Niemand kiest ervoor om in het ziekenhuis terecht te komen. Gebeurt het toch, dan wil je je zoveel mogelijk thuis voelen. Je wilt op tv naar jouw programma’s kijken, op het moment dat jij dat wilt. En je wilt goede wifi, om contact te houden met het thuisfront. Jo Van Dijck, dienstverantwoordelijke IT van AZ Klina, en Nati Oorts, hoofdverpleegkundige bij Coda Hospice, de palliatieve afdeling van AZ Klina, vertellen hoe interactieve tv bijdraagt aan het comfort van hun gasten.
Welke noden ervaren jullie bij Coda Hospice?
Nati: “Mensen komen hier in de laatste fase van hun leven. We willen er dan ook alles aan doen om hun verblijf zo aangenaam en comfortabel mogelijk te maken. Om zo goed als we kunnen hun thuis te evenaren. Dat doen we door zorg op maat. Dezelfde tv-ervaring bieden als je vertrouwde omgeving is heel belangrijk om een warm thuisgevoel te creëren.”
Hoe hebben jullie deze uitdaging aangepakt?
Jo: “We zijn overgeschakeld naar interactieve tv om het huiselijke gevoel van onze gasten te verhogen. In een zorginstelling zoals een ziekenhuis is er meestal alleen traditionele tv: je kijkt naar wat er op dát moment wordt uitgezonden. Je hebt geen decoder. Dus van pauzeren, terugspoelen, opnemen, uitgesteld kijken of netflixen is geen sprake. Wij gingen op zoek naar een oplossing die alles aanbiedt om op dezelfde manier tv te kijken als thuis. Zo kwamen we bij Tellie terecht: een all-in-formule die elke televisie in een slim beeldscherm verandert. De verbouwing van het Coda Hospice was een prima opportuniteit om deze oplossing te implementeren.”
Nati: “Het was een van onze verpleegkundigen die het idee voor interactieve tv opperde. Een gast vroeg of ze haar reisfilmpjes kon afspelen op tv. Ook andere gasten willen vaak meer met een scherm doen dan alleen tv-kijken. Wie hier terechtkomt, neemt graag een stukje van huis mee. Onze gasten vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat ze hun favoriete serie kunnen zien wanneer ze dat zelf willen. Of dat ze de foto’s van de kinderen en de kleinkinderen op een groot scherm kunnen zien. Zelfstandigheid opgeven is erg moeilijk. Hoe meer onze gasten nog zelfstandig doen, hoe beter. Het is dan ook fantastisch dat deze interactieve tv zo vlot en duidelijk werkt en de bediening echt simpel is. Zo houden ze zelf de controle over hun tv-gebruik.”
Wat zijn de voordelen van deze oplossing?
Jo: “IT en technologie moeten eigenlijk onzichtbaar functioneren. Alles wat je thuis doet op technologisch vlak moet hier ook mogelijk zijn. Zonder drempels. Hoe? Door eenvoudige oplossingen die vlot, duidelijk en handig te bedienen zijn. Wij willen zo simpel mogelijk een zo groot mogelijk scala aan keuzes aanbieden. En Tellie was daarvoor de goede oplossing. Ten eerste omdat het een thuisgevoel creëert: op om het even welk moment zie je wat je wilt op je tv-scherm. Ten tweede omdat het futureproof is: de basisstructuur die we nu uittesten met een beperkt budget willen we later nog uitbreiden. Ten slotte is het gemakkelijk in gebruik: slechts één afstandsbediening, een duidelijk gebruikersplatform en gemakkelijke handleidingen.”
Wat zijn de plannen voor de toekomst?
Jo: “We zijn nu voorzien van een basisstructuur die we nog enorm kunnen uitbreiden. Zo zijn we voorbereid op de toekomst. Toen we twee jaar geleden op zoek gingen naar een oplossing voor interactieve tv, was er nog geen sprake van corona. Maar opeens is daar de realiteit dat je geen bezoek meer mag ontvangen en dat je afhankelijk wordt van technologie voor je sociale contacten. Met Tellie hebben we daar nu een flexibele oplossing voor en schakelen we snel als het nodig is. Want met deze interactieve schermen kan je bijvoorbeeld videobellen.
Momenteel werken we met een kleinschalig project met beperkt budget. We willen vooral oplossingen ontdekken en bijleren. Nadien bekijken we welke andere mogelijkheden er nog zijn om tegemoet te komen aan de noden van onze gasten en verder uit te breiden. Vandaag beschikken we over een standaard tv-oplossing met een mooi, uitgebreid menu waarin je heel simpel kan kiezen wat je wilt zien. Een duidelijke, overzichtelijke tv-gids als het ware. We bekijken voor de toekomst de mogelijkheden voor terugkijk-tv, streaming, videobellen en Streamz.”
Hoe verloopt de samenwerking met Telenet?
Jo: “We hebben sinds vele jaren een loyale relatie met Telenet Business. We zijn blij dat we een partner hebben gevonden die ons aanbiedt wat we zoeken. Een partner die aanvoelt wat onze noden zijn. Samen met ons vooruitkijkt en zelf oplossingen aanreikt. Telenet is een flexibele partner die naar ons luistert en met ons overlegt. Ze denken mee en geven aan wat de mogelijkheden zijn. We weten welke service we mogen verwachten: een persoonlijke aanpak en complete begeleiding. Voor ons is Telenet Business vooral een betrouwbare partner die bereid is om mee te bouwen aan onze toekomst.”
Schrijf je in voor meer inspiratie*
Ontdek interviews, podcasts en andere content
Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events
Download e-books en whitepapers
* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet.