ICT-Manager
Wunderman is een full service-communicatiebureau dat met diverse end-to-end-projecten zowel nationale als internationale klanten bedient. Wunderman maakt deel uit van de reclamegroep Young & Rubicam Group en heeft kantoren in Antwerpen, Amsterdam en Brussel. “Digitale communicatie is de kernactiviteit van Wunderman”, steekt Gio Canini van wal. “Een van onze hoofdactiviteiten is de ondersteuning van de online business van klanten en het beheer van hun online verkoopsplatformen.”
Wunderman beheert alle communicatie intern. Het IT-park beschikt over drie fysieke clustered servers voor internet en telefonie en een aantal virtuele servers, waaronder development en staging servers. “Omdat de staging van een project intern gebeurt, moeten we over voldoende interne opslagcapaciteit beschikken”, legt Gio Canini uit. Antony Wellens, ICT-Manager van Wunderman, vervolgt: “We voeren regelmatig back-ups uit en beschikken over een redundante diskspace van 18 Tb bruto. Het RAID-systeem zorgt ervoor dat twee disks tegelijkertijd kunnen uitvallen, zonder daarbij problemen te ondervinden.” Deze maatregelen zijn niet overbodig in een bedrijf als Wunderman: “De technologie is hier erg kritisch. Uit ervaring weten we dat elke onderbreking van de connectiviteit rampzalig is en vermeden moet worden.”
Na de interne staging van de applicaties gaat een project live in het Telenet-datacenter in Lochristi, waar een tiental dedicated servers staan voor klanten. “Om deze externe hosting mogelijk te maken, moeten we de projecten op een beveiligde en vlotte manier kunnen overzetten over een lijn die permanent beschikbaar is”, vervolledigt Antony Wellens nog.
De digitale activiteit van Wunderman brengt enorme datavolumes met zich mee. “De uitdaging was om deze grote volumes supersnel online beschikbaar te maken, zodat we onmiddellijk en 24/7 kunnen inspelen op de behoeften van de klant”, vertelt Antony Wellens. “We gingen dus op zoek naar een oplossing voor een vlottere datatransfer en een performante internetverbinding.”
Wunderman opteerde voor de iFiber-oplossing van Telenet. “We beschikten eerst over een download- en uploadcapaciteit van 20 Mbps. Ondertussen hebben we die capaciteit door de stijgende vraag naar bandbreedte opgeschroefd tot 50 Mbps. Zo kunnen we onze data altijd snel, eenvoudig en veilig doorsturen naar het Telenetdatacenter of naar onze klanten.”
“Wunderman is een groeiend bedrijf”, vult Gio Canini aan, “Dat betekent meer hosting, meer VPNtrafiek, enzoverder. Onze connectiviteit moet die groei dus aankunnen.” Telenet biedt Wunderman bovendien de mogelijkheid te pieken boven de contractuele bandbreedte: “Deze schaalbaarheid is erg flexibel en eenvoudig. Als we tijdelijk meer bandbreedte willen, reageert Telenet onmiddellijk op onze vraag.”
Intussen werd de iFiber-glasvezeloplossing aangevuld met Corporate Fibernet als backup. Antony Wellens: “Die Corporate Fibernetlijn geeft ons de nodige gemoedsrust. Met een downloadcapaciteit van 50 Mbps en een uploadcapaciteit van 5 Mbps zijn wij én onze klanten altijd zeker van een supersnelle verbinding. Ook als er zich een probleem met onze iFiber-lijn zou voordoen.”
Wunderman heeft geen spijt van de keuze voor Telenet. “Telenet denkt proactief met ons mee en zorgde voor een vlekkeloze overstap”, vertelt Antony Wellens. “Er moesten heel wat infrastructuurwerken gebeuren, maar we hebben op geen enkel moment downtime ondervonden.” Gio Canini voegt toe: “Wat voor mij de doorslag geeft, is de schaalbaarheid en flexibiliteit die Telenet ons biedt. Of we nu de capaciteit van iFiber willen verhogen of een extra back-uplijn willen installeren, Telenet reageert altijd erg snel. Bovendien hebben we een comfortabele en persoonlijke relatie met de account manager kunnen uitbouwen. De snelheid en flexibiliteit waarmee wij onze klanten bedienen, vinden we ook terug in de dienstverlening van Telenet.”
Wunderman is een modern communicatiebureau met kantoren in Antwerpen, Amsterdam en Brussel. Het bedrijf heeft klanten in binnen- en buitenland en is gespecialiseerd in digitale communicatie. Luisterbereidheid en interactiviteit zijn twee waarden waarop Wunderman haar relatie met de klant baseert.