Webmail

Ontdek in 3 minuten hoe Hendrik Dierendonck zijn work/life-balans aanpakt

Ondernemers gaan 200% voor hun zaak. Een kwestie van passie voor hun zaak. Zoals Hendrik Dierendonck: in aflevering #1 van Wondernemen gingen we op bezoek bij deze bekendste slager van ’t land. Hij runt een imperium van 5 winkels, een atelier, een sterrenzaak én bijna 100 medewerkers. Of er dan nog tijd overblijft voor een privéleven? “Ik heb vrije tijd nodig om creatief te zijn.” 

Ondernemen zit Hendrik Dierendonck in het bloed. Als kleuter besliste hij al dat hij later met vlees wilde werken, net zoals zijn vader. Hij nam de zaak van zijn ouders over, die toen vier werknemers telde. Maar ambitie is een raar beestje: intussen staat hij aan het hoofd van de bekendste slagerij van België en leggen chefs als Kobe Desramaults en Sergio Herman het liefst Dierendoncks côte à l’os op de grill. 

 

Naast slager mag Hendrik zichzelf ook ‘influencer’ noemen: “Dat is organisch gegroeid. Toen ik daarmee begon, vroegen vrienden me verbaasd: ‘Deel jij nu vléés op Instagram?’ Maar ik deel mijn passie, en dat blijkt aan te slaan.” 

 

Hoe hij dat allemaal geregeld krijgt? Daarvoor hanteert hij enkele regels… 

Gouden Tips van Hendrik Dierendonck

TIP 1: train je medewerkers om zelfsturend te zijn

 

“Bij de opening van onze tweede zaak, stelde mijn vrouw als regel dat we daar nooit zelf achter de toog zouden staan. Je kan niet overal zijn. Dus hebben we geleerd mensen aan te sturen. Daar hadden we geen ervaring mee, maar je leert al doende,” vertelt Hendrik. We trainen onze medewerkers om zelfsturend te zijn, geven hen veel vrijheid. We dragen onze visie uit en zijn betrokken, maar ze hoeven niet gewoon te doen wat de baas zegt, want dan haal je nooit trots uit je werk.”

 

“Soms help ik even bij een filiaal waar de klanten een ander gezicht achter de toog gewend zijn. Als ze dan aangeven dat ze liever door hun vaste slager geholpen willen worden dan door mij, ben ik content: klanten moeten naar Dierendonck komen, niet naar Hendrik.”

Tip 2: Geef jezelf vrije tijd om je creativiteit te bewaren


“Als ondernemer zit je in een mallemolen. Maar soms moet je stilstaan om vooruit te kunnen gaan. Ga terug naar de basis. Je moet investeren in vrije tijd om creatief te kunnen zijn. Om mij goed te voelen, heb ik naast mijn werk sport en muziek nodig. Ik hecht ook veel waarde aan gezellig samenzijn met vrienden en familie. Ik kook ontzettend graag voor hen, en dat komt mij ook in mijn zaak ten goede.” 


“Af en toe NEE zeggen tegen opportuniteiten of projecten is moeilijk, want je wil natuurlijk niks missen in je zaak. Maar enkel zo kan je op een gezonde manier groeien en met een fris inzicht je zaak leiden. Soms is het ook beter om trager te groeien. Bij Dierendonck hebben we besloten de komende jaren niet puur voor de winst te gaan, maar te investeren in onze medewerkers.”

Tip 3: Schakel hulp in

 

“Ik werk graag, maar wil vooral doen wat ik graag doe. Ik heb daarom geïnvesteerd in het management van mijn zaak. Er zijn mensen die dat beter kunnen dan ikzelf. Alle ondernemers hebben dezelfde struggles: we willen allemaal het overzicht bewaren en alles moet perfect zijn. Maar ik ben niet de beste persoon om het management op mij te nemen, dus heb ik daarvoor hulp ingeschakeld. Raad vragen is trouwens altijd een goed idee.”

Tip 4: Gebruik de juiste tools

 

“Vroeger moesten slagers na een lange werkdag hun kassa tellen om na te gaan wat ze die dag verdiend hadden. Wij gebruiken daar technologie voor. We maken gebruik van Power BI voor rapportage: zo weten we exact wat welk filiaal verkocht heeft en hoe die verkoop evolueert. Die automatisering bespaart ons enorm veel tijd.”  

 

“Voor onze webshop gebruiken we Shopify. Zo’n tools moeten simpel zijn. Ik hou er niet van als dingen te ingewikkeld gemaakt worden. Simpliciteit zorgt voor overzicht.”

 

“Om met mijn werknemers te communiceren, gebruik ik zeker géén WhatsApp, want dan zit je echt in de privé van je werknemers. Ik wil ook rekening houden met hun work/life-balans. Slack vind ik daarom een betere optie.” 

Benieuwd naar meer? Ontdek de volledige aflevering via podcast of video.

Heb je ook interesse in deze afleveringen?

Ondernemerschap & ouderschap
Met Sofie Mus van Studio Mustique
Ondernemen als starter
Met Judith Coffé van Bouquet Boho
Ondernemen in de horeca
Met Joke De Coninck van koffiebar Black & Yellow
Ondernemen als consultant
Met Stein Gullentops van Fish.Digital