Webmail

Michel verkoopt

meer hemden in webshop dankzij sociale media

10 maart 2023 - 8 min

Waarom geen influencers of bloggers inschakelen die uw webshop gratis promoten en mee voor groei zorgen? Michel Byvoet, oprichter van online kleermaker Bivolino, experimenteert met nieuwe businessmodellen…

 

Meer dan 20 jaar geleden startte hemdenmaker Michel Byvoet, die de stiel bij zijn vader leerde, zelf een online bedrijfje op, waarbij u hemden op maat kan bestellen. “Ik was er rotsvast van overtuigd dat maatwerk de toekomst was. Kijk vandaag naar Zalando: dat bedrijf is 10 jaar bezig, maar de helft van de bestellingen wordt teruggestuurd. Op termijn is zo’n model, met een gigantische voorraad en hoogoplopende verzendkosten, voor niemand houdbaar.”

Bivolino: alternatief voor massaproductie

De voorbije jaren bouwde de onderneming een eigen platform uit waarop kopers – tegen een meerprijs van zowat 25 euro per hemd – zelf een kwaliteitshemd op maat kunnen samenstellen en bestellen. In alle mogelijke kleuren, stoffen, maten en motieven.

Dat platform gebruikt Bivolino voor de eigen webwinkel, maar stelt het bedrijf ook ter beschikking van buitenlandse giganten zoals Marks & Spencer. “Dankzij onze configurator kunnen ook zij hun klanten online hemden op maat laten bestellen.”

Enkele tientallen mensen ontwerpen eigen hemden, die wij dan via onze webshop verkopen.

Michel Byvoet

Hoe groeit de omzet door influencers?

Pas enkele jaren geleden leerde Michel ook de kracht en meerwaarde van sociale media zoals Instagram kennen. Niet meteen voor de hand liggend voor een bedrijf dat actief is in een op het eerste gezicht eerder klassieke en behoudende marktniche.

“In de loop van de jaren zijn we steeds verder gegaan in de personalisatie van onze hemden. Eerst ging het puur om maatwerk, daarna volgden stilaan ook de stoffen, de modellen en de kraag. Vandaag kunnen klanten zelfs eigen designs uploaden. Almaar meer artiesten, ontwerpers maar ook influencers zien daar brood in", stelt Michel.

“Intussen ontwerpen al enkele tientallen mensen eigen hemden, waarna wij die via onze webshop te koop aanbieden. Telkens iemand zo’n hemd koopt, ontvangt de ontwerper een commissie op die omzet.” Bivolino krijgt ook steeds meer aanvragen van invloedrijke instagrammers en bloggers, die de hemden die ze zelf dragen via het platform aan hun volgers willen verkopen.

Zwaar inzetten op Instagram

“Al vele jaren investeren we behoorlijk wat geld in Google Ads en SEO-optimalisatie. Dankzij die artiesten en influencers genieten we nu plots ook heel wat gratis promo op sociale media en blogs.” Michel maakt zich sterk dat sociale media zoals Instagram op termijn tot een interessant promotiekanaal kunnen uitgroeien voor zijn bedrijf.

“We hebben onze website intussen ook omgebouwd naar een verkopersplatform en willen nu veel zwaarder inzetten op Instagram, omdat we daar op termijn echt brood in zien. Iemand die op Instagram een foto plaatst met een Bivolino-hemd en daar dan prompt 15.000 likes mee verzamelt, dat is natuurlijk niet niets”, glundert Michel.

“Bovendien merken we dat de klassieke zakenman geëvolueerd is: het hoeft niet altijd meer een klassiek blauw hemd met witte streepjes te zijn. Onze nieuwe artistieke lijn speelt daarop in, en met een volledig digitaal model zoals het onze kunnen we uiteraard heel vlot en flexibel mee evolueren. Wij hebben geen voorraad liggen waarmee we rekening moeten houden. Alles wordt digitaal geconfigureerd en dan op maat gemaakt. Zo kunnen we heel snel en creatief nieuwe modellen in de markt zetten.”

Vraagt u zich af hoe een internetplatform kan werken? Bezoek online kleermaker Bivolino.

