Webmail

Efficiënter werken als ondernemer met deze 7 tips

12 januari 2023 - 7 min

Stel: je wil als bedrijf nieuwe klanten aan de haak slaan op een digitale manier. Dan helpt Stein Gullentops van Fish.Digital je bij het vissen in de digitale vijver. Als consultant adviseert hij vanuit zijn pipowagen ondernemingen over de juiste digitale strategie. Maar ook in zijn eigen zaak streeft hij naar digitalisering en efficiëntie. Kortom: dé persoon aan wie we wat tijdbesparende tips willen vragen!

 

7 tips om tijd te besparen

1. Registreer gewerkte uren met een app

“Via Clockify vink ik aan en af wanneer ik werk voor een klant, en op het einde van de maand berekent de app automatisch de gewerkte uren. Per klant krijg ik een overzichtelijk rapport. Dat levert mij tijdswinst op, want ik hoef zelf geen uren te tellen. Bovendien kan ik mijn klanten een link bezorgen, waarmee ze de gepresteerde uren voor hun project kunnen zien. Dat oogt professioneler en betrouwbaarder dan een Excel-bestand.”

2. Automatiseer je uitgaande facturen

Bespaar tijd en verlicht je administratieve taken met een slim factuursoftware-programma. “Enkele klanten krijgen jaarlijks een factuur van mij. In plaats van mezelf daar steeds opnieuw aan te herinneren met kattenbelletjes, schakel ik CoManage in. Die tool stuurt automatisch een nieuwe factuur uit, en indien nodig ook een reminder. Dat levert mij tijdswinst én gemoedsrust op.”

3. Werk overal productief

Thuis in zijn pipowagen of op verplaatsing bij klanten? Stein werkt overal even vlot: “Met Microsoft OneDrive kan ik aan mijn documenten waar ik ook ben, via mijn laptop, tablet en smartphone. In het pakket van Microsoft 365 zit ook Teams, waarmee ik dagelijks online vergader en chat. Verder maak ik gebruik van de typische Office-applicaties als Outlook, Word, Excel en Access.”

4. Vermijd de schoendoos

“Via Doccle ontvang ik facturen van verschillende bedrijven, bijvoorbeeld van Telenet. Dat is een grote digitale doos waarin alles samenkomt. Maandelijks haal ik die facturen uit Doccle en laad ik ze op in mijn boekhoudprogramma in de cloud: Yuki. Ik upload al mijn facturen en bonnetjes via dat platform. Zo kan mijn boekhouder eraan en hoef ik geen schoendoos met paperassen bij te houden.”

5. Gebruik een CRM-systeem

“Tijdens periodes dat ik minder grote klanten heb, doe ik aan inbound marketing: ik stuur automatisch mailtjes uit om nieuwe leads uit te nodigen voor een introductiegesprek. CRM-tools als HubSpot, Zendesk en Pipedrive maken dat makkelijker! Want zo’n CRM-tool ‘herkent’ interessante leads en start automatisch een bepaalde mail-flow, toegespitst op het type lead. Een klein bedrijfje ontvangt dus een andere e-mail dan een multinational. Geen eenheidsworst.”

6. Maak afspraken met Microsoft Bookings

“Als ik e-mails verstuur om nieuwe leads uit te nodigen voor een introductiegesprek, gebruik ik het afsprakensysteem van Microsoft Bookings. Mijn e-mail bevat een link naar een kalender die ik koppel aan mijn Outlook-agenda. Potentiële klanten kunnen dan zelf een tijdsslot van 30 minuten boeken. Ik hoef dus niet handmatig te telefoneren om afspraken te maken. Dat bespaart niet alleen tijd, maar zorgt ook voor een professionele uitstraling.”

7. Bespaar papier

“Vroeger schreef ik al mijn notities in een schriftje. Tegenwoordig gebruik ik daarvoor een digitale variant. Met een soort pen noteer ik alles op mijn reMarkable tablet en verstuur ik notities als Word-document naar mijn e-mailadres. Nooit meer zoeken tussen rondslingerende papieren op mijn bureau!”

 

Nog meer handige tools leren kennen?

Download gratis onze checklist

Onmisbaar: straf internet & de juiste hulpmiddelen

Om efficiënt te kunnen werken zijn deze elementen een must voor Fish.Digital:

  • Een krachtige en stabiele internetverbinding: “De helft van mijn dag bestaat uit videocalls via Microsoft Teams en Zoom. Vroeger viel mijn internetverbinding regelmatig uit. Heel vervelend als je midden in een gesprek met klanten zit. Intussen heb ik KLIK van Telenet Business en sindsdien loopt alles gesmeerd. Ik heb nu een sterke connectie in de pipowagen, maar ook in alle hoekjes van de tuin. Handig, want zo kan ik tijdens vergaderingen een luchtje scheppen en de benen strekken.”

  • Meerdere mobiele telefonie-abonnementen: “Ik gebruik een gsm en een tablet. Gelukkig zitten in mijn KLIK meerdere simkaarten.”

  • Persoonlijke service: “Ik vind het een geruststellende gedachte dat ik altijd iemand van Telenet Business kan bellen als er toch eens iets misloopt. En dat technische problemen dezelfde dag nog verholpen worden.
Benieuwd naar meer tijdbesparende tips van deze efficiëntie-expert?

Nog meer inspiratie

Artikel

Cloud voor bedrijven: waarom is het zo aantrekkelijk?
De cloud is al lang geen modetrend meer, maar tilt de werking van jouw bedrijf naar een hoger niveau. Wat is het precies, en wat zijn de voordelen?

Artikel

CRM-systeem: de geheime kracht achter efficiënt klantbeheer
Een CRM-systeem is een strategische oplossing om je relaties met (potentiële) klanten beter te beheren. Je kan alle relevante info op één centrale plek bewaren.

Artikel

Vlot online samenwerken via Microsoft Teams en andere tools
Dankzij handige tools zoals Microsoft Teams kunnen collega’s vlot online samenwerken. Ook overleg met klanten verloopt eenvoudig digitaal. Lees onze inzichten.

Artikel

Tips Microsoft Word: 10 functies om efficiënter te werken
Wat kan je allemaal doen met Microsoft Word? Het witte blad is maar het topje van de ijsberg. Ontdek 10 tips voor Word: van automatisering tot een mooie opmaak.

Artikel

Waarom cloudopslag de way to go is
Staan jouw bedrijfsgegevens nog op een server? Voelt dat veilig? Ja? Think again! Het bewaren van data op eigen servers is namelijk niet zo veilig als je denkt. De overstap naar een virtuele server, zoals de cloud, is verstandig om verschillende redenen.

Artikel

5 tips bij de keuze van een CRM-oplossing
Een CRM-oplossing (Customer Relationship Management) kiezen als zelfstandige of KMO: da’s niet altijd makkelijk! We helpen je graag op weg met 5 nuttige tips!

Artikel

Deze apps houden je project binnen budget
Checken of het geplande budget en je werkuren overeenstemmen? Ontdek 6 tijdsregistratie-apps die inzicht geven in je tijdsbesteding.

Artikel

5 niet meer zo geheime Excel-tips | Telenet Business
Excel. Je kan er zo veel mooie dingen mee doen. Maar velen van ons kennen slechts een fractie van de kracht van dit rekenblad. Wij geven tips voor efficiënt werken met Excel!

Artikel

5 valkuilen van online factureren
Facturen. Stuur jij die nog op papier of doe je dat ondertussen al digitaal? Online factureren biedt tal van voordelen. Het is gemakkelijker én goedkoper. Maar wat zijn de meest voorkomende problemen? En hoe voorkom je ze?

Artikel

Van een volle naar een lege mailbox
Puilt je mailbox uit en wil je eens massaal wat mails verwijderen? Wij vertellen je hoe je dat het best aanpakt: in Outlook, Gmail, met Mailstrom ...

Artikel

De kracht van Office 365 met de service van Telenet
Ondernemers willen, waar dan ook, efficiënt kunnen werken. En precies daarom gingen we een partnership aan met Microsoft.

Artikel

6 tips voor de ideale digitale detox-vakantie
Steeds meer ondernemers kiezen voor een digitale detox tijdens hun vakantie. Even alles uitzetten om er daarna met nieuwe energie weer in te vliegen. Waarom en hoe je dat best doet, leggen wij je graag uit.

Artikel

Kies voor digitaal factureren
Facturen per post? Dat is niet meer van deze tijd... Steeds meer zelfstandigen krijgen en ontvangen liever digitale facturen. En terecht, want online factureren biedt heel wat voordelen.

Artikel

Tijd voor orde in je apps
Apps. Heb jij er ook veel meer dan je daadwerkelijk gebruikt? En staan ze een beetje georganiseerd of verdrink je er af en toe in?

Artikel

Telenet breidt marketingaanbod uit met Willow
Samen kan je meer dan alleen. Als je het goed doet tenminste. Dat geldt ook voor Telenet Business die blijft inzetten op duurzame relaties met mensen, bedrijven en organisaties.

Artikel

Hoe al je materiaal organiseren en inventariseren?
Je hebt zoveel technologie en werkmateriaal in je zaak. Hoe behoud je het overzicht? Hoe hou je bij wanneer de garantieperiode verloopt?

Artikel

Blijft uw project binnen budget?
Deze 5 slimme apps verzamelen automatisch data, bijvoorbeeld van al uw programma’s op al uw toestellen of van uw telefoontjes met klanten.

Artikel

7 slimme tips om efficiënter te werken én ondernemen
Als ondernemer wil je slim, snel en efficiënt werken om tijd én kosten te besparen. Tips nodig? Ontdek welke digitale tools digitale expert Stein niet meer kan missen.

Artikel

CRM-software: spek voor uw bek of niet?
Bij CRM draait alles, zoals de naam al laat vermoeden, rond het beheren van uw klantenrelaties. Zo levert CRM een schat aan informatie op...

Artikel

Doccle: Maak je administratie eenvoudiger
Met Doccle beheer je je documenten op één plek. En je deelt ze automatisch met je boekhouder. Zo wordt je administratie een stuk eenvoudiger!

Artikel

Hoe bel je extern via Microsoft Teams?
Wist je dat je met een uitbreiding van Microsoft Teams gewoon kan bellen met mensen buiten je organisatie? Naar een smartphone of een vaste lijn. Ontdek snel hoe!

Artikel

De nieuwe outlook op al uw toestellen
Microsoft bracht onlangs een versie uit van de Outlook mail- en agendasoftware voor iPhone en iPad, en Android smartphone en tablet...

Artikel

Efficiënter werken? Download de gratis checklist
Tijd winnen en productiever zijn als ondernemer? Download de gratis checklist van Telenet Business met handige tools en praktische tips & tricks.
Gratis Checklist: 7 tijdbesparende tips
Als ondernemer wil jij je vooral focussen op wat er écht toe doet: je klanten helpen. Helaas komt daar meer bij kijken dan je waarschijnlijk gehoopt had. Daarom helpen we jou met 7 tips om slimmer te werken (in plaats van harder). Laat jouw gegevens achter en download deze checklist gratis.