Bedrijven vragen nooit om gevoelige informatie (zoals je bankgegevens, identiteitskaartnummer, wachtwoord, ...) door te geven via e-mail, sms of telefoon. Wees dus op je hoede als er naar je gegevens wordt gevraagd!
Gaf je toch persoonlijke gegevens door?
Bij phishing vissen oplichters naar je persoonlijke gegevens, bankgegevens of andere vertrouwelijke informatie. Vaak gebeurt de fraude online, bijvoorbeeld via e-mails of valse websites. Maar oplichten kan ook telefonisch, via sms of zelfs per post. Voorbeelden van phishingmethodes zijn:
Spoofing
Oplichters doen zich voor als iemand anders, zoals je bank, de overheid of zelfs een kennis of collega. Spoofing kan telefonisch, maar ook websites of e-mails worden nagemaakt in een poging je gegevens te bemachtigen.
Malvertising
Via pop-ups en reclamebanners op populaire websites of apps proberen oplichters je gegevens te verkrijgen of virussen op je toestel te installeren.
WhatsApp-fraude
Je ontvangt een WhatsApp-bericht van een familielid of dichte vriend met een zogezegd nieuw telefoonnummer en je vraagt op korte termijn een flinke som geld te storten. Achter dat nummer zit iemand die jouw gegevens vond op sociale media, via een tweedehandsadvertentie, …
Fraudeurs doen zich voor als een bedrijf, instantie of persoon die je kent en sturen je een valse e-mail. Daarin vragen ze je om je (bank)gegevens in te vullen, een bijlage te downloaden of zelfs een betaling te doen. Soms zien de e-mails er zