Een storing in het telecomnetwerk van een ziekenhuis kan verregaande gevolgen hebben: van zorgpersoneel dat elkaar niet meer kan bereiken tot noodoproepen die niet binnen komen.
UZ Leuven koos Telenet Business als partner om een redundante infrastructuur uit te bouwen. Die moet voorkomen dat storingen impact hebben op de zorg. “Zelfs wanneer er problemen op het niveau van de telecomprovider zijn, zorgen we ervoor dat het ziekenhuis bereikbaar is,” zegt Philip Thys, Team Manager UC&C bij Telenet Business..
Eén telecompartner
UZ Leuven koost bewust voor één partner voor alles wat met telecom te maken heeft: van het callcenter en de alarmcentrale, over digitale tv tot vaste en mobiele telefonie-oplossingen.
Zo hebben ze één duidelijk aanspreekpunt en is er nooit een discussie bij welke partij de oplossing gezocht moet worden. “Telenet Business groeide het voorbije decennium uit tot een betrouwbare totaalpartner”, zegt Reinoud Reynders, IT-manager bij UZ Leuven.
De geïmplementeerde bouwstenen voor het telecomlandschap van UZ Leuven zijn:
UZ Leuven beschikt over 4 Alcatel Lucent OXE centrales met een uptime van 99,999%, redundant gekoppeld via SIP trunks. Dit systeem bedient ongeveer 10.000 gebruikers. UZ Leuven koos voor een integratie van Microsoft Teams.
Mobicall is een alarmserver die gekoppeld is aan de telefooncentrales. In de alarmcentrale zijn honderden scenario’s uitgewerkt waardoor in elke situatie het juiste ziekenhuispersoneel ingelicht wordt. Enkele seconden maken soms het verschil tussen leven en dood.
Interne oproepen kunnen via verschillende routes worden geleid om altijd aan te komen, zelfs bij netwerkstoringen.
UZ Leuven beschikt over extra analoge/digitale centrales, onafhankelijk van het IP-netwerk, die continu actief zijn voor ongeveer 200 gebruikers.
Er zijn noodcentrales op twee extra locaties die operationeel blijven bij een volledige uitval van het IP-netwerk.
Telecom op maat van de zorgsector
Technische profielen van UZ Leuven en Telenet Business staan wekelijks in contact met elkaar om de complexe telecominfrastructuur te verbeteren. Om er zeker van te zijn dat het personeel van het ziekenhuis altijd geholpen wordt, is er een healthcare helpdesk.
“De healthcare helpdesk is 24 op 24, 7 dagen op 7 open”, zegt Veerle Brichau, Client Success Manager bij Telenet Business. “Op die manier krijgen ziekenhuizen meteen mensen aan de lijn die op de hoogte zijn van de infrastructuur ter plaatse.”
Strategische sessies
Technologische innovaties hebben een grote impact op de werking van een ziekenhuis. Daarom wordt er jaarlijks een strategische sessie georganiseerd waarbij beide partijen samen kijken welke innovaties een positieve impact kunnen hebben op de dagelijkse werking. Zo liggen er een aantal vraagstukken op de plank: “Wat is de rol van 5G in een ziekenhuis?” of “Hoe integreer je de smartphone in de dagelijkse werking?”
Reinoud Reynders, IT-manager bij UZ Leuven, pikt in op dat laatste: "Vandaag is al ons zorgpersoneel bereikbaar via een DECT-toestel. Je kan dat het beste vergelijken met een oud GSM-toestel waar je enkel mee kan bellen en SMS’en." Net als in de rest van de wereld verloopt communicatie in de zorgsector steeds meer via apps. "We bekijken samen met Telenet Business of de smartphone met een SIM-kaart die DECT-toestellen kan vervangen."
Vragen over het opzetten van een telecom-infrastructuur?
Onze experts helpen je graag op weg.