Als grote jongens gehackt worden, lezen we het in de krant. Maar 90% van de datalekken gebeurt bij kleine bedrijven. Jawel. We zetten vier grote risico’s op een rij.
Welke gegevens van je klanten sla jij op? Kredietkaartnummers? Persoonsgegevens en concurrentiegevoelige informatie? En kan je er prat op gaan dat die info veilig is voor hackers?
Risico 1: Ontevreden medewerkers
Aanvallen door eigen personeel vormen een bedreiging. Gekrenkte of miskende werknemers met kennis van IT en toegang tot netwerken zijn het grootste risico. Zeer moeilijk te voorkomen, op te sporen en aan te pakken.
Risico 2: Mobiele apparaten
Medewerkers werken steeds vaker via hun eigen mobiele apparaten (BYOD). En als ze dit doen via openbare netwerken of wanneer één van hun toestellen gestolen wordt, slaan ze zo een gat in uw beveiliging. Bewustmaking, training en wachtwoordmanagement-apps beperken dit risico.
Risico 3: Onbeveiligde netwerken
Hackers scannen het internet steeds vaker, op zoek naar onbeschermde systemen. Ze hacken elk slecht beveiligd systeem en zelden zonder schade aan te richten. De enige manier om dit te voorkomen? Je firewall versterken.
Risico 4: Spam, phishing en malware
Ongewenste e-mails, schadelijke software, afpersvirussen, ... Via internet en de mailbox komen ze voortdurend binnen. Filters en oplettende medewerkers vormen hier de beste wapens tegen. Check ook regelmatig op onbetrouwbare programma’s.