Webmail

6 tips voor de

ideale digitale

detox-vakantie

Digital Detox written on beach
12 juni 2023 - 7 min

Steeds meer ondernemers kiezen voor een digitale detox tijdens hun vakantie. Even alles uitzetten om er daarna met nieuwe energie weer in te vliegen. Waarom en hoe je dat best doet, leggen wij je graag uit. 

 

Moest je nog twijfelen: ‘Digitoxen’ heeft wel degelijk effect. Na enkele dagen merk je al dat je met minder dingen tegelijk bezig, en daardoor minder afgeleid, bent. Zo kom je tot rust en hou je meer quality time over. Een mooi voornemen dus voor als je binnenkort op reis vertrekt. 6 tips voor een digitaal detox-succes!

Tip 1. Kies offline locaties 

Behoefte om echt even helemaal te verdwijnen? Kies dan een bestemming zonder WiFi. Of ga voor een vakantieparadijs buiten Europa zodat je niet geniet van gratis roaming. Plan genoeg activiteiten in of neem literatuur mee zodat je minder op je smartphone bezig wilt zijn.

Tip 2. Breng je klanten op de hoogte

Informeer klanten en relaties ruim op voorhand over je nakende offline vakantie. Vertel hen welke periode je niet bereikbaar bent. Bezorg ze gerust op voorhand al de gegevens van je eventuele vervanger. Heb je een webwinkel, kondig dan op je website en sociale media aan dat deze sluit. Speel daar eventueel commercieel op in. Zo kan je een kortingscode geven voor aankopen net voor en na je vakantie.  Handel ook je administratieve zaken op tijd af. Zo hoef je je digitale detox niet te onderbreken om bijvoorbeeld nog een rekening te betalen.

Tip 3. Stel een boodschap in 

Je ‘out of office’-bericht op je mailaccount is standaard. Maar denk je er ook aan om mensen via je voicemail te informeren over je afwezigheid? Vertel in je welkomstboodschap vanaf wanneer je weer bereikbaar bent. En wens iedereen een fijne vakantie. 

Tip 4. Schakel werkgerelateerde apps uit 

Schakel professionele apps tijdelijk uit of verwijder ze. Bijvoorbeeld je werkmail, een team-communicatietool als Slack, de CRM-tool. En zo mogen alle andere programma’s die voortdurend werk brengen nu even in de slaapstand.  

Tip 5. Stel ‘niet storen’ in 

Via de handige Niet storen-functie in Android of iPhone bepaal jij wanneer berichten en meldingen niet mogen doorkomen. Bepaal meteen ook voor wie je wél altijd bereikbaar wil zijn. 

 

‘Vliegtuigstand’ inschakelen gaat ook, maar dan ben je volledig onbereikbaar. Voordeel is wel dat je deze met één druk op de knop instelt. 

Tip 6. Download reisapps 

Navigeren of lokale restaurantjes zoeken via een app? Daarvoor hoef je niet per se verbonden te zijn. Misschien heeft je favoriete app wel een offline versie. iCulture maakt een overzicht van reisapps die ook offline werken, waaronder Google Maps, Google Translate, TripAdvisor en apps om valuta om te rekenen. Kan handig zijn! 

 

Blijkt een volledige detox toch te zwaar? Dan kan je altijd nog een digitaal detox-schema opstellen. Hierin bepaal je vooraf wanneer je wél en niet online gaat.

Nog meer inspiratie

Artikel

Cloud voor bedrijven: waarom is het zo aantrekkelijk?
De cloud is al lang geen modetrend meer, maar tilt de werking van jouw bedrijf naar een hoger niveau. Wat is het precies, en wat zijn de voordelen?

Artikel

CRM-systeem: de geheime kracht achter efficiënt klantbeheer
Een CRM-systeem is een strategische oplossing om je relaties met (potentiële) klanten beter te beheren. Je kan alle relevante info op één centrale plek bewaren.

Artikel

Vlot online samenwerken via Microsoft Teams en andere tools
Dankzij handige tools zoals Microsoft Teams kunnen collega’s vlot online samenwerken. Ook overleg met klanten verloopt eenvoudig digitaal. Lees onze inzichten.

Artikel

Tips Microsoft Word: 10 functies om efficiënter te werken
Wat kan je allemaal doen met Microsoft Word? Het witte blad is maar het topje van de ijsberg. Ontdek 10 tips voor Word: van automatisering tot een mooie opmaak.

Artikel

Waarom cloudopslag de way to go is
Staan jouw bedrijfsgegevens nog op een server? Voelt dat veilig? Ja? Think again! Het bewaren van data op eigen servers is namelijk niet zo veilig als je denkt. De overstap naar een virtuele server, zoals de cloud, is verstandig om verschillende redenen.

Artikel

5 tips bij de keuze van een CRM-oplossing
Een CRM-oplossing (Customer Relationship Management) kiezen als zelfstandige of KMO: da’s niet altijd makkelijk! We helpen je graag op weg met 5 nuttige tips!

Artikel

Deze apps houden je project binnen budget
Checken of het geplande budget en je werkuren overeenstemmen? Ontdek 6 tijdsregistratie-apps die inzicht geven in je tijdsbesteding.

Artikel

5 niet meer zo geheime Excel-tips | Telenet Business
Excel. Je kan er zo veel mooie dingen mee doen. Maar velen van ons kennen slechts een fractie van de kracht van dit rekenblad. Wij geven tips voor efficiënt werken met Excel!

Artikel

5 valkuilen van online factureren
Facturen. Stuur jij die nog op papier of doe je dat ondertussen al digitaal? Online factureren biedt tal van voordelen. Het is gemakkelijker én goedkoper. Maar wat zijn de meest voorkomende problemen? En hoe voorkom je ze?

Artikel

Van een volle naar een lege mailbox
Puilt je mailbox uit en wil je eens massaal wat mails verwijderen? Wij vertellen je hoe je dat het best aanpakt: in Outlook, Gmail, met Mailstrom ...

Artikel

De kracht van Office 365 met de service van Telenet
Ondernemers willen, waar dan ook, efficiënt kunnen werken. En precies daarom gingen we een partnership aan met Microsoft.

Artikel

6 tips voor de ideale digitale detox-vakantie
Steeds meer ondernemers kiezen voor een digitale detox tijdens hun vakantie. Even alles uitzetten om er daarna met nieuwe energie weer in te vliegen. Waarom en hoe je dat best doet, leggen wij je graag uit.

Artikel

Kies voor digitaal factureren
Facturen per post? Dat is niet meer van deze tijd... Steeds meer zelfstandigen krijgen en ontvangen liever digitale facturen. En terecht, want online factureren biedt heel wat voordelen.

Artikel

Tijd voor orde in je apps
Apps. Heb jij er ook veel meer dan je daadwerkelijk gebruikt? En staan ze een beetje georganiseerd of verdrink je er af en toe in?

Artikel

Telenet breidt marketingaanbod uit met Willow
Samen kan je meer dan alleen. Als je het goed doet tenminste. Dat geldt ook voor Telenet Business die blijft inzetten op duurzame relaties met mensen, bedrijven en organisaties.

Artikel

Hoe al je materiaal organiseren en inventariseren?
Je hebt zoveel technologie en werkmateriaal in je zaak. Hoe behoud je het overzicht? Hoe hou je bij wanneer de garantieperiode verloopt?

Artikel

Blijft uw project binnen budget?
Deze 5 slimme apps verzamelen automatisch data, bijvoorbeeld van al uw programma’s op al uw toestellen of van uw telefoontjes met klanten.

Artikel

7 slimme tips om efficiënter te werken én ondernemen
Als ondernemer wil je slim, snel en efficiënt werken om tijd én kosten te besparen. Tips nodig? Ontdek welke digitale tools digitale expert Stein niet meer kan missen.

Artikel

CRM-software: spek voor uw bek of niet?
Bij CRM draait alles, zoals de naam al laat vermoeden, rond het beheren van uw klantenrelaties. Zo levert CRM een schat aan informatie op...

Artikel

Doccle: Maak je administratie eenvoudiger
Met Doccle beheer je je documenten op één plek. En je deelt ze automatisch met je boekhouder. Zo wordt je administratie een stuk eenvoudiger!

Artikel

Hoe bel je extern via Microsoft Teams?
Wist je dat je met een uitbreiding van Microsoft Teams gewoon kan bellen met mensen buiten je organisatie? Naar een smartphone of een vaste lijn. Ontdek snel hoe!

Artikel

De nieuwe outlook op al uw toestellen
Microsoft bracht onlangs een versie uit van de Outlook mail- en agendasoftware voor iPhone en iPad, en Android smartphone en tablet...

Artikel

Efficiënter werken? Download de gratis checklist
Tijd winnen en productiever zijn als ondernemer? Download de gratis checklist van Telenet Business met handige tools en praktische tips & tricks.
Gratis Checklist: 7 tijdbesparende tips
Als ondernemer wil jij je vooral focussen op wat er écht toe doet: je klanten helpen. Helaas komt daar meer bij kijken dan je waarschijnlijk gehoopt had. Daarom helpen we jou met 7 tips om slimmer te werken (in plaats van harder). Laat jouw gegevens achter en download deze checklist gratis.