Op workation met collega’s naar een zomerhuis in Frankrijk? Een buitenlandse klant bezoeken of conferentie bijwonen om bij te leren? Als ondernemer trek je in je eentje of met collega’s weleens de grens over. En ook dan wil je surfen op je smartphone en op elk moment bereikbaar zijn. Maar hoe doe je dat zonder extra kosten? Of zonder dat je factuur torenhoog oploopt?
Tip 1: Telenet in het buitenland? Surf gratis via hotspots
Ook in het buitenland surf je gratis op publieke wifinetwerken van onze partners, zelfs in het Verenigd Koninkrijk. Denk aan luchthavens van populaire bestemmingen, grote treinstations, sommige hotels, cafés of restaurants en toeristische attracties. Maak er gebruik van, maar let op: openbare netwerken zijn vaak iets minder goed beveiligd dan privé-netwerken. Let dus op voor cybercriminele praktijken, zoals phishing.
Tip 2: Bereid je reis voor
Reis je binnen de Europese Unie? Sinds enkele jaren worden er geen roamingkosten meer in rekening gebracht. Bellen, sms’en, surfen of streamen doe je binnen de EU dus voor dezelfde prijs als in België: met een prepaidkaart of abonnement.
En vermijd kosten!
Reis je per boot of met het vliegtuig? Deactiveer dan de dataroaming op je toestel of activeer de vliegtuigmodus. (Mobiel dataverkeer dat via een satellietsysteem gaat, kan tot extra kosten leiden.)
- Roamen buiten de Europese Unie is duur. Controleer daarom voor je vertrek in welke landen je wél en niet bijbetaalt. Om extreme kosten te voorkomen, blokkeren we je diensten als je meer dan 60,5 euro verbruikt hebt. Lees hier hoe je mobiel surfen in het buitenland kunt activeren of blokkeren.
Telenet-klant?
Ontdek waar je roamingkosten betaalt
Wat is roaming?
Roaming of dataroaming houdt in dat je mobiel internet gebruikt via een internationaal netwerk. Je telefoon zoekt verbinding met je Belgische provider via een buitenlands netwerk. Afhankelijk van in welk land je bent, vraagt dat enige inspanningen – waardoor je dus mogelijk extra kosten betaalt.
Tip 3: Eén pot data om te delen
Als je in het buitenland bent, wil je je geen zorgen maken over genoeg data. Kies daarom voor een abonnement met één grote datapot, die je verdeelt onder de collega’s, of over 2 tot 10 simkaarten. Dat doe je met de handige alles-in-één-app van Telenet of via Mijn Telenet.
Tip 4: Zet een limiet op dataverbruik
Nog een voordeel van een datapot: als beheerder kan je per teamlid een limiet instellen. Zo behoud je de controle over het volledige verbruik. Maak goede afspraken over hoeveel iedereen per maand mag gebruiken en wie de rekening betaalt als de limiet overschreden wordt. Stel ook meldingen in: zo ontvangen jij en de verbruiker een bericht wanneer er méér wordt verbruikt dan inbegrepen.
Een datapot kiezen voor jouw team?
KLIK hem bij elkaar.
Tip 5: Bespaar op je mobiel verbruik
Reis je buiten de EU? Dan ga je het best spaarzaam om met je mobiele data. Hoe?
- Vermijd streamen: apps als Youtube, Spotify, Streamz … verbruiken veel data.
- Laat je e-mail, agenda en apps enkel updaten als je wifi hebt.
- Schakel push-berichten en mobiele data uit.
- Gebruik de mobiele versie van een website, of een app als die bestaat.
- Verstuur je een foto via mail? Maak hem eerst wat kleiner van formaat.
Tip 6: Blijf je mobiel verbruik monitoren
Meten is weten. Wil jij zorgeloos op reis en nadien geen buitensporige factuur in je mailbox krijgen? Hou dan je mobiel verbruik regelmatig in het oog. Dat kan via de Telenet-app, waar je ziet hoeveel jij en je collega’s verbruiken. Of via Mijn Telenet. Daar kan je, net zoals met de app, ook een limiet instellen. Lees hier meer over het dataverbruik per app.
Tip 7: Overweeg een roamingpakket
Maak je een lange reis buiten de EU en kan je je smartphone niet missen om te bellen of surfen? Goed nieuws. Klanten met een King & Kong Business-abonnement kunnen kiezen voor de Optie Internet World of Optie Bellen World. Voor een heel interessante prijs surf of bel je in of naar 24 landen buiten Europa.
Waarom heb ik geen internet in het buitenland?
Dat kan verschillende oorzaken hebben. Staat je dataroaming aan? En is je toestel ingesteld op automatische netwerkselectie? Als dat niet het geval is, moet je handmatig een netwerk kiezen en controleren of je er bereik mee hebt. Als je je toestel instelt op ‘automatisch netwerk kiezen’, verbindt het met het netwerk met het beste bereik.
Gebruik je Android? Ga naar Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken > Netwerkoperators > vink 'Automatisch selecteren' uit. Overloop de verschillende providers om te kijken welke het beste bereik biedt.
Gebruik je iOS? Kies Instellingen > Mobiel netwerk > klik op Netwerkselectie > vink de optie ‘Automatisch’ uit. Overloop de verschillende providers om te kijken welke het beste bereik biedt.
Een andere mogelijkheid is dat je meer dan 60,5 euro aan data hebt verbruikt, waardoor we je data (tijdelijk) blokkeren. Lees hier hoe je die blokkering zelf kan opheffen.