De 3 lessen van Michel
  1. Hebt u al een offline business en wil u zich vooral op online toeleggen? Zorg er dan voor dat het ene het andere versterkt. Nogal wat mensen maken de fout om hun offline activiteiten plots te verwaarlozen en enkel nog op het online-aspect te focussen.
  2. Wil u vandaag enkel online gaan met een nieuw bedrijf dan start u beter een platform dan een internetwinkel. Webshops hangen enorm van Google af, terwijl u met een platform een innovatief model breder te gelde kan maken in een specifieke niche.
  3. Vanuit de online moderetail is er vandaag een gigantische vraag naar innovatieve diensten en platformen, om meer maatwerk te kunnen leveren en zo het enorme percentage retourzendingen te doen dalen. Daar liggen dus flink wat kansen voor ondernemers met een IT-achtergrond en interesse in mode.

Nog meer inspiratie

Artikel

Soorten cookies op het internet en hun werking
Websites plaatsen verschillende soorten cookies wanneer je ze bezoekt. Heb jij een website? Dan ken je maar beter de werking van de verschillende types.

Artikel

Verrijk je website met gratis iconen
U zoekt icoontjes om diensten en rubrieken op uw website te illustreren? Deze 49.400 icoontjes zijn helemaal gratis.

Artikel

Wat zijn leads? En waarom ze verzamelen met uw website?
Een goede website vertelt u wie geïnteresseerd is in het kopen van uw product of dienst.

Artikel

Online kleermaker zet influencers in
Waarom geen influencers of bloggers inschakelen die uw webshop gratis promoten en mee voor groei zorgen? Michel Byvoet, oprichter van online kleermaker Bivolino, experimenteert met nieuwe businessmodellen…

Artikel

Sociale media voor je zaak? Een heuse opportuniteit!
In het nieuwe 'digitale normaal' zijn sociale media niet meer weg te denken uit uw privéleven. Maar kunnen ze wat betekenen voor uw bedrijf? Een thema om over na te denken...

Artikel

“Iedereen zit vandaag online, dat kan je ook als bakker niet meer negeren”
7.000 volgers op Facebook, 1.500 fans op Instagram: die moet je verdienen als dorpsbakkerij, elke dag opnieuw.

Artikel

Social media voor bouwfirma’s
Sociale media zijn een fantastisch middel om u sterker mee te positioneren binnen de bouwsector. Maar welke media kiest u best en waarom?

Artikel

Snel leuke video’s maken voor social media met de Boomerang app
Zet uw bedrijf op een originele manier in de kijker met de Boomerang app.

Artikel

Zuut zet in op sociale media
Patisserie Zuut uit Leuven wint een steeds ruimer publiek voor zich. Ook online, door slim gebruik van de sociale media.

Artikel

Beter scoren via zoekmachines
Vandaag is het niet alleen een kwestie dat u nieuwe klanten vindt: zij moeten u ook kunnen vinden!

Artikel

Rooftoptravel: meer online bekijks voor daktenten
Rooftoptravel verhuurt daktenten. Door het advies van De Digitale Versnelling vergrootte hun online zichtbaarheid.

Artikel

Hoe verbetert u uw out-of-office?
Met wat creativiteit maakt u van de out-of-office boodschap heel wat meer dan een simpel bericht dat u tijdelijk niet bereikbaar bent. U kan er klanten mee inspireren, uw imago hoog houden en zelfs gebruiken als reclamepaneel.

Artikel

Elk zaak moet nieuwe technologie durven te omarmen
Een ambachtelijke speculaasbakkerij die nieuwe technologie inzet? Moet kunnen! Digitale durver Erika Vanvuchelen 3D-print gepersonaliseerde speculaas.

Artikel

Pirazzo de digitale versnelling | Telenet Business
Sportieve ondernemer Ben Deburchgrave verkoopt bedrukte sportkleding. Met deze tips van digitale expert Frederik De Wachter groeit hij verder.

Artikel

Steven Van Belleghem geeft tips aan bedrijven
Steven Van Belleghem geeft tips aan ondernemingen en zelfstandigen: hoe bind je de consument aan je zaak in deze veranderende wereld?

Artikel

Zoek de juiste mensen via sociale media
De juiste mensen zoeken via sociale media zoals Google, Facebook of Linkedin. Het is een eenvoudige manier om de juiste kandidaat te vinden.