Als klant is er niks zo frustrerends als terechtkomen op een website met verouderde informatie. En als ondernemer is het al even vervelend dat je niet eens zelf je openingsuren kan aanpassen. De oplossing? Een goed CMS, het ‘content management system’, een systeem om de inhoud van je site te beheren.
Baas in eigen zaak, ook online
Heeft jouw zaak al een website? Uitstekend! Maar net zoals bij een vitrine moet je zorgen dat hij er aantrekkelijk uitziet. Staan de waren in je uitstalraam niet stilaan te vergelen? Hangt er een bordje met recente openingsuren? Kondig je op tijd je jaarlijkse vakantie aan? En om het beeld compleet te maken: heb je zelf wel de sleutel van je winkel? Want je zou er versteld van staan hoeveel zaakvoerders niet zelf aan hun website kunnen sleutelen.
Hoe dat komt? Wel, er zijn webdesigners genoeg die voor jou een website in elkaar kunnen steken. De ene als vriendendienst, de andere als bijverdienste, sommigen voltijds. Snel en goedkoop. En vaak ziet het er nog goed uit ook. De problemen merk je pas achteraf, als je iets wil aanpassen.
CMS: actualiseren zonder coderen
Toestemming vragen om iets aan je eigen website te veranderen, het lijkt absurd. Maar als je bent aangewezen op een derde partij, durft dat wel eens voor te vallen. Heeft de ontwerper nog tijd voor jou? Moet je voor elke verandering betalen? Of wordt je afgescheept met een linkje en de boodschap “dat het maar simpele html-code is”? Het komt vaker voor dan je denkt.
Het geniale aan een goed contentmanagementsysteem is dat je niet één regeltje code moet kennen. Een tekstblokje is een tekstblokje, en je tikt gewoon je nieuwe informatie in. Een nieuwe foto sleep je gewoon naar het juiste vakje. Je klikt op OK en klaar. Dat doe je zo vaak je wil. Tot je tevreden bent.
Snel een professioneel resultaat
Een ander voordeel van zo’n invulbare blokjes of modules, is dat je meestal kan werken binnen een basisstructuur. Dat zijn sjablonen of ‘templates’ die gegarandeerd webvriendelijk zijn. Je kiest uit vele voorbeelden de layout die jou bevalt, en daarna is het een invuloefening. Je moet geen schrik hebben van het witte blad. Wie een beetje handig is met eenvoudige ontwerpprogramma’s en tekst, komt snel tot een professioneel ogend resultaat. Ideaal voor doe-het-zelvers.
Geen doe-het-zelver? Geen probleem
Natuurlijk wil je als ondernemer geen uren spenderen aan je website. Gelukkig is er een gulden middenweg tussen “alles uit handen geven” en “alles zelf doen”. Je kan aan een professioneel ontwerpbureau vragen om een website te ontwikkelen die je nadien makkelijk zelf kan bijwerken. Dus met CMS-modules. Dan hou je de essentiële zaken zelf in handen.
All-in? Kan ook
Wil je een helemààl zorgenvrije en budgetvriendelijke oplossing? Dan bestaan er formules die al het bovenstaande omvatten, inclusief een “onderhoudscontract”. Voor een klein maandelijks bedrag krijg je hulp en advies, rapporten over je Google-zoekresultaten en het aantal bezoekers, blijf je altijd in orde met de wetgeving enzovoort. Een flexibele all-inoplossing voor een toegankelijke prijs. Zodat jij je helemaal op je zaak kan concentreren.