nl

Probleem met wifi thuis?

Voor je je wifi-verbinding controleert met onze handige wifi-checks, kijk je best eerst na of het internetprobleem een andere algemene oorzaak heeft.

Eerst even dit

Voer een diagnose uit via de MyTelenet-app. Zo krijg je direct een oplossing op maat. Open of installeer de MyTelenet-app, ga naar Wifi-netwerk en kies Diagnose. Zo simpel is het! Heb je een slimme wifi-pod (Telenet 360° Pod) nodig? Bestel 'm dan meteen!

Algemeen internetprobleem

Soms zijn er werken of storingen in je buurt. Als er werken zijn in je buurt, kan dat tijdelijk een internetonderbreking geven.

Is je maandelijks basisvolume op of heb je intensief verbruikt? Dan kan het zijn dat je surft tegen verlaagde snelheid. En dat heeft uiteraard impact op je wifi-verbinding.

Doe de wifi-checks

We kunnen je gegevens niet ophalen. Maak zelf je keuze

Modem

Deze heb je

Toestel

Deze heb je

Netwerk

Deze heb je

Stoorzenders

Deze heb je

Wifi-bereik

Deze heb je

Modem

Deze heb je

Toestel

Deze heb je

Netwerk

Deze heb je

Stoorzenders

Deze heb je

Wifi-bereik

Deze heb je

Wifi-check 1: je modem

Je modem, da’s het hart van je internetverbinding. Een probleem met je modem kan je surfervaring sterk beïnvloeden. Een probleem met je wifi kan dus eigenlijk een algemeen probleem met je modem zijn. Controleer daarom zeker je modem!

Zit je coaxkabel goed vast?

Je internet komt in de meeste gevallen je huis binnen via de coaxkabel. Die kabel zit achteraan in je modem vastgeschroefd. Zit je coax niet vast (genoeg)? Dan kan dat voor grote problemen zorgen. Kan je de moer van de kabel met je hand verdraaien? Dan moet je kabel vaster! Gebruik een steeksleutel en draai je coaxkabel zo vast mogelijk.

Reset je modem!

Zit de coaxkabel vast, maar is het probleem niet opgelost? Reset dan je modem. Vaak lost dit storingen op. Je modem reset je door de stekker 15 seconden uit het stopcontact te trekken. Je kan je modem ook resetten via MyTelenet.

Ook problemen via kabel?

Coax vastgedraaid en modem gereset? Ook proberen surfen via UTP-kabel (ethernetkabel) en merk je toch nog problemen? Neem dan contact met ons op. We kijken verder na waar het probleem zit! Surf je wel vlot via de UTP-kabel? Ga dan naar wifi-check 2!

Wifi-check 2: je toestel

Controleer met een ander toestel je wifi-bereik op dezelfde plaats. Heb je daar wel goed bereik? Misschien ligt het aan je toestel.

Wifi-check 3: het juiste netwerk

Thuis verbind je met je thuisnetwerk, het netwerk van je eigen modem. Verbind je (per ongeluk) met bijvoorbeeld het netwerk van je buren? Dan heeft dat een invloed op je surfervaring. Zorg er dus voor dat je verbonden bent je eigen netwerk. Check de gegevens op jouw wifi-paspoort.

Tip: gebruik je ook Wifi-booster? Schakel dan één wifi-netwerk in. Zo verbinden je toestellen automatisch met het beste signaal.

Wifi-check 4: stoorzenders

Andere signalen verstoren soms het wifi-signaal van je modem. Je modem doet perfect zijn werk, maar toch is jouw surfervaring niet wat het moet zijn. Da’s lastig. Gelukkig zet je stoorzenders gemakkelijk buitenspel.

Heb je 1 van volgende toestellen in huis? Schakel ze kort uit of trek de stekker even uit. Test dan of je wifi beter gaat, bijvoorbeeld door een filmpje op internet te bekijken. Is dat het geval? Kijk dan snel hoe je het probleem oplost.

  • Zet de onderdelen van je bewakingssysteem niet naast je modem of booster. Een beetje afstand kan al een verschil maken.
  • Heeft je bewakingssysteem meerdere kanalen? Probeer een ander wifi-kanaal.
  • Ga je nieuwe apparatuur kopen? Kies een bewakingssysteem met een IP-verbinding. Zo werkt je bewakingssysteem samen met je modem.

Zet je telefoon of basisstation niet direct naast je laptop of modem , maar houd minstens 1 meter afstand.

  • Plaats je babyfoon niet vlak naast je modem of laptop. Een beetje extra afstand doet al wonderen.
  • Heeft je babyfoon meerdere wifi-kanalen? Probeer een ander kanaal. Dat kan de storing verhelpen.

Heb je een geluidsinstallatie, boxen of een spelconsoller in huis die draadloos verbinden via Bluetooth? Plaats ze dan niet te dicht bij je modem of laptop. Een beetje afstand (1m) maakt vaak al een verschil.

Je microgolfoven zet je niet te dicht bij je modem of laptop, of in de lijn tussen je modem en laptop.

  • Je weerstation bestaat meestal uit verschillende onderdelen. Zorg ervoor dat je geen van deze onderdelen vlak naast je modem of laptop plaatst. Een metertje afstand maakt al een verschil.
  • Werkt een van de onderdelen van je weerstation op batterijen? Probeer dan eens met nieuwe batterijen. Een te lage spanning kan ervoor zorgen dat je station een continu signaal uitzendt. Dat kan voor storing zorgen.
  • Wil je een nieuw weerstation kopen? Kies er dan eentje met een IP-verbinding of 433 MHz-frequentie. Dat verstoort je modem niet.
  • Plaats de ontvanger van je draadloze deurbel of schakelaar niet vlak naast je modem. Een metertje afstand kan al een heel verschil maken.
  • Heeft je deurbel of schakelaar meerdere wifi-kanalen? Probeer een ander kanaal. Dat kan de storing verhelpen.

Wifi-check 5: je wifi-bereik

Diagnose in de MyTelenet-app

Werkt je internet niet zoals het moet? Check dan samen met ons in de MyTelenet-app je netwerk en ontdek zo de oplossing voor je probleem. Ga naar Wifi-netwerk en druk op de knop Diagnose. We beginnen met een grondige analyse van het Telenet-netwerk, de verbinding tot aan je modem en je modem zelf. 

Slimme wifi-pods

Alles oke volgens de diagnose, maar toch nog problemen met je wifi? Dan raadt de MyTelenet-app aan om onze laatste nieuwe wifi-versterkers, de slimme wifi-pods (Telenet 360° Pods) te bestellen. De app legt je alles uit, van aankoop tot installatie. De eerste 3 maanden is het gebruik van de pods gratis. Daarna betaal je € 3 per maand per pod. Nadat je besteld hebt, krijg je een bevestiging van je bestelling.

Werkt je wifi nog niet?

Alle checks overlopen, maar loopt je internetverbinding nog steeds niet vlot? Da's lastig! Contacteer ons en samen bekijken we hoe we dat het beste oplossen!