Webmail

Copywriter Bert vindt de juiste woorden (voor jouw zaak)

21 december 2023 - 5 min

Schrijven. Dat kan iedereen toch? Misschien wel, ja. Maar doelgericht schrijven... Da’s andere koek! Laat een copywriter op je tekst los en je krijgt een website, advertentie, social post of folder die scoort. Freelancer, Bert Moons, weet dat als geen ander. Het enige dat hij nodig heeft om straffe teksten te schrijven? Input van zijn klant, een laptop én sterke wifi.

 

"Iedereen leert schrijven op school. Daarom denken veel ondernemers dat copywriting makkelijk is", valt Bert Moons met de deur in huis. "Vaak betalen bedrijven veel geld voor de vorm van hun website, folder of magazine. Maar de minstens even belangrijke inhoud? Die schrijven ze vaak wel even zelf ‘tussen de soep en de patatten’." En dat is niet de beste keuze. "Copywriting is een vak. Het gaat erom precies die bewoording te vinden die bij je lezer op de juiste knoppen drukt."

Thuiswerken

Bert schrijft, herschrijft, redigeert én vertaalt. Dat doet hij al jaren vanuit zijn home office in Bevel (Nijlen). "Thuiswerken brengt vrijheid met zich mee", vindt hij. "lk kies zelf wanneer ik werk. Wil ik er een uurtje met de fiets op uit om een frisse neus te halen? Dan kan dat gewoon." Ook comfort is belangrijk voor Bert. "Door mijn rugproblemen moet ik mijn houding afwisselen: ik werk zittend of staand aan mijn bureau, of zelfs liggend in mijn 'bureaubed'. Dat maakt het werken voor mij, als pijnpatiënt, draaglijker." Natuurlijk heeft thuiswerken ook nadelen: "Het enige minpunt is dat ik geen collega's heb. Daarom vind je mij regelmatig in een coworkingspace."

 
"Briefings krijg ik vaak per mail of telefoon. Bij sommige klanten ga ik persoonlijk langs om de nodige input te verzamelen. Sinds de coronacrisis videobel ik ook vaker om kennis te maken met nieuwe klanten of om een opdracht te bespreken. lk laat de keuze graag aan de klant." Nadat Bert zijn voorstel voor de tekst aanlevert, volgt de correctieronde. "Feedback krijg ik meestal per mail. Klanten duiden dan in de tekst aan wat ze graag aangepast zien. Maar dat kan ook telefonisch of in real live."

Bert werkt heel klantgericht. Terwijl veel copywriters maximaal twee correctierondes bieden, garandeert Bert zijn klanten er zoveel als ze nodig hebben: "lk stop pas als mijn klanten 100% tevreden zijn. Dat vinden ze een geruststellende gedachte." 

Social media troef

Op Linkedln, Facebook en Instagram toont Bert zijn projecten. Met hier en daar een woordgrap of een verwijzing naar zijn blog. "Dat zijn miin belangrijkste promotiekanalen", vertelt hij. "Veel klanten vinden mij via sociale media zoals Linkedln en Facebook."

Een goeie KLIK 

Bert koos voor KLIK: een combinatie van straf internet en mobiele telefonie in één abonnement. "Goede wifi is onmisbaar voor mijn werk. Meestal werk ik aan mijn bureau, maar soms verhuis ik mijn laptop naar de keukentafel. En bij mooi weer werk ik al eens in de tuin. Dankzij een versterker in ons tuinhuis doet de wifi het ook daar prima."

Voor Bert is ook voldoende mobiele data een must. "Soms ben ik het thuiswerken beu en ga ik in een coworkingspace of een park aan de slag. Als daar geen wifi is, gebruik ik mijn telefoon als wifi-hotspot. Maar dat verbruikt veel data. Daarom vind ik het een geruststellend idee dat ik in mijn mobiel abonnement in ieder geval genoeg data beschikbaar heb." 

 
"Toen de wifi hier laatst eens moeilijk deed, chatte ik met de klantendienst van Telenet Business via WhatsApp. Dat contact verliep heel vlot, net zoals de reparatie. Er kwam diezelfde dag een technieker langs die het probleem meteen oploste. Die snelle service waardeer ik absoluut."

Berts tips voor andere ondernemers 

"Je website is je visitekaartje. Klanten zien er meteen wie je bent en wat je doet. De teksten moeten dus goed zitten. En daarvoor kan je altijd beroep op me doen."

 

 

De perfecte KLIK voor jouw zaak? 

Nog meer inspiratie