4 zakelijke podcasts van eigen bodem

26 augustus 2020 - 5 min

Tijdens het pendelen, sporten of koken: podcasts beluister je waar en wanneer je maar wil. Logisch dat ze zo populair zijn. We tippen de meest interessante en prikkelende podcasts over ondernemen.

Podcasts schieten als paddenstoelen uit de grond. Ook Telenet Business heeft er eentje: De Verderkijkers. Hierin delen onder andere Martine Tempels, sterrenchef Viki Geunes en ceo Wouter Torfs hun visie op ondernemen in de toekomst. 

Behalve De Verderkijkers zijn er nog tal van andere business-podcasts die de moeite van het beluisteren waard zijn. We gingen op zoek naar de meest interessante en eigentijdse, die ook nog eens gevarieerde onderwerpen brengen: van groeien dankzij technologie, over een meer divers publiek aanspreken tot de uitdagingen van het hybride werken. En goed om te weten: eind september start er een nieuwe reeks van De Verderkijkers, dat opnieuw over innoverend ondernemen zal gaan.

1. 50 Koffies

Fotografe Nadia El Makhfi en marketeer Yana Smits leerden elkaar kennen in een coworkingspace voor ambitieuze vrouwen. Al gauw groeide het idee om samen een podcast te beginnen waarbij de luisteraars ondergedompeld worden in de wereld van topondernemers. 

Hun doel is om 50 verschillende podcasts op te nemen in een tijdsspanne van 1 jaar, waarbij bekende ondernemers bij een kopje koffie hun expertise delen. De thema’s zijn onder andere finance, female empowerment en creativiteit. 

Een van de interessantste gesprekken is dat met Thierry Geerts, country manager bij Google, TEDx-spreker en auteur van het boek Digitalis. Hij vertelt over hoe er voortdurend nieuwe en steeds sneller ontwikkelende technologie op ons afkomt. Daarbij geeft Thierry Geerts advies over hoe je dit als ondernemer kunt omarmen en inzetten om sneller vooruit te gaan in je ambitie. 
 

Luister hier naar de podcast 50 Koffies

2. In de Lift

In de Lift, de podcast van het Antwerpse Smart Media Agency, biedt een platform aan jonge millennial-ondernemers van Generatie Y en Z. De focus van deze podcast ligt op starten, vallen en opstaan, en de passie voor het ondernemen. Gelijkheid, vrijheid, flexibiliteit en diversiteit zijn daarbij belangrijke waarden en komen veelvuldig aan bod.  

In aflevering 8 komt bijvoorbeeld Hannan Challouki aan het woord, een marketing- en communicatiedeskundige die gespecialiseerd is in diversiteit. Ze vertelt dat bedrijven zich vaak maar op een beperkt deel van onze diverse samenleving richten en gaat in op de oorzaken daarvan. Ook geeft ze advies over hoe je een groter, veel inclusiever publiek bereikt.  
 

Luister hier naar de podcast In de Lift

3. De Toekomst Jeukt

Inspirerende verhalen van en voor ondernemers: dat is de insteek van Kurt Ostyn en Cis Scherpeneel van Mex United, een marketingbureau uit Kortrijk. Daarbij gaan ze telkens op zoek naar het zogenaamde ‘oneerlijke voordeel’: de niet- kopieerbare troeven die je als ondernemer hebt en waar je concurrenten stikjaloers op zijn. Dit begrip is trouwens ook de titel van het boek van Ostyn en Scherpeneel. 

Een inspirerend relaas is dat van Damien Poelhekke, oprichter van Made, een online speler die designmeubels betaalbaar aanbiedt door ze rechtstreeks van de fabrikant aan de consument te verkopen. Hij legt uit hoe belangrijk de emotionele laag is, die hij via showrooms en creatieve initiatieven toevoegde.  
 

Luister hier naar de podcast De Toekomst Jeukt

4. VLAIO

Wist je dat ook de Vlaamse overheid een podcast heeft over ondernemen? Het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen brengt afleveringen van telkens 30 minuten over thema’s als artificiële intelligentie, cybersecurity, de nieuwe wetgeving voor vennootschappen, circulair ondernemen, en diverse vormen van leiderschap. 

Luister bijvoorbeeld naar wat bedrijfsadviseur Bruno Van de Casteele te vertellen heeft over de organisatiecultuur van Netflix en hoe die bijdraagt aan het succes. Hij gaat ook in op wat Vlaamse ondernemers eruit kunnen meenemen. Zo prijst hij de feedback-cultuur, waarin ook leidinggevenden eerlijke respons krijgen van hun werknemers, wat een belangrijke rol speelt in de innoverende aanpak van Netflix. 

 

Luister hier naar de podcast VLAIO

De topper van de internationale podcasts Harvard Business Review Idea Cast

Bill Gates, Jeff Bezos en tal van andere ronkende namen. Deze wekelijkse podcast van de prestigieuze Amerikaanse universiteit Harvard brengt sinds 2007 gesprekken met internationale leiders in business en management. Meer dan 800 afleveringen lang smul je van persoonlijke verhalen, analyses en trends.  

Een van de grote namen die geïnterviewd wordt, is Nicholas Bloom, hoogleraar economie aan de Stanford University. Hij bestudeert al jaren hybride werken. Nu dit door de pandemie meer ingeburgerd raakt, zullen organisaties te maken krijgen met lastige uitdagingen op het vlak van logistiek, strategie en leidinggeven, stelt hij. Bloom geeft richtlijnen om hybride werken te implementeren en laat managers stilstaan bij de balans tussen eerlijkheid tegenover werknemers en de noden van de organisatie.  
 

Luister hier naar de podcast HBR IdeaCast

 

Waar vind je podcasts?

Een podcast is een audiobestand dat je beluistert via je smartphone, tablet of computer. Ze zijn gemaakt om te beluisteren wanneer jij het wilt. Er bestaan verschillende platformen voor, waarvan de bekendste Spotify, Soundcloud en de Apple Podcast-app zijn. Makers van podcasts publiceren de bestanden ook vaak op een eigen website, waar ze rechtstreeks te beluisteren zijn. 

Met een podcast-app kan je je abonneren op verschillende podcasts van je eigen keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen dan automatisch in je app. Op zoek naar een specifiek onderwerp? Gebruik dan de zoekfunctie van de app en bekijk de voorgestelde suggesties. Een andere manier om aan boeiende podcasts te komen, is via podcastrubrieken in de pers en op websites of blogs die je volgt. 

Schrijf je in voor meer inspiratie*

Ontdek interviews, podcasts en andere content

Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events

Download e-books en whitepapers

* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet