Wanneer heb je een mobile fleetmanager nodig?

Successful young handsome businessman using phone
23 maart 2023 - 4 min

De smartphone valt niet meer te denken als werkinstrument. Bovendien vormt het in combinatie met een mobiele telefonieplan een essentieel onderdeel van het verloningspakket. Hoe beheer je zo’n uitgebreide mobile fleet? En heb je daar een fleetmanager voor nodig, zoals bij een wagenpark?

Karl Joosten is solution manager bij Telenet Business en kent de noden van bedrijven goed: “Vroeger wilden vooral de grote zakelijke klanten maximaal ontzorgd worden. Nu is dat ook het geval bij de kleinere ondernemingen".

 

Uit een grootschalig onderzoek bij zakelijke klanten en prospecten van Telenet Business blijkt dat bedrijfsleiders zo weinig mogelijk tijd en werk willen steken in het beheer en de administratie van hun mobiele telefonie.

 

“Ze zoeken maximale flexibiliteit tegen transparante kosten, en rekenen op een performant en betrouwbaar netwerk. Bij grotere bedrijven wil de mobile fleetmanager volledige controle over het beheer en het gebruik," vat Karl samen.

Het omslagpunt

Hoe complex is het beheer van zo’n mobile fleet? En heb je daar een medewerker voor nodig die er voltijds mee bezig is?

 

"We zien dat het omslagpunt om een mobile fleetmanager aan te stellen rond de vijftig medewerkers ligt", zegt Karl Joosten. "Bij minder dan vijftig nemen financiële of hr-mensen de opdracht erbij. Met meer werknemers wordt de taak te omvangrijk."

 

Lees ook: ‘4 uitdagingen van mobile fleetmanagers

 

Zo’n fleetmanager is de centrale contactpersoon voor Telenet Business. Karl Joosten: "Zeker bij de opstart is deze persoon essentieel. Veranderen van telecomprovider is altijd een grote stap. Daarom stellen we alles in het werk om die overgang vlekkeloos te laten verlopen. Hiervoor zijn goede afspraken nodig, zowel over de samenstelling van het abonnementsplan, als over de start van de overgang en de manier waarop de simkaarten worden geleverd."

 

Mobiel dataverbruik van medewerkers stijgt jaarlijks met 50%

Karl Joosten

Solution manager Telenet Business

Verbruik onder controle

"Bij Telenet zien wij jaarlijks een groei van 50 procent in het gemiddelde dataverbruik. Als we kijken naar landen die technologisch sneller ontwikkelen, verwachten we bovendien dat met nieuwe technologie zoals 5G het verbruik nog sneller zal stijgen", zegt Karl Joosten.

 

"Veel bedrijven vrezen dat hun contractueel vastgelegde datapakket snel onvoldoende zal zijn. Met ons nieuwe Telenet Business Mobile-aanbod zetten we drie tariefplannen in de markt: Fast, Superfast en Ultrafast, telkens met de mogelijkheid om de regio te kiezen: België, EU+ of wereldwijd.”

Gunstige fiscaliteit

Een abonnement en toestel ter beschikking stellen is één ding, maar hoe regel je dat in het verloningsbeleid?

 

"Je kent misschien het “Telenet Incentive Plan”, onze oplossing voor het pc-privé-plan dat de overheid ingesteld heeft en waar een gunstig fiscaal klimaat voor uitgewerkt is? Dezelfde regels kan je ook voor mobiele telefonie toepassen."

 

"De werknemer betaalt uiteraard wel belasting op een voordeel van alle aard, ongeacht welke formule je kiest. Anderzijds kan het bedrijf de btw recupereren. Doorgaans is dit beperkt tot 75 procent omdat de overheid een stukje als privégebruik aanziet. De opgelopen kosten fiscaal in mindering brengen, creëert een belastingbesparing van 25 procent."

3 opties om medewerkers een telefoon te geven

Optie 1: Werkgever betaalt zowel het toestel als het abonnement

 

De werkgever betaalt zowel de aanschaf van het toestel als de kosten van het abonnement en kan deze allebei volledig als kosten inbrengen. Bovendien krijgt de werkgever bij sommige aanbieders van mobiele abonnementen mooie kortingen op de gsm.

 

Optie 2: Werkgever betaalt alleen het abonnement

 

De werkgever betaalt het volledige abonnement van de medewerkers. Dit kan volledig als kosten ingebracht worden.

 

Optie 3: Werkgever en werknemer delen de rekening van het abonnement (split-bill)

 

Hierbij legt de werkgever een vast bedrag vast voor de abonnementskosten en kosten buiten de bundel. Een eventueel meerverbruik wordt aan de medewerker aangerekend. Werkgevers kunnen kiezen om bepaalde verbruikscategorieën uit het sponsorbedrag uit te sluiten, waaronder speciale nummers of internationaal dataverkeer. Een combinatie van bedragen binnen categorieën kan ook.