Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Desco

“In onze verkooppunten is niets dan lof te horen: de connectiviteit is snel en betrouwbaar.”

Jan Marien

IT-Manager

 
 

Uitdaging

  • Verouderde telefonie vervangen, door een gecentraliseerde oplossing
  • Beschikbaarheid/betrouwbaarheid maximaliseren
  • Spraak en data integreren
  • Gecentraliseerde IT-benadering op een betrouwbare en betaalbare manier ondersteunen
 
 

Oplossingen

  • IP-VPN-oplossing gebaseerd op MPLS- technologie
  • VoIP-telefonie met SIP Trunking en PRI als back-up
  • Gecentraliseerde break-out voor telefonie en internet
  • Redundante DSL- en coaxverbindingen
  • QoS en SLA met hoge kwaliteitsgaranties
  • Partnership met ICT Architect voor begeleiding klant
 
 

Voordelen

  • Flexibiliteit en schaalbaarheid die de groei ondersteunen
  • Verhoogde zekerheid & beschikbaarheid
  • Verviervoudiging van bandbreedte tussen verkooppunten en hoofdzetel
  • Vertrouwen in IT-capaciteit
  • Vlotte samenwerking met ICT Architect (Telenet Business Expert)
 
 

Groothandel in sanitair Desco laat informatie tussen vestigingen en hoofdzetel stromen als water

Het Telenet MPLS-IP-VPN-netwerk van groothandel in sanitair en verwarming Desco verbindt zijn achttien vestigingen in België op een redundante manier met de hoofdzetel in Wijnegem. Dat gebeurt via DSL en coax, ons beter bekend als “de kabel”. Voor IT Manager Jan Marien “een mooie en betaalbare oplossing”.

Sinds zijn ontstaan in 1947 ijvert Desco er als groothandel in sanitair en verwarming voor om water op een verantwoorde manier in de woning van zijn eindklanten “vorm te geven”. Het mikt daartoe op de installateur en de architect. “Een druk gesolliciteerde professionele groep”, geeft Project Manager Christoph Beyls toe, “maar we hebben inmiddels een reputatie gevestigd als voorloper in dienstverlening, met speciaal uitgeruste ankerpunten, gerichte opleidingen, logistieke steun en een professionele omkadering via een e-shop.”

Alle verkooppunten in één virtueel privaat netwerk

Christoph Beyls verwijst naar de verouderde telefonie als vertrekpunt voor de vernieuwing van het groepsnetwerk. “We zochten naar een VoIP-oplossing en kwamen samen met onze partner ICT Architect tot de conclusie dat we een redesign van ons netwerk nodig hadden: centralisatie van onze applicaties, waaronder VoIP, verhoogde de behoefte aan bandbreedte en beschikbaarheid.” Naar aanleiding van een in detail uitgewerkte RfP van ICT Architect werd duidelijk dat Telenet als enige een DSL-/ coaxoplossing kon bieden, goed voor de hoogste redundantie, in combinatie met de gewenste bandbreedte. Vanuit elke vestiging loopt de datatrafiek via het LAN- naar het IP-VPN-netwerk van de groep. Het IP-VPN-netwerk transporteert de data via MPLS naar de hoofdzetel in Wijnegem. Alle vestigingen kunnen zo op een efficiënte manier data uitwisselen met de hoofdzetel. “Dat is essentieel”, aldus IT Manager Jan Marien, “vermits onze lokale medewerkers onze ERP-applicatie en betalingsmodule rechtstreeks gebruiken op de servers in Wijnegem. Geen connectiviteit is geen business, geen betalingen.” Bovendien geldt dezelfde flow voor spraak. Via zowat 300 IP-telefoontoestellen krijgen de 380 medewerkers langs een redundante SIP Trunking/PRA-verbinding van de centrale IP-PBX in Wijnegem toegang tot het publieke telefonienetwerk. “Dat vermindert aanzienlijk de kosten tegenover traditionele telefonie”, aldus nog Jan Marien.

Dubbele connectiviteit

De hoofdzetel in Wijnegem is via twee redundante iFiber-glasvezelverbindingen aangesloten op de Telenet IP-backbone, met centrale toegang tot internet. De vestiging in Lummen zal op termijn ook dienst doen als back-up van de hoofdzetel en is eveneens via een glasvezelverbinding met het Telenetnetwerk verbonden, maar dan met een DSL-lijn als back-up. Elke toonzaal maakt gebruik van een DSL- en een coaxverbinding, waarbij de een voor de ander als back-up dient, volgens de voorkeur van Desco. Waar coax niet kon, installeerde Telenet een back-up via het 3G-netwerk. “We voelen ons gerust met deze dubbele connectiviteit”, aldus Christoph Beyls. “De kans dat beide netwerken tegelijk down zouden zijn, is zo goed als nihil en we rekenen op de kwaliteitsgaranties (QoS) van Telenet om bij eventuele problemen de continuïteit te verzekeren. Dat werkt, want we deden bij het uittesten van het nieuwe netwerk een aangekondigde omschakeling. De resultaten waren zo overtuigend dat we meteen bij de Telenetoplossing bleven. Bovendien kunnen we rekenen op het service- en accountmanagement van ICT Architect, dat ons van dichtbij volgt.”

Flexibel en schaalbaar

Een bijkomend voordeel van het betrouwbare en gecentraliseerde netwerk is de flexibele schaalbaarheid. Jan Marien: “Desco groeit ieder jaar. We kunnen in een handomdraai de IT-ondersteuning opzetten voor een nieuw verkooppunt. Het volstaat bij wijze van spreken het LAN aan te sluiten op de DSL- en coaxlijnen van Telenet en klaar is kees.” In de verkooppunten is overigens niets dan lof voor de connectiviteit te horen. “De connectiviteit is snel en betrouwbaar”, vat Christoph Beyls samen. “We prijzen ons letterlijk gelukkig: de oplossing van Telenet is vier keer krachtiger, volledig bedrijfszeker en komt, alles bij elkaar, voordeliger uit.”

 

Het vertrouwen inspireert overigens nieuwe, innoverende projecten. Zo geeft Desco niet alleen water vorm, maar ook zijn informatiestromen.

 
 

Over Desco

Desco, in 1947 gestart als familiebedrijf en groothandel, is vandaag uitgegroeid tot een leidende speler in de sector van sanitair en verwarming met ruim 380 medewerkers. Desco stelt zijn assortiment voor badkamers, wellness, sanitair en verwarming ter beschikking van vaklui en architecten in dertien vestigingen in Vlaanderen en vijf in Wallonië.

Over ICT Architect

Telenet Business Expert ICT Architect is een adviesbureau in spraak, data en managed services voor middelgrote ondernemingen. Het specialiseert zich in complexe telecommunicatieprojecten, waarbij het diensten aanbiedt van behoefteanalyse over design en van RfP (Request for Proposal) tot service- en accountmanagement.