Webmail

Waarom leads belangrijk zijn 

Online form to register personal info and data to web site with mobile phone. Person typing information to internet document, survey or questionnaire with smartphone. Customer registration to website.
04 december 2023 - 5 min

Jouw website vertelt je wie er interesse heeft in het kopen van jouw product of dienst. Die gegevens noemen we ‘leads’. Die kan jij dan weer gebruiken om potentiële klanten voor je te winnen. Bezorgt jouw website je deze leads? En hoe kan je ze genereren?

 

Wat zijn leads?

Leadgeneratie is het proces waarbij je potentiële klanten identificeert en hun belangstelling wekt voor bepaalde producten of diensten. Een persoon laat bijvoorbeeld zijn gegevens (leads) achter omdat hij interesse toont in een product of dienst. Hij wil misschien een brochure downloaden, een nieuwsbrief ontvangen, door jouw bedrijf gecontacteerd worden, etc. Deze gegevens kan jij als ondernemer gebruiken om die persoon warm te maken of door hem/haar beter te leren kennen: waarnaar is die persoon op zoek en hoe kan jij hierbij helpen? Zulke gegevens zijn essentieel bij het prospecteren. Een lead kan op termijn een nieuwe klant worden. Als je het goed aanpakt tenminste.

Waarom zelf leads genereren?

Verschillende gespecialiseerde bedrijven verzamelen en verkopen gegevens van potentiële klanten. Toch loont het de moeite om zelf leads te verzamelen. Dit zou meteen ook het belangrijkste doel van je website moeten zijn.

Hoe vlotter gegevens verzamelen?

Tip 1. Vraag gegevens

Je kunt op de man af om gegevens vragen. Geef er iets voor terug, bijvoorbeeld een korting, gratis e-book of tips.

 

Tip 2. Schrijf en deel interessante content

Met interessante content verzamel je makkelijker gegevens van potentiële klanten. Je doelgroep krijgt de informatie die ze op dat moment nodig hebben en jij krijgt gegevens die je vertellen wie geïnteresseerd is. Win-win! De twee topmethodes zijn e-mail (87%) en lerende (educational) content (77%).  

Trackingtools, zoals Google Analytics dat het aantal bezoekers op je website telt, vertellen je wie artikels, video’s en foto’s op je site bekijkt. En wanneer en waarom ze dat doen. Daarop kan jij inspelen. 

 

Tip 3. Link op sociale media

Sociale media zijn een interessante tussenstap in het verzamelen van leads. Via Facebook en LinkedIn kan je op zoek gaan naar de juiste doelgroep, die mogelijks binnenkort gegevens met je deelt… Klikt iemand op de 'vind ik leuk'-knop of reageert hij op een bericht, dan weet jij dat ze al ‘betrokken’ zijn. Tip: test het zelf door een wedstrijd of actie te organiseren. Zo lok je hen naar je website.

Nog meer inspiratie