Webmail

5 vuistregels om uw bedrijf online op de kaart te zetten 

20 december 2023 - 7 min

Je bedrijf op de digitale kaart zetten. Hoe doe jij dat? Via een website? Of gebruik je liever sociale media? Alles begint met plan van aanpak. En enkele simpele basisregels. We praten met Bert Van Wassenhove, auteur van het boek ‘Een digitaal marketingplan in 100 dagen’.

 

Je koopt niet plots een auto omdat je toevallig een advertentie van een auto ziet. Maar wie een nieuwe wagen zoekt, informeert zich nu anders dan vroeger. Uitgebreider. Omdat er zo veel informatie te vinden is, doen we meer onderzoek. Maak daar als ondernemer gebruik van!

 

Laat je vinden 

Zorg dat je online vindbaar bent. Probeer daarnaast in te spelen op noden van klanten of geïnteresseerden. Zorg er ook voor dat jouw content makkelijk deelbaar is.

Neem een website als basis

Online is een blijver, maar de sociale media die vandaag goed scoren, zijn over pakweg 5 jaar misschien volledig verdwenen. Investeer dus eerst en vooral in een website. Die eigen webstek is jouw stukje virtuele grond. En tegelijkertijd de enige plek op het net waar jij zelf de controle over hebt. De hoeksteen van je digitale marketing waar je continu informatie aan toevoegt en aan je reputatie werkt.

Mobielvriendelijk is een must

Zorg ervoor dat de website mobielvriendelijk is. Liefst responsief. Die past zichzelf automatisch aan op de maat van het toestel waarmee de (potentiële) klant je website bezoekt. Zo scoort je website meteen ook beter in de zoekresultaten. Denk goed na over een webadres. Hoe origineler, hoe beter die blijft hangen.

Doe aan contentmarketing 

Zet in op contentmarketing. Consumenten hebben het vaak wel gehad met de doorsneereclame en klikken die dan ook steeds vaker weg. Tenzij je reclame zo geloofwaardig en interessant is dat je doelgroep er spontaan op klikt. Omdat de thema’s voor hen relevant zijn. Som dus alle thema’s op waarover jij als ondernemer én specialist geloofwaardige content kan publiceren in de vorm van artikels, video’s, getuigenissen … Denk daarbij verder dan je eigen product: publiceer content over onderwerpen die aansluiten bij jouw aanbod.

Blijf up-to-date

Gevonden worden is een werkwoord. En een zoekmachine als Google speelt daarbij een cruciale rol. Via SEO (Search Engine Optimalisation) maak je je website als het ware leesbaar voor Google, zodat jij verschijnt in de zoekresultaten. Zorg er bij de bouw van je website voor dat je tekst SEO-proof is. De kwaliteit van jouw webteksten bepaalt grotendeels hoe hoog je eindigt in de natuurlijke Google zoekresultaten. 

 

Vergeet niet om regelmatig te actualiseren. Google gaat immers altijd op zoek naar de meest recente informatie en plaatst die hoger in de zoekresultaten. Ook op sociale media zoals Facebook, LinkedIn of Twitter kan je je bedrijf in de belangstelling houden. Door ook daar actief aanwezig te zijn, is je website nog vlotter vindbaar. 

Jouw klant als ambassadeur 

Verzorg je reputatie … en de influencers. Dat zijn degenen die content creëren voor hun brede online netwerk. Zij brengen de online conversatie op gang en kunnen je bedrijf zichtbaar maken. Het is dus geen slecht idee om hen op te sporen en te benaderen met interessante verhalen of vernieuwende producten. Hier lees je hoe je dat aanpakt. Maar vergeet nooit dat vooral de klanten jouw beste ambassadeurs zijn: niemand is geloofwaardiger dan een tevreden klant die spontaan over je merk praat. Moedig blije klanten dus zeker aan om een online review te plaatsen.

Hulp nodig bij het bouwen van je website?

Wij helpen je met een oplossing op maat van je behoeften: wij bouwen je website van A tot Z. Of we geven je toegang tot onze web builder zodat jij je website helemaal zelf kunt bouwen. Jij kiest.

Nog meer inspiratie

Artikel

Welk online betaalsysteem heb jij nodig voor je webshop?
Een gebruiksvriendelijke webshop biedt meer dan één online betaalsysteem aan, zoals Payconiq en Paypal. Dat werkt drempelverlagend … en verhoogt je conversie.

Artikel

Wat is een SSL-certificaat en waarom heb ik dat nodig?
Een SSL-certificaat vertelt meer over de beveiliging van de communicatie tussen je website en je bezoekers. Hoe beter het certificaat, hoe veiliger.

Artikel

Wat is e-commerce en voor wie is het interessant?
E-commerce is de verzamelnaam voor online zakendoen. De meest gekende vorm is een webshop. Daarmee kan je je doelpubliek uitbreiden en je verkoop boosten.

Artikel

Betalen met gsm: interessante oplossingen voor je zaak
Steeds meer klanten verwachten dat ze veilig mobiel kunnen betalen. Maar welke oplossingen zijn er voor betalen met gsm? En wat moet jij als zaakvoerder doen?

Artikel

Een gebruiksvriendelijke website: cruciaal voor je zaak
Een gebruiksvriendelijke website betekent een groot verschil voor je conversie en je verkoopcijfers. Je keuzemenu, effectiviteit en laadtijd spelen een grote rol.

Artikel

Je webshop promoten: hoe doe je dat?
Je webshop promoten lijkt soms een onbegonnen zaak: er zijn zoveel mogelijkheden en alles lijkt geld te kosten. Maar met een slimme aanpak hou je het goedkoop.

Artikel

Zoek de 5 fouten in je website
Je website levert niet de verwachte resultaten op? Dan mis je misschien net die noodzakelijke details voor een efficiënte website. Check 5 veelgemaakte fouten en los ze meteen op!

Artikel

5 vuistregels om uw bedrijf online op de kaart te zetten
Hoe online klanten werven in een snel veranderende digitale wereld? Investeert u liefst in een eigen website, gelooft u meer in een Facebook-pagina of mikt u voluit op sociale media?

Artikel

Een eigen website. En wel hierom!
Wat heb je nodig om een eigen website te maken? Hoe zit dat met domeinnamen en hosting? We helpen je op weg!

Artikel

Wifi maakt je zaak zichtbaarder
Gratis wifi voor je bezoekers? Da’s goeie reclame voor je onderneming. En dat mag je gerust letterlijk nemen.

Artikel

Hoe meer klanten winnen met een actiegerichte website?
Nu hebt u misschien een mooie website. Maar levert deze ook leads, prospecten en klanten op? Leer hoe een actiegerichte site meer verkoop oplevert.

Artikel

6 sites met gratis foto's voor uw blog of website
U kunt legaal toffe beelden downloaden? En toch gratis. Test deze 6 sites met gratis afbeeldingen.

Artikel

Ottercider
België is allesbehalve een ciderland, maar daar brengen Toon en Laura van Ottercider binnenkort verandering in. 7 jaar geleden zetten ze al een eerste appelazijn op tafel. Maar vandaag pronkt hun appelcider op de kaart van Vlaamse topchefs. Het resultaat van pure passie en zin voor ondernemen.

Artikel

Eindelijk orde in uw contactenlijst
Online shoppen. We love it! En we verwachten stiekem ook van alle bedrijven dat ze aan e-commerce doen. Is het nuttig voor jouw bedrijf om producten of diensten via internet te verkopen? En eens besloten, hoe begin je er dan aan? Wij helpen je met onze checklist.

Artikel

Zelf je website aanpassen
Als klant is er niks zo frustrerends als terechtkomen op een website met verouderde informatie. En als ondernemer is het al even vervelend dat je niet eens zelf je openingsuren kan aanpassen.

Artikel

Is uw website goed te lezen op iPhone en andere mobieltjes?
Steeds meer surfers surfen mobiel. Is uw website goed te lezen op een iPhone, iPad en andere mobile toestellen?

Artikel

Is jouw site mobielvriendelijk?
Heb je je website al eens met een smartphone bezocht? En? Hoe ziet dat er uit? Nu steeds meer mensen surfen via het kleine scherm, is een mobiele site een must.

Artikel

Zo kuist u uw hele mailbox op in enkele klikken
Het nieuwe jaar begint u allicht graag proper. Helaas bevat uw mailbox nu nog ontzettend veel e-mails. Hoe verwijdert u die allemaal in één keer?

Artikel

Zo breng je je zaak online in orde | Telenet Business
Klanten googelen eerst en beslissen dan waar ze hun aankoop zullen doen. Zorg er met deze tips voor dat je zaak online in orde is.

Artikel

De meest digitale haakwinkel slaat straf internet aan de haak
Al van ‘videowinkelen’ gehoord? Het Haakbeest verkoopt via videobellen: “De groei van onze winkel wordt zo alleen maar bevorderd!”

Artikel

Schep orde in je contactenlijst
Een onoverzichtelijke berg contacten in je smartphone en veel dubbele en ontbrekende nummers? Tijd voor wat orde in de digitale chaos.

Artikel

Van nood deugd maken is eigen aan sector
Matthias De Caluwe reflecteert in De Verderkijkers over de veerkracht van de horecasector en creatieve samenwerkingen die ontstonden.

Artikel

Jij bent klantvriendelijk, maar is je website dat ook?
Draag jij klantvriendelijkheid hoog in ’t vaandel in je zaak? Pas dit dan ook toe online, op je website. Hoe je dat doet, lees je hier.

Artikel

Is jouw website geschikt voor smartphones?
38% van alle internetverkeer verloopt via smartphones. Dat de website van je zaak geschikt is voor kleine schermen is dus van vitaal belang. Voldoet hij aan de normen?

Artikel

Hoe online ondernemen naast Zalando en Bol.com?
Scoren als ondernemer? Los dan het probleem op van je klant. En doe dat op je eigen manier, met oog voor duurzaamheid, service … en tips van CEO Dewi Van de Vyver.