Hybride werken: 5 trends in bedrijfstelefonie

04 november 2024 - 5 min

Of je nu de communicatie tussen collega’s wil optimaliseren of klanten nog beter op hun wenken wil bedienen, de hybride werkplek vraagt om een moderne telefonie-infrastructuur. Deze vijf trends bepalen de toekomst van telefonie in jouw bedrijf.

Trend 1: Technische uitdagingen van het hybride werken

Hybride werken is helemaal ingeburgerd. Uit een bevraging van Beltug, de associatie van Belgische CIO’s, blijkt dat werknemers in 79 procent van de ondervraagde bedrijven geregeld thuiswerken.
 

Die hybride realiteit brengt technische uitdagingen met zich mee:
 

  1. Volgens Beltug zorgen het beheer van persoonlijke devices en het privégebruik van professionele devices voor de meeste kopzorgen binnen bedrijven.
  2. Daarnaast doet hybride werken de grenzen tussen het professionele en het privéleven vervagen. Bedrijven zoeken steeds meer naar technische oplossingen om aan de ene kant medewerkers zo veel mogelijk autonomie te geven en hen aan de andere kant te beschermen tegen overwerk.

Trend 2: We werken steeds meer mobiel

Hybride werken neemt nieuwe vormen aan. Dankzij onze smartphone zijn we altijd en overal bereikbaar. We kunnen er haast even veel taken mee uitvoeren als met onze laptop. Met technologieën zoals Fixed Mobile Unification (FMU) combineer je het beste van twee werelden: je biedt de professionele functionaliteiten van een vaste lijn en combineert die met de voordelen van een smartphone. Over die voordelen lees je meer in trend 4.

Trend 3: Stijgende verwachtingen van klanten

Nooit eerder hadden we zo veel mogelijkheden om met elkaar te communiceren. Dat brengt ook hogere verwachtingen in de kwaliteit van het contact tussen bedrijven en klanten met zich mee. Die laatsten verwachten immers dat bedrijven gemakkelijk bereikbaar zijn.

 

Dat betekent niet dat je als bedrijf plots moet investeren in een chatbot (het mag, voor alle duidelijkheid!). Uit een onderzoek van McKinsey Digital blijkt dat klanten nog steeds de telefoon verkiezen om bedrijven te contacteren. Zelfs voor de Gen-Z-generatie, die opgegroeid is met social media gebruikt de telefoon om snel in contact te komen met bedrijven.

 

Belangrijk: Europa bepaalt dat bedrijven een telefoonnummer op hun website moeten vermelden zodat klanten hen kunnen bereiken. Hoe ondernemingen die bereikbaarheid regelen; daar zijn ze vrij in.

Consumenten accepteren het steeds meer om geholpen te worden via andere kanalen dan de telefoon. Live kanalen worden wel nog steeds gewaardeerd door alle soorten consumenten. 

 

De kans om contact op te nemen met de klantendienst per kanaal en generatie

1% van de respondenten (n=3,500)

Trend 4: Hallo flexibiliteit en eenvoud!

De communicatiemogelijkheden zijn expansief toegenomen en medewerkers werken steeds meer hybride. Telefoon, chat, e-mail of videochat zorgen ervoor dat ze vlot kunnen communiceren. Dat is handig, maar ook complex. Het is bijvoorbeeld niet eenvoudig om bij te houden welke klant je via welk kanaal bijstaat.
 

Enter: unified communications. De technologie, die een brede waaier aan communicatiekanalen samenvoegt, transformeert klassieke bedrijven naar moderne werkplekken.
 

Bedrijven met medewerkers die een smartphone hebben, zetten bijvoorbeeld steeds meer in op Fixed Mobile Unification of FMU. Dat is het gebruik van een vast nummer via de smartphone of omgekeerd. Zo zorg je dat medewerkers via een vast bedrijfsnummer bereikbaar zijn op hun smartphone. Zijn medewerkers met verlof of belt iemand na de kantooruren? Dan schakel je gemakkelijk door naar een collega of antwoordapparaat.

 

Trend 5: Bye bye, hoge investeringskosten

Klanten verwachten meer, medewerkers verwachten beter én technisch worden de uitdagingen alleen maar groter. En wat dan met de hoge investeringskosten die bij die optimalisaties komen kijken?


Slimme ondernemers laten grote, risicovolle investeringen voor wat ze zijn. Ze kiezen voor ‘anything as a service’-modellen (XaaS) om diensten en producten af te nemen. XaaS-modellen verwijzen naar het leveren van technologieën en diensten via het internet op abonnementsbasis. In plaats van zelf software, infrastructuur of platforms te kopen en te beheren, nemen bedrijven diensten af als een service.


Dit model biedt aanzienlijke voordelen zoals lagere initiële kosten, omdat bedrijven alleen betalen voor wat ze gebruiken. Bovendien zorgt de schaalbaarheid ervoor dat bedrijven eenvoudig op- of afschalen afhankelijk van hun behoeften, zonder grote investeringen in nieuwe hardware of software.

Maakt jouw bedrijf al gebruik van cloudtelefonie?

Cloudtelefonie tilt jouw zakelijke communicatie naar een hoger niveau. Daarnaast is de technologie ook nog eens goedkoper en gebruiksvriendelijker dan een traditionele telefooncentrale.