Vier trends en uitdagingen in telefonie

03 juni 2022 - 4 min

Elk bedrijf dat vandaag succesvol wil zijn, moet weten wat er leeft in de markt en wat de noden van de klanten zijn. Luisteren is ontzettend belangrijk. Dat proberen we bij Telenet Business ook zo goed mogelijk te doen, en dat zowel bij grote als bij kleine bedrijven. Als het gaat over bedrijfstelefonie, dan zien we toch een aantal belangrijke trends en uitdagingen die veel bedrijven bezig houden.

Trend 1: Lagere investeringskosten

Meer en meer zien we voor bedrijven een toenemende vraag naar diensten en producten die ‘as a service’ worden aangeboden. Waar bedrijven vroeger het eigendom van een systeem verwierven door een grote investering aan het begin, willen ze steeds vaker schaalbare en duurzame oplossingen die echt toekomstgericht zijn. Geen grote investeringen meer in heel wat toestellen die enkele jaren later om welke reden dan ook niet meer bij je organisatie passen en vervangen moeten worden.Zaakvoerders willen investeren in een oplossing die past in hun budget en die met het bedrijf mee kan groeien. Zij denken toekomstgericht en maken de budgettaire oefening in functie van veel meer dan enkel hun telefonie. Denk maar aan ICT materiaal, marketing of machines.

 

Trend 2: Nood aan flexibiliteit

Alles verandert sneller dan ooit en we zien heel wat disrupties. Denk maar aan de pandemie of een oorlog in Europa. Daardoor ontstaat er meer dan ooit nood aan flexibiliteit. Als bedrijf wil je dan liefst diensten die het jou als organisatie gemakkelijker maken om aan te passen, op te schalen of te verkleinen in functie van de noden. Daaraan gekoppeld willen bedrijven ook voorspelbare kosten die afgestemd zijn op de noden van gebruikers, geen dure oplossingen met veel overbodige functionaliteit.

Als we kijken naar zowel medewerkers als IT managers, zien we een groeiende nood aan flexibiliteit. De medewerker wil zelf flexibel kunnen kiezen waar,  wanneer en hoe hij of zij bereikbaar is. De IT manager die het allemaal moet beheren verkiest ook steeds vaker een flexibel systeem zonder onnodige toeters en bellen, liefst in de cloud zodat het werk voor zijn team tot een minimum beperkt wordt.

Trend 3: Hybride werken

De afgelopen maanden hebben heel wat organisaties serieus werk gemaakt van het hybride werken. Dat gebeurde uit pure noodzaak, maar intussen is het ook voor veel werknemers een voorwaarde geworden in hun keuze voor een werkgever. En met daarbij de krapte op de arbeidsmarkt, is het aanbieden van hybride werkmogelijkheden één van de manieren geworden om je als werkgever positief te onderscheiden. Werknemers willen zelf kunnen bepalen waar ze willen werken en dus ook waar en wanneer ze bereikbaar willen zijn. Daardoor ontstaat meer en meer nood aan systemen en applicaties die dat allemaal kunnen faciliteren.

 

Zo'n 80 % van de grote bedrijven zal de komende drie jaar zijn traditionele telefonie omgeving vervangen door een cloudgebaseerd telefonieplatform.
Bron: Telefonie is dood. Lang leve de telefonie! - ITdaily.

Trend 4: Klant is meer dan ooit koning(in)

De belangrijkste onderscheidende factor voor een bedrijf ten opzichte van de concurrenten, is de mate waarin ze een goede klantenervaring kunnen bieden. Zij die daarin uitblinken, hebben een concurrentieel voordeel. Als bedrijf betekent dat dat je vlot bereikbaar moet zijn voor klanten en prospecten en dat je ze op een persoonlijke en menselijke manier verder moet kunnen helpen. Bij telefonie staat de stem centraal en die leent zich beter dan eender welke schriftelijke communicatie tot het overbrengen van emoties. Zo kan je persoonlijker en empathischer zijn en je positief onderscheiden.

Logisch. Als het belangrijk is of als het snel moet gaan, bellen mensen meestal. Een email gaat vaak niet snel genoeg, en heen en weer emailen om afspraken te maken of te overleggen duurt een stuk langer. Daar leent telefonie zich dan veel beter toe. We zien dan ook dat telefonie lang niet dood en begraven is, integendeel.

 

In 2020 lag het aantal belminuten op het vaste telefoonnetwerk bijna 15% hoger dan het jaar voordien.
Bron: BIPT
De Beltug B2B Market study ICT trends 2020 toont aan dat klanten van KMO’s en grote bedrijven nog steeds in 95% van de gevallen kiezen voor telefonie om een bedrijf te contacteren.

 

Benieuwd wat Voice Cloud voor jouw zaak kan betekenen?
Maak nu een afspraak en onze experts vertellen je het met plezier tijdens een face-to-facegesprek.

Schrijf je in voor meer inspiratie*

Ontdek interviews, podcasts en andere content

Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events

Download e-books en whitepapers

* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet