Webmail

Betalen met gsm: interessante oplossingen voor je zaak

Betalen met gsm: een klant houdt de smartphone tegen de betaalterminal
02 februari 2024 - 6 min

De digitale revolutie heeft ons leven in veel opzichten veranderd. Contactloos betalen met gsm is bijvoorbeeld een groeiende trend, dus verwachten steeds meer klanten dat ook jij het aanbiedt in je zaak. Maar welke oplossingen zijn er voor mobiel betalen? Waar moet jij als zaakvoerder rekening mee houden? En wat zijn de voordelen? Nadat je dit artikel hebt gelezen, ben je helemaal mee.

 

De populariteit van mobiele transacties

De cijfers van Bancontact liegen niet: betalen met gsm zit in de lift. Belgen betaalden in 2022 ruim 275 miljoen keer met Payconiq by Bancontact. In 2018 was dat nog maar 34 miljoen keer. De app van Belfius telt volgens de bank 1,9 miljoen actieve gebruikers in 2023. Bij KBC gaat het om meer dan 1,6 miljoen klanten.

Hoe contactloos betalen met gsm?

In onze snel evoluerende wereld zijn ‘gemak’ en ‘efficiëntie’ twee sleutelwoorden. We doen steeds meer online, en ook betalingen verlopen meestal digitaal. Er zijn tal van oplossingen om het jou en je klanten makkelijker te maken. Als ondernemer doe je er alvast goed aan om de drie bekendste methodes voor mobiele betalingen te voorzien in je zaak.

1. Via de app van je bank

Als klanten bij dezelfde bank zijn als jij, kunnen ze eenvoudig contactloos betalen via de app – zonder extra kosten. Jij geeft als ontvanger alle betaalgegevens in. (Vergeet zeker de mededeling niet, zodat je achteraf een duidelijk overzicht hebt van de betalingen.) Er verschijnt dan een QR-code die je klant moet scannen. 

 

Lukt dit niet? Dan kan je klant mobiel betalen via overschrijving, maar dan geef jij natuurlijk de controle wat uit handen. Check daarom even of alles klopt en vraag de gegevens van je klant. Zo kan je contact opnemen als de betaling toch niet in orde blijkt.

2. Met Payconiq by Bancontact 

Payconiq by Bancontact is al enkele jaren een vaste waarde. Er zijn twee opties om via deze app te betalen in je zaak:

  • Je maakt per transactie een QR-code aan.

  • Je hangt een QR-code (specifiek voor jouw zaak) op een zichtbare plaats. Je klanten kunnen die code scannen en zelf het bedrag invullen. Jij moet dan wel even controleren of alles gelukt is. Dit is de eenvoudigste optie voor jou als ondernemer, want je bent zelf niet in de weer met je gsm.

 

Naast Payconiq by Bancontact komen er ook altijd nieuwe betaalapps bij. Ga dus zeker eens snuisteren in de mogelijkheden. Maar omdat het vaak gaat om kleinere spelers, is het niet altijd interessant om in andere apps te investeren.

3. Via een smartphone met NFC-chip 

NFC staat voor Near Field Communication. Je vindt de NFC-chips in de nieuwste bankkaarten en maaltijdchequekaarten. Dat merk je aan de drie golfjes die op de kaart zijn geprint. Maar ook sommige smartphones zijn ermee uitgerust. 

 

Klanten die een gsm met NFC-chip hebben, moeten hun smartphone gewoon tegen de betaalterminal houden. Voor bedragen tot 25 euro wordt automatisch afgerekend zonder pincode, tenzij dit anders is ingesteld. 

 

Ken je Apple Pay en Google Pay? Deze betaaloplossingen werken via de NFC-chip. Klanten kunnen trouwens niet alleen betalen met hun smartphone, ook sommige tablets en smartwatches zijn hiervoor geschikt.

Zijn er kosten verbonden aan mobiel betalen?

Dit varieert per aanbieder en betaalmethode. 

 

  • De meeste bankapps bieden gratis transacties aan. Vraag dit zeker na bij jouw bank.

  • Bij Payconiq by Bancontact moet je niet investeren in een betaalterminal of abonnement. Er wordt bij zakelijke betalingen wel een kleine transactiekost aangerekend van 6 eurocent. Bij een online betaling (bijvoorbeeld in je webshop) is dat 20 eurocent.

  • Voor transacties via NFC-chip moet je een betaalterminal huren of kopen. Je betaalt sowieso eenmalig registratiekosten en een maandelijks abonnement op basis van het aantal transacties.  

Veilig betalen met gsm

Als je klanten contactloos betalen met hun telefoon, zijn de transacties beveiligd met geavanceerde encryptietechnologieën. De gegevens worden dan versleuteld, zodat fraudeurs geen toegang krijgen tot de gevoelige informatie. En hoe minder cash er in je zaak aanwezig is, hoe veiliger voor jou!

Wat is het maximale bedrag voor mobiele betalingen?

Bij contactloze betalingen is een maximumbedrag bepaald, om het risico op fraude met erg grote geldsommen te beperken. Bij Payconiq by Bancontact staat de grens bijvoorbeeld op 1.500 euro, maar gebruikers kunnen dit zelf verlagen. Sowieso hanteren de Belgische banken voor particulieren een overschrijvingslimiet van 5.000 euro per week. Zo is je klant beter beschermd.

Wat bij diefstal of verlies van gsm?

Card Stop is er niet alleen voor je bankkaarten, maar ook voor gsm’s. Deze dienst helpt bij diefstal, verlies of vermoeden van fraude. Card Stop kan drie betaalapps blokkeren: Payconiq by Bancontact, Apple Pay en Google Pay. Voor hulp bij andere betaalmethoden, contacteer je je bank.

De voordelen van betalen met smartphone

  • Tevreden klanten: als je meerdere betaalmogelijkheden aanbiedt, kunnen klanten zelf kiezen wat voor hen het makkelijkst is. Zo moeten ze niet stressen als ze bijvoorbeeld hun portefeuille vergeten zijn. 

  • Goedkoper: je betaalt als zaakvoerder minder tot geen transactiekosten als klanten een app gebruiken. Voor betalingen met NFC-chips heb je wel nog een betaalterminal nodig.

  • Modern imago: veel klanten (en zeker jongeren) doen steeds meer met hun smartphone. Als je toont dat je mee bent met de nieuwste technologieën, wekt dat vertrouwen.

  • Veilig: mobiele betalingen geven jou en je klanten gemoedsrust. 

Mobiel betalen werkt niet: 4 belangrijke redenen

  1. De NFC-chip is beschadigd of werkt niet goed meer.
  2.  Technische problemen: de internetverbinding hapert, de app is niet up-to-date of er zijn softwareproblemen.
  3.  De betaalterminal is niet compatibel of defect.
  4.  De klant heeft de limieten voor mobiel contactloos betalen overschreden. 

Het belang van een goeie internetverbinding

Sowieso is een stabiele en snelle internetverbinding een absolute must om contactloos betalen met gsm vlot te laten verlopen. Veel klanten zullen het 4G- of 5G-netwerk gebruiken, maar het is aangeraden om ook je eigen netwerk beschikbaar te stellen. Als je een mobiele betaalterminal hebt, is een krachtige en betrouwbare verbinding nog belangrijker.

 

Op zoek naar het juiste internet voor je zaak?

Klaar voor de toekomst

Het is duidelijk dat mobiel contactloos betalen de toekomst is voor ondernemingen. Het is niet alleen makkelijk voor je klanten, ook voor jou als zaakvoerder is het erg efficiënt. Door verschillende opties aan te bieden, zorg je voor tevreden klanten en blijf je competitief. 

 

Er gebeurt voortdurend onderzoek naar veiligere en toegankelijkere opties voor mobiele betalingen, dus we mogen op dat vlak nog veel innovaties verwachten. Dankzij Telenet Business blijf je altijd mee.

 

Of je nu een klein bedrijf runt waarbij klanten af en toe betalen met hun smartphone, of een grote onderneming met constante online transacties: Telenet Business heeft de middelen en expertise om jou te ondersteunen. 

 

Heb je vragen over ons aanbod? Wil je meer weten over contactloos betalen met gsm? Ondervind je technische problemen? Wij helpen je graag verder!

Nog meer inspiratie

Artikel

Wat is een SSL-certificaat en waarom heb ik dat nodig?
Een SSL-certificaat vertelt meer over de beveiliging van de communicatie tussen je website en je bezoekers. Hoe beter het certificaat, hoe veiliger.

Artikel

Betalen met gsm: interessante oplossingen voor je zaak
Steeds meer klanten verwachten dat ze veilig mobiel kunnen betalen. Maar welke oplossingen zijn er voor betalen met gsm? En wat moet jij als zaakvoerder doen?

Artikel

5 vuistregels om uw bedrijf online op de kaart te zetten
Hoe online klanten werven in een snel veranderende digitale wereld? Investeert u liefst in een eigen website, gelooft u meer in een Facebook-pagina of mikt u voluit op sociale media?

Artikel

Wifi maakt je zaak zichtbaarder
Gratis wifi voor je bezoekers? Da’s goeie reclame voor je onderneming. En dat mag je gerust letterlijk nemen.

Artikel

Zelf je website aanpassen
Als klant is er niks zo frustrerends als terechtkomen op een website met verouderde informatie. En als ondernemer is het al even vervelend dat je niet eens zelf je openingsuren kan aanpassen.

Artikel

Zo kuist u uw hele mailbox op in enkele klikken
Het nieuwe jaar begint u allicht graag proper. Helaas bevat uw mailbox nu nog ontzettend veel e-mails. Hoe verwijdert u die allemaal in één keer?

Artikel

De meest digitale haakwinkel slaat straf internet aan de haak
Al van ‘videowinkelen’ gehoord? Het Haakbeest verkoopt via videobellen: “De groei van onze winkel wordt zo alleen maar bevorderd!”

Artikel

Schep orde in je contactenlijst
Een onoverzichtelijke berg contacten in je smartphone en veel dubbele en ontbrekende nummers? Tijd voor wat orde in de digitale chaos.

Artikel

Van nood deugd maken is eigen aan sector
Matthias De Caluwe reflecteert in De Verderkijkers over de veerkracht van de horecasector en creatieve samenwerkingen die ontstonden.

Artikel

Hoe online ondernemen naast Zalando en Bol.com?
Scoren als ondernemer? Los dan het probleem op van je klant. En doe dat op je eigen manier, met oog voor duurzaamheid, service … en tips van CEO Dewi Van de Vyver.