Webmail

Zelf je website aanpassen. Hoe belangrijk is dat?

20 maart 2023 - 5 min

Als klant is er niks zo frustrerends als terechtkomen op een website met verouderde informatie. En als ondernemer is het al even vervelend dat je niet eens zelf je openingsuren kan aanpassen. De oplossing? Een goed CMS, het ‘content management system’, een systeem om de inhoud van je site te beheren.

 

Baas in eigen zaak, ook online

Heeft jouw zaak al een website? Uitstekend! Maar net zoals bij een vitrine moet je zorgen dat hij er aantrekkelijk uitziet. Staan de waren in je uitstalraam niet stilaan te vergelen? Hangt er een bordje met recente openingsuren? Kondig je op tijd je jaarlijkse vakantie aan? En om het beeld compleet te maken: heb je zelf wel de sleutel van je winkel? Want je zou er versteld van staan hoeveel zaakvoerders niet zelf aan hun website kunnen sleutelen.  

 

Hoe dat komt? Wel, er zijn webdesigners genoeg die voor jou een website in elkaar kunnen steken. De ene als vriendendienst, de andere als bijverdienste, sommigen voltijds. Snel en goedkoop. En vaak ziet het er nog goed uit ook. De problemen merk je pas achteraf, als je iets wil aanpassen. 

CMS: actualiseren zonder coderen

Toestemming vragen om iets aan je eigen website te veranderen, het lijkt absurd. Maar als je bent aangewezen op een derde partij, durft dat wel eens voor te vallen. Heeft de ontwerper nog tijd voor jou? Moet je voor elke verandering betalen? Of wordt je afgescheept met een linkje en de boodschap “dat het maar simpele html-code is”? Het komt vaker voor dan je denkt.
 

Het geniale aan een goed contentmanagementsysteem is dat je niet één regeltje code moet kennen. Een tekstblokje is een tekstblokje, en je tikt gewoon je nieuwe informatie in. Een nieuwe foto sleep je gewoon naar het juiste vakje. Je klikt op OK en klaar. Dat doe je zo vaak je wil. Tot je tevreden bent.

Snel een professioneel resultaat

Een ander voordeel van zo’n invulbare blokjes of modules, is dat je meestal kan werken binnen een basisstructuur. Dat zijn sjablonen of ‘templates’ die gegarandeerd webvriendelijk zijn. Je kiest uit vele voorbeelden de layout die jou bevalt, en daarna is het een invuloefening. Je moet geen schrik hebben van het witte blad. Wie een beetje handig is met eenvoudige ontwerpprogramma’s en tekst, komt snel tot een professioneel ogend resultaat. Ideaal voor doe-het-zelvers.

Geen doe-het-zelver? Geen probleem

Natuurlijk wil je als ondernemer geen uren spenderen aan je website. Gelukkig is er een gulden middenweg tussen “alles uit handen geven” en “alles zelf doen”. Je kan aan een professioneel ontwerpbureau vragen om een website te ontwikkelen die je nadien makkelijk zelf kan bijwerken. Dus met CMS-modules. Dan hou je de essentiële zaken zelf in handen.

All-in? Kan ook

Wil je een helemààl zorgenvrije en budgetvriendelijke oplossing? Dan bestaan er formules die al het bovenstaande omvatten, inclusief een “onderhoudscontract”. Voor een klein maandelijks bedrag krijg je hulp en advies, rapporten over je Google-zoekresultaten en het aantal bezoekers, blijf je altijd in orde met de wetgeving enzovoort. Een flexibele all-inoplossing voor een toegankelijke prijs. Zodat jij je helemaal op je zaak kan concentreren. 

Welke optie voor welke prijs?

Welke optie voor welke prijs?

Op de markt vind je het hele spectrum, van doe-het-zelf- tot doe-het-voor-mij-oplossingen. Soms zelfs onder één dak. Dat is handig, want dan kan je je website laten meegroeien. Met extra pagina’s of een webshop, bijvoorbeeld. Maar wat moet dat kosten?

Nog meer inspiratie

Artikel

Welk online betaalsysteem heb jij nodig voor je webshop?
Een gebruiksvriendelijke webshop biedt meer dan één online betaalsysteem aan, zoals Payconiq en Paypal. Dat werkt drempelverlagend … en verhoogt je conversie.

Artikel

Wat is een SSL-certificaat en waarom heb ik dat nodig?
Een SSL-certificaat vertelt meer over de beveiliging van de communicatie tussen je website en je bezoekers. Hoe beter het certificaat, hoe veiliger.

Artikel

Wat is e-commerce en voor wie is het interessant?
E-commerce is de verzamelnaam voor online zakendoen. De meest gekende vorm is een webshop. Daarmee kan je je doelpubliek uitbreiden en je verkoop boosten.

Artikel

Betalen met gsm: interessante oplossingen voor je zaak
Steeds meer klanten verwachten dat ze veilig mobiel kunnen betalen. Maar welke oplossingen zijn er voor betalen met gsm? En wat moet jij als zaakvoerder doen?

Artikel

Een gebruiksvriendelijke website: cruciaal voor je zaak
Een gebruiksvriendelijke website betekent een groot verschil voor je conversie en je verkoopcijfers. Je keuzemenu, effectiviteit en laadtijd spelen een grote rol.

Artikel

Je webshop promoten: hoe doe je dat?
Je webshop promoten lijkt soms een onbegonnen zaak: er zijn zoveel mogelijkheden en alles lijkt geld te kosten. Maar met een slimme aanpak hou je het goedkoop.

Artikel

Zoek de 5 fouten in je website
Je website levert niet de verwachte resultaten op? Dan mis je misschien net die noodzakelijke details voor een efficiënte website. Check 5 veelgemaakte fouten en los ze meteen op!

Artikel

5 vuistregels om uw bedrijf online op de kaart te zetten
Hoe online klanten werven in een snel veranderende digitale wereld? Investeert u liefst in een eigen website, gelooft u meer in een Facebook-pagina of mikt u voluit op sociale media?

Artikel

Een eigen website. En wel hierom!
Wat heb je nodig om een eigen website te maken? Hoe zit dat met domeinnamen en hosting? We helpen je op weg!

Artikel

Wifi maakt je zaak zichtbaarder
Gratis wifi voor je bezoekers? Da’s goeie reclame voor je onderneming. En dat mag je gerust letterlijk nemen.

Artikel

Hoe meer klanten winnen met een actiegerichte website?
Nu hebt u misschien een mooie website. Maar levert deze ook leads, prospecten en klanten op? Leer hoe een actiegerichte site meer verkoop oplevert.

Artikel

6 sites met gratis foto's voor uw blog of website
U kunt legaal toffe beelden downloaden? En toch gratis. Test deze 6 sites met gratis afbeeldingen.

Artikel

Ottercider
België is allesbehalve een ciderland, maar daar brengen Toon en Laura van Ottercider binnenkort verandering in. 7 jaar geleden zetten ze al een eerste appelazijn op tafel. Maar vandaag pronkt hun appelcider op de kaart van Vlaamse topchefs. Het resultaat van pure passie en zin voor ondernemen.

Artikel

Eindelijk orde in uw contactenlijst
Online shoppen. We love it! En we verwachten stiekem ook van alle bedrijven dat ze aan e-commerce doen. Is het nuttig voor jouw bedrijf om producten of diensten via internet te verkopen? En eens besloten, hoe begin je er dan aan? Wij helpen je met onze checklist.

Artikel

Zelf je website aanpassen
Als klant is er niks zo frustrerends als terechtkomen op een website met verouderde informatie. En als ondernemer is het al even vervelend dat je niet eens zelf je openingsuren kan aanpassen.

Artikel

Is uw website goed te lezen op iPhone en andere mobieltjes?
Steeds meer surfers surfen mobiel. Is uw website goed te lezen op een iPhone, iPad en andere mobile toestellen?

Artikel

Is jouw site mobielvriendelijk?
Heb je je website al eens met een smartphone bezocht? En? Hoe ziet dat er uit? Nu steeds meer mensen surfen via het kleine scherm, is een mobiele site een must.

Artikel

Zo kuist u uw hele mailbox op in enkele klikken
Het nieuwe jaar begint u allicht graag proper. Helaas bevat uw mailbox nu nog ontzettend veel e-mails. Hoe verwijdert u die allemaal in één keer?

Artikel

Zo breng je je zaak online in orde | Telenet Business
Klanten googelen eerst en beslissen dan waar ze hun aankoop zullen doen. Zorg er met deze tips voor dat je zaak online in orde is.

Artikel

De meest digitale haakwinkel slaat straf internet aan de haak
Al van ‘videowinkelen’ gehoord? Het Haakbeest verkoopt via videobellen: “De groei van onze winkel wordt zo alleen maar bevorderd!”

Artikel

Schep orde in je contactenlijst
Een onoverzichtelijke berg contacten in je smartphone en veel dubbele en ontbrekende nummers? Tijd voor wat orde in de digitale chaos.

Artikel

Van nood deugd maken is eigen aan sector
Matthias De Caluwe reflecteert in De Verderkijkers over de veerkracht van de horecasector en creatieve samenwerkingen die ontstonden.

Artikel

Jij bent klantvriendelijk, maar is je website dat ook?
Draag jij klantvriendelijkheid hoog in ’t vaandel in je zaak? Pas dit dan ook toe online, op je website. Hoe je dat doet, lees je hier.

Artikel

Is jouw website geschikt voor smartphones?
38% van alle internetverkeer verloopt via smartphones. Dat de website van je zaak geschikt is voor kleine schermen is dus van vitaal belang. Voldoet hij aan de normen?

Artikel

Hoe online ondernemen naast Zalando en Bol.com?
Scoren als ondernemer? Los dan het probleem op van je klant. En doe dat op je eigen manier, met oog voor duurzaamheid, service … en tips van CEO Dewi Van de Vyver.