Fietsenwinkel De Geus is een icoon in Antwerpen. Zaakvoerder Thomas Vanderhoydonck vertaalde een businessmodel dat gebaseerd is op persoonlijk advies naar een hybride model waardoor De Geus zijn mannetje staat tussen de online fietswinkelgiganten.
Met vier vestigingen en meer dan 40 jaar op de teller is de Antwerpse fietshandel De Geus een icoon. Het recept voor dat succes was de afgelopen decennia duidelijk: persoonlijke service.
“Wij smeren mensen geen fiets aan”, zegt zaakvoerder Thomas Vanderhoydonck, “wij denken mee met de klant om hen duurzaam fietsadvies te geven.” Belangrijke ingrediënten in die strategie: goed opgeleide en geëngageerde techniekers in een fijne winkelomgeving.
Videogesprekken en YouTube
“De lockdowns tijdens de coronapandemie hebben ons gedwongen om De Geus heruit te vinden tot een fietswinkel die zowel offline als online dezelfde kwaliteit aan service biedt”, zegt Thomas. Een paar jaar geleden was De Geus nauwelijks aanwezig online. Er was een klassieke website zonder webshop. De fietswinkel zette wel al in op social media.
Vandaag beschikt De Geus over een multi-inzetbaar platform om herstellingen in te plannen, videogesprekken te boeken, of te chatten met een medewerker. Vanderhoydonck onderhoudt met zijn collega’s ook een YouTube-kanaal met informatieve filmpjes over verschillende fietsen. Daarnaast kunnen klanten kiezen om hun fiets aan huis te laten leveren in plaats van in de winkel.
Extra digitale kanalen
“We hebben op enkele jaren tijd ons businessplan omgegooid”, zegt Thomas. “We zijn van een klassieke winkel naar een platformstrategie geëvolueerd.” Dat legt De Geus geen windeieren. Zo kan de lokale fietswinkel zijn mannetje staan tussen alle online giganten die fietsen verkopen. Tegelijkertijd verloochenen Thomas en zijn collega’s hun roots niet. “De Geus blijft een fysieke winkel met oog voor persoonlijk contact”, zegt hij.
De extra digitale kanalen hebben die dienstverlening alleen maar versterkt. “We merken dat klanten beter geïnformeerd naar de winkel komen omdat ze al eens met een medewerker hebben gesproken via chat of videogesprek, of ze hebben een van onze video’s op YouTube gezien”, zegt Thomas. “Dat maakt het werk in de winkel makkelijker.”
Perfecte connectie
Zo’n ingrijpende digitale transformatie doe je niet alleen. “Zo gingen we in zee met een partij die onze website tot in de puntjes opzette en vonden we een logistieke partner die onze fietsen aan huis levert”, zegt Thomas.
Hij is ook erg te spreken over de service van Telenet Business. “Een stabiele internetverbinding zoals Business Fibernet is onmisbaar geworden voor ons. Denk aan onze videocalls met klanten, dan moet de connectie perfect zijn.”
Het valt hem op dat Telenet Business, dat zelf een groot bedrijf is, de leefwereld van kmo’s goed kent. “De persoonlijke aanpak van Telenet Business is aangenaam. Iets wat wij onze klanten ook bieden.”
Het internet in jouw zaak moet niet alleen snel, maar ook betrouwbaar zijn. Wij zorgen dat jouw zaak nooit offline gaat.