Contact

Contactloos betalen? Handig en vlot!

Het is handig als alles op rolletjes loopt in jouw zaak. Je ontvangt klanten, begeleidt en informeert ze tijdens hun aankoop en... laat hen op een vlotte manier betalen. Dat laatste gebeurt meer en meer contactloos – contant betalen wordt steeds vaker de uitzondering. Het elektronische betaalproces met Bancontact of een app naar keuze moet daarom gestroomlijnd en vooral veilig verlopen. Een sterk netwerk met 4G back-up kan je daarbij goed gebruiken.

We hoeven niemand meer te overtuigen: cash geld is verleden tijd. Elektronische betaalmiddelen blijven aan populariteit winnen. Je klanten verwachten dat ze in jouw zaak vlot en veilig kunnen betalen. Ze doen dat met hun favoriete betaal-app of via de chip op hun bankkaart. Voor je klanten is dat makkelijk, snel en ze hoeven geen terminal meer te zoeken om cash geld af te halen. En als ondernemer win je tijd én hoef je geen wisselgeld meer in je kassa te hebben. De zon schijnt dus aan beide kanten!

Elektronisch betalen via een Bancontact terminal

De best ingeburgerde optie is wellicht de betaalterminal van Bancontact. Het bedrag verschijnt op de terminal, je klant voert zijn bankkaart in en bevestigt met zijn geheime code. Een Bancontact terminal kan je huren of kopen. Achter deze elektronische betaalterminal zit slimme beveiligingstechnologie en een sluitend contract tussen de bank die de betaalkaart uitgeeft; de onderneming die de terminals levert en de handelaars die het systeem gebruiken. Het is een door en door getest systeem, waarmee klanten al decennialang zorgeloos betalingen doen.

Contactloos betalen: hoe doe je het?

De verschillende manieren om contactloos te betalen, zijn legio. Soms lijkt het wel of er maandelijks een nieuwe manier bijkomt, de ene nog vlotter en gemakkelijker dan de andere. De basics zijn verfrissend eenvoudig. Vroeger moest je voor elke elektronische betaling een bankkaart in een apparaat steken en een code ingeven op het klaviertje van de Bancontact terminal. Nu volstaat het nu om voor alles onder de 50 euro je kaart tegen de zijkant of het schermpje te houden. Of je scant met een app op je gsm een QR-code in. Het resultaat – betalen zonder iets aan te raken – heeft de koop-en betaalgewoontes van ieder van ons danig veranderd.

1. Bancontact betaalkaart en smartphone

De Bancontact betaalkaart die we allemaal in onze portefeuille hebben, heeft sinds een paar jaar een NFC-chip (dat staat voor ‘Near Field Communication’). Die herken je aan de drie golfjes die op de kaart geprint zijn. Vraag je klanten om hun bankkaart vlak voor de betaalterminal te houden. Bedragen tot de limiet van 50 euro worden dan automatisch zonder geheime code afgerekend. Ook bij smartphones beschikken nieuwere modellen vrijwel allemaal over een NFC-chip. Zo kan je betalen met je gsm. En zelfs wearables die uitgerust zijn met een chip zijn bruikbaar als betaalmiddel: zo kunnen klanten met een slimme ring, armband, horloge of sleutelhanger de rekening vereffenen.
Klanten die voor het Apple-universum kiezen, gebruiken sinds kort ook almaar vaker Apple Pay. De dienst zit ingebakken in elke iPhone, iWatch, Mac en iPad en maakt contactloze betalingen mogelijk in winkels, taxi’s, metrostations, op sites en via apps.

Tip: Wist je dat je je gsm ook kan gebruiken als betaalterminal? Je klanten hoeven enkel met hun kaart op je smartphone te tikken en de rekening is betaald! Voorlopig alleen voor Android gsm’s en je hebt er de Viva Wallet POS-app voor nodig.

2. Payconiq by Bancontact-app

Met de Payconiq by Bancontact-app betalen je klanten eenvoudig mobiel. Plaats een QR-code duidelijk zichtbaar bij de kassa. Klanten scannen de code met hun smartphone en bevestigen het bedrag met hun pincode. Klaar! Deze app is erg populair bij ondernemers omdat ze zonder dure terminal en opstart- of maandelijkse kosten werkt. Ook de transactiekosten liggen lager.

3. App van de bank

Het spreekt voor zich dat financiële instellingen, die allemaal hun eigen bankapp hebben, hun duit in het contactloze zakje doen. Hiermee schrijft je klant geld over of betaalt hij mobiel. De meeste banken hebben hun oplossing, bijvoorbeeld: MobilePay van KBC, Belfius Mobile en de Easy Banking App van BNP Paribas Fortis.

Sterk netwerk mét 4G back-up

Al deze betaalmogelijkheden werken via internet. Een stabiele internetverbinding is dus een MUST. Reken daarom op Internet Back-Up van Telenet. Als je internet dan eens even hapert, neemt 4G het meteen over, zonder dat je er iets van merkt. Zo werk je zorgeloos verder, en verlies je geen tijd, klanten of inkomsten. Je klanten kunnen gewoon blijven betalen via je betaalterminal of betaal-apps. Handig hé?

Goed om te weten: met KLIK haal je die back-up van je internetverbinding in huis. Want KLIK combineert straf internet met mobiele telefonie - en als handige bonus: met Internet Back-Up. Zo ben je zeker van straf internet zonder haperingen!
 

Ontdek wat KLIK, met Internet Back-up voor het betaalgemak van de klanten in jouw zaak kan betekenen.

Benieuwd hoe jij voor je zaak alles uit hét netwerk van Vlaanderen haalt? Ontdek het