Telenet.be

Webmail

Contact

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Colruyt Group wapent zich tegen DDos-aanvallen

 
 

Colruyt, Collect&Go, OKay, Bio-Planet, Dreamland, Collishop, … Ook u kocht recent vast iets in een winkel of webshop van Colruyt Group. Uw kasticket 'reisde' dan even over het netwerk van Wim Derijnck. En Telenet waakte mee over de veiligheid van deze passage op het netwerk van de retailgroep.

 
 

Met de collega's van zijn team zorgt Wim voor de netwerkconnectiviteit van de winkels, magazijnen, kantoren en datacenters van Colruyt Group in België, Frankrijk en Luxemburg. Daar horen indrukwekkende cijfers bij. Informatie van de Xtra-klantenkaart, maar ook van barcodescanners en zelfs thermometers van diepvrieskasten: allemaal gaan ze over het netwerk van de groep. Dat telt zo'n slordige 6000 switches, 2500 routers en 10.000 access points.

Openheid en veiligheid

Wims belangrijkste uitdaging? Zorgen dat iedereen met alles en iedereen verbonden is … op een veilige manier. Security wordt daarbij almaar belangrijker. "Je wil dat je data en online winkels zo toegankelijk mogelijk zijn, maar dat maakt je ook kwetsbaar", legt Wim uit. "Het is alsof je een gebouw beheert waarin iedereen wil dat de voordeur openstaat, maar dan zonder dat er onbetrouwbare figuren binnenkomen. Dat is niet evident. Het is een uitdaging om authenticatie en autorisatie beheerbaar en beheersbaar te houden."


Wim en Colruyt rekenen op het anti-DDoS-systeem op het netwerk van Telenet. Geen overbodige luxe, integendeel: ze merken bij Colruyt dat ze vaker het doelwit zijn van DDoS-aanvallen. Retailers werden in het verleden minder geviseerd dan financiële organisaties of overheidsinstanties. Maar de risico's stijgen.

Malafide verkeer geloosd

"Zelf maakte ik al 2 keer een volumetrische aanval mee", blikt Wim terug. "Dan wordt je lijn volgeblazen met een enorme hoeveelheid data. Het legitieme verkeer geraakt er niet meer door. Je hebt daarnaast ook specifieke aanvallen. Door data op hun netwerk te scrubben kan Telenet dergelijke aanvallen onderscheiden van het legitieme verkeer. Het anti-DDoS-systeem zuigt malafide verkeer weg en 'loost' het in een digitale vuilnisbak. En ons netwerk? Dat blijft gespaard en doet zijn werk."

Elke verloren klant is er één te veel

“De economische schade van een DDoS-attack is moeilijk meetbaar", vervolgt Wim. “Maar het heeft snel een ernstige impact. 20 minuten stilstand kosten veel geld in een bedrijf waar bijna 30.000 mensen werken. Sowieso is elke verloren bestelling, elke verloren klant er één te veel. Dat transactiemoment kan je definitief kwijt zijn. De kost om ons met deze oplossing te beschermen is slechts een fractie van de mogelijke opbrengst.”

Alert blijven

Hoe Wim de toekomst ziet? "Security blijft een hot item. We gaan almaar alerter moeten zijn. Er komen alleen maar toestellen bij. En oudere toestellen worden vaak niet meer gepatcht. Intern ben ik bij machte om oude Windows-programma's als 95 en XP te weren van ons netwerk. Wereldwijd kan je dat niet. Iedereen mag connecteren hoe hij of zij wil. Als je met een oude computer met Windows 95 in een botnet zit, weet je dat niet. Maar je computer werkt misschien wel mee aan een cyberaanval. DDoS is bovendien maar één bedreiging. Je moet de snelheid en de kwaliteit van je tegenreacties op punt stellen voor alle soorten cybercriminaliteit."

Mensen en machines versterken elkaar

Zeker bij anti-DDoS is een goede samenwerking heel belangrijk. De machines doen hun ding. Maar de echte meerwaarde zit in menselijke interactie, in praten met elkaar om aanvallen juist in te schatten. Dan helpt het om op een duurzaam partnerschap te kunnen terugvallen. Wim beaamt dit: "We zijn heel tevreden over Telenet als partner. Ze denken mee. Ze bieden niet alleen internet aan, maar proberen dat ook op een veilige manier te doen. Telenet snapt de retailsector ook, en kent ons na bijna 15 jaar ook heel goed. Rond Sinterklaas stijgt ons legitiem verkeer aanzienlijk. Dat moet je als provider ook weten. In de soldenperiode verwerken wij ook meer data. En tegenwoordig wint Black Friday ook aan belang. Bij Telenet weten ze dat. Ze praten met ons over extra volume voor die periode. In december is er traditioneel een network freeze. Dan weten ze bij Telenet dat ze niet aan ons netwerk moeten werken. De omzetstijgingen voor bijvoorbeeld onze speelgoedwinkels Dreamland zijn significant in die decemberperiode. Dan wil je niet dat er iets op je netwerk gebeurt. Geen werken en zeker geen DDoS-attacks.

De kost om ons met anti-DDoS te beschermen is slechts een fractie van de mogelijke opbrengst.

Wim Derijnck
Teammanager
Network Solutions

 
 

Colruyt Group

Op een halve eeuw groeide Colruyt Group van een familiebedrijf tot een familie van bedrijven met ruim 29.000 medewerkers en meer dan 3,7 miljoen klanten. De groep is het bekendst door de Colruyt-supermarkten. Maar ook de winkels Okay, ColliShop, Dreamland, Dreambaby, Bio-Planet en Collect & Go zijn begrippen in de Vlaamse gezinnen.