaarheid.

Artikel

Hoe verbetert u uw out-of-office?
Met wat creativiteit maakt u van de out-of-office boodschap heel wat meer dan een simpel bericht dat u tijdelijk niet bereikbaar bent. U kan er klanten mee inspireren, uw imago hoog houden en zelfs gebruiken als reclamepaneel.

Artikel

Elk zaak moet nieuwe technologie durven te omarmen
Een ambachtelijke speculaasbakkerij die nieuwe technologie inzet? Moet kunnen! Digitale durver Erika Vanvuchelen 3D-print gepersonaliseerde speculaas.

Artikel

Steven Van Belleghem geeft tips aan bedrijven
Steven Van Belleghem geeft tips aan ondernemingen en zelfstandigen: hoe bind je de consument aan je zaak in deze veranderende wereld?

Artikel

Pirazzo de digitale versnelling | Telenet Business
Sportieve ondernemer Ben Deburchgrave verkoopt bedrukte sportkleding. Met deze tips van digitale expert Frederik De Wachter groeit hij verder.

Artikel

Zoek de juiste mensen via sociale media
De juiste mensen zoeken via sociale media zoals Google, Facebook of Linkedin. Het is een eenvoudige manier om de juiste kandidaat te vinden.