Als kmo is het moeilijk om op te boksen tegen de grote spelers in de war for talent wanneer het aankomt op IT-professionals. De oplossing? Outsourcing. Verschillende kmo’s overwegen deze optie echter niet vanwege vijf grote misvattingen. Frederik Verhoeven vertelt waarom IT uitbesteden ook voor kmo’s een flexibele manier is om toch de juiste expertise voor je IT noden in huis te halen.
Waarom IT uitbesteden
Vroeger was de IT van een bedrijf een afzonderlijk eiland met eigen systemen en toepassingen. Met de verschuiving naar de cloud wordt ICT complexer, terwijl klanten en gebruikers net meer flexibiliteit eisen. Het onderhoud van IT-systemen vereist meer kennis, competenties en dus ook mensen. En de juiste mensen vinden om je IT te beheren is moeilijker dan ooit. Zeker als je er slechts fragmenten van nodig hebt en je telkens moet wachten op een vrije consultant.
Hoe los je dit op?
Eenvoudig: door bepaalde aspecten van je IT uit te besteden aan een externe partij. Toch beschouwt niet elke kmo dit als een optie. Hoe komt dat? Er zijn vijf misvattingen over outsourcing die daar mogelijk voor zorgen.
1. Outsourcing is enkel voor grote bedrijven
Correctie: 55% van kmo’s besteedt vandaag al IT-taken uit.
Outsourcing is zeker geen vreemd begrip bij kmo’s. Vaak besteden ze namelijk al een deel van hun administratief complexe taken uit, zoals loonadministratie. Soms zijn ze zelfs genoodzaakt om externe partners te zoeken wanneer er een wettelijk aspect aanwezig is. Bv.: GDPR of NIS2 conformiteit.
Ook op het vlak van IT zien we dat al meer dan de helft van de kmo’s in België outsourcet naar externe IT-partners of onafhankelijke resources. En dat is niet zonder reden. Kmo’s hoeven zich door outsourcing niet langer zorgen te maken over bepaalde uitdagingen.
Wanneer het aankomt op IT-talent aantrekken, zoals competitieve lonen voor heel gewilde profielen, opleidingsmogelijkheden. Maar ook voor de beschikbaarheid op zich. De kmo kan het stukje dat ze nodig heeft aanvragen bij haar partner aan vastgestelde prijzen en onder SLA in het kader van een Managed Service.
Voor de kmo’s die nog niet outsourcen, is het dus tijd om mee op die trein te springen.
2. Uitbesteden draait vooral om kostenbesparing
Correctie: Uitbesteden is een strategische keuze die kwaliteit en concurrentievermogen verhoogt.
Sommige kmo’s zien outsourcing louter als een kostenbesparende maatregel en niet als een strategische beslissing die hun bedrijf meerdere voordelen oplevert. Het is cruciaal dat kmo’s de langetermijnwaarde, ROI en impact van uitbesteding op bedrijfsgroei evalueren. Dankzij outsourcing naar externe partners krijgen ze naast de initiële kostenbesparing ook toegang tot talent en technologie van het hoogste niveau. Zo kunnen kmo’s snellere, betere diensten leveren en verhoogt de klanttevredenheid.
Veel kmo’s die zelf IT-oplossingen kopen, krijgen te maken met een overvloed aan tools en complexiteit. Ironisch genoeg resulteert dat vaak in hogere kosten dan outsourcing.
3. Door uit te besteden, verlies je controle
Correctie: Controle over business value primeert boven controle over IT-systemen.
Verschillende kmo’s schaffen IT aan om die dan zelf te beheren. IT-beheer gaat echter verder dan simpelweg laptops ter beschikking stellen aan je medewerkers. Het vereist bewustzijn van relevante wetgeving, planning voor business continuity en kennis van nieuwe technologieën, een steeds belangrijkere rol voor security gerelateerde activiteiten enzovoort.
Hoewel bedrijven de touwtjes graag in handen hebben, creëert intern IT-beheer al snel een onbeheersbare situatie door de steeds complexere omgeving. Door (delen van) je IT uit te besteden aan een derde partij, blijft alles onder controle én wint je kmo bovendien tijd om zich te focussen op de core business.
Als je jouw cybersecuity uitbesteedt aan een extern partner, krijgt jouw kmo de tools en de kennis om zich te verweren tegen hacks en andere cyberaanvallen. Jullie hoeven zich daarbij geen zorgen te maken over risicobeheer en blijven gewoon doorwerken. Ontdek de mogelijkheden voor cybersecurity bij een externe partner.
4. Externe partijen moeten inzicht hebben in onze business
Correctie: Externe partijen bieden je de tools om te concurreren in je nichemarkt.
Behoorlijk wat kmo’s zijn actief in nichemarkten, hebben cliënten met specifieke behoeften of werken heel lokaal. Ze gaan daarom op zoek naar externe partners die kennis hebben van hun markt. Dat is echter een moeizame zoektocht.
Het is belangrijker om op zoek te gaan naar een partner die kennis heeft van IT-tools. Zolang je jouw noden duidelijk in kaart brengt, is je partner perfect in staat om je de gepaste ontzorging, schaalbaarheid en technologie aan te bieden.
Ook samenwerkingstools zijn daar een belangrijk onderdeel van. Ontdek hoe je als team digitaal kan samen in de cloud.
5. One size fits all
Correctie: Vermijd partners die alles beloven.
Bij partners die beloven dat ze alles kunnen, ben je best alert voor het kostenplaatje en de kwaliteit van het finale resultaat.
Kan je dan niet vertrouwen op partners die een aantal vaste supportpakketten voorstellen?
Zeker wel. Zulke pakketten brengen namelijk een bepaalde standaardisatie met zich mee. Partners verkopen de pakketten vaker door, waardoor de verwachtingen goed te voorspellen zijn en de dienst ook schaalbaar wordt. Zo kan je erop rekenen dat zij je helpen met de juiste oplossing.
Wil je meer weten over Outsourcing voor jouw kmo?
Frederik Verhoeven
Customer Value Proposition Manager
Telenet Business
Schrijf je in voor meer inspiratie*
Ontdek interviews, podcasts en andere content
Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events
Download e-books en whitepapers
* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet.