Wie ooit een medische opleiding of een communicatietraining van AD Consulting volgde, zal die niet snel vergeten. Want An Desmedt en Mathijs Aerts serveren geen droge kost, maar interactieve workshops met de nodige humor. Ook online groeit het succes van deze ondernemers, door een slimme inzet van sociale media en van een goed opgebouwde website. Om digitaal te ondernemen, schakelden ze de hulp in van De Digitale Versnelling.
An werkt als ambulancier bij de brandweer. Mathijs is spoedverpleegkundige. Hun medische kennis delen ze graag met anderen, daarom runt het koppel samen AD Consulting. “We bieden verschillende soorten trainingen voor verschillende doelgroepen aan: van medische opleidingen voor bedrijven tot medische workshops voor jonge ouders”, vertelt An. Daarnaast kan je bij hen ook terecht voor communicatietrainingen. “Ik werkte jarenlang als communicatieverantwoordelijke en geef ook workshops rond assertiviteit en omgaan met agressie.”
Welkom, professionele expertise!
“Digitaal ondernemen boomt, dus professionele expertise is absoluut een meerwaarde”, vindt An. “Wij zijn geen experts op dat vlak, dus waren we heel blij dat Telenet Business gratis één-op-één coaching aanbiedt met een digitale expert! Dat gesprek was volledig gericht op ons verhaal, op onze strubbelingen en bezorgdheden. De coach dacht actief mee met ons.”
“We hadden een website en een pagina op Facebook, Instagram en LinkedIn, maar daar deden we niet echt iets mee. Dat waren eerder passieve kanalen en we wilden graag ontdekken hoe we die actief konden maken om onze onderneming vooruit te helpen.” An en Mathijs ontdekten intussen het potentieel van sociale media om hun diensten beter in de markt te zetten. En om hun doelgroepen aan te sporen zich in te schrijven. “De expert van De Digitale Versnelling, Frederik De Wachter, bracht ons heel wat bij over sociale media en digitale marketing: tips en tricks die wij nu dagelijks gebruiken!”
Online workshops
De coach gaf het duo ook als tip om de workshops voor particulieren online verder te zetten. “Ik was daar oorspronkelijk een beetje bang voor”, geeft An toe. “Als lesgever zie ik mijn publiek graag in levenden lijve voor mij. Maar het werd een succesverhaal! Ook onze deelnemers zijn laaiend enthousiast. Jonge ouders en grootouders kunnen nu een workshop ‘Levensreddend Handelen baby & kind’ volgen vanuit hun zetel, zonder dat ze een babysit moeten regelen. Die workshops zijn heel interactief, zelfs al is het online te doen.” Nóg een pluspunt: “Ook commercieel gezien zijn deze online workshops voor ons interessant, want in ‘real life’ geven we training aan zo’n 15 à 20 mensen tegelijk, terwijl dat er online 30 per groep zijn. Na het Covid-tijdperk zullen we, naast de ‘live’ versie, dus zeker online trainingen blijven aanbieden.”
“De Digitale Versnelling gaf onze onderneming een flinke boost. Ondanks de moeilijke tijden voor iedereen in 2020, bedroeg onze omzet 250% meer dan het jaar voordien. Dit komt doordat we actief op het digitale luik inzetten. Sommige collega’s uit onze branche zagen echt wel zwarte sneeuw.”
“De digitale expert leerde ons ook veel over sociale media en digitale marketing. Via gerichte advertenties op LinkedIn nemen we nu onze doelgroep mee naar een aparte landingspagina: dan spreken we bijvoorbeeld specifiek tot de HR-verantwoordelijken en preventieadviseurs van bedrijven. Zo communiceren we heel gericht. En door gerichte targeting op Facebook zijn de inschrijvingen voor particulieren met 50% toegenomen en zitten onze workshops veel sneller vol.”
Het duo leerde ook dat een slimme opbouw van hun website essentieel is. “Onze coach liet ons zien hoe je een pad van broodkruimels legt waardoor bezoekers vlotter op de juiste pagina belanden en makkelijker de info vinden die ze zoeken. Want een HR-adviseur voor een bedrijf zoekt niet dezelfde opleiding als een nieuwe mama of papa.”
Ook bij zoekopdrachten in Google scoort hun bedrijf nu opmerkelijk beter. “We vulden onze gegevens in in ‘Google Mijn Bedrijf’ en vroegen aan klanten om reviews te schrijven. Dat kostte ons geen cent en het leverde een stijging van 300 à 400% aan websitebezoekers op! We beseffen nu echt dat je met kleine ingrepen een groot verschil kan maken. Zelfs zonder er een gigantisch marketingbudget tegenaan te smijten.”