De voordelen van cloudtelefonie

De vier voordelen van cloudtelefonie voor jouw bedrijf

17 oktober 2024 - 5 min

Wat als je het beste van een oude technologie (de telefoon via vaste lijn) met het beste van een nieuwe technologie (de cloud) combineert? Ontdek de vier voordelen van cloudtelefonie, een technologie die gebruik maakt van Voice Over IP (VOIP) met een telefooncentrale in de cloud.

Wat is cloudtelefonie?

Kort door de bocht: cloudtelefonie is bellen, niet via een telefoonlijn of via het mobiel netwerk, maar via het internet. De fysieke telefooncentrale wordt vervangen door een telefooncentrale in de cloud.

 

Cloudtelefonie maakt gebruik van Voice Over IP of VOIP. Spraak wordt omgezet in kleine datapaketten die via de cloud razendsnel over het internet worden gestuurd.

De voordelen van cloudtelefonie

Cloudtelefonie tilt het niveau van zakelijke communicatie naar een hoger niveau.

 

  1. Kostenbesparing
    Voor cloudtelefonie heb je geen dure telefooncentrale nodig, enkel een internetverbinding. De enige kost is een vast bedrag voor een abonnement bij een provider van cloudtelefonie waarbij je per gebruiker betaalt.
  2. Schaalbaarheid
    Aanpassingen of uitbreidingen van de infrastructuur in de cloud zijn kinderspel. Je voegt eenvoudig nieuwe gebruikers en functies toe zonder grote investeringen. Het onderhoud van de digitale telefooncentrale is de verantwoordelijkheid van de provider.
  3. Flexibiliteit en mobiliteit
    Medewerkers kunnen overal en altijd werken, ideaal voor het hybride werken. Tegelijkertijd helpt cloudtelefonie de grens tussen privé en werk te scheiden. Het is supermakkelijk om te regelen wie wanneer bereikbaar hoort te zijn.
  4. Ondersteuning en training
    Om de voordelen van cloudtelefonie ten volle te genieten is de adoptie door medewerkers van cruciaal belang. Zoek naar een provider die naast de vanzelfsprekende technische ondersteuning ook trainingen aanbiedt op de werkvloer.

    Uit ervaring weten we dat de adoptie van cloudtelefonie op de werkvloer van 30% naar 80% stijgt met de juiste trainingen.

De nadelen van een traditionele telefooninfrastructuur (PBX)

De klassieke bedrijfstelefoon heeft samenwerken op de werkvloer vereenvoudigd. Daarnaast is de telefoon nog altijd de favoriete manier van klanten om in contact te komen met bedrijven. Het is de snelste manier om geholpen te worden. 

 

Anderzijds botst die traditionele technologie steeds meer op grenzen:

 

1. Hoge kosten

De aankoop en het onderhoud van een traditionele telefooncentrale is duur.

2. Gebrek aan flexibiliteit

Aanpassingen of uitbreidingen vergen tijd en geld.

3. Complex beheer

Technische ondersteuning is voortdurend nodig om alles vlot te laten verlopen.

Op zoek naar cloudtelefonie op maat van jouw bedrijf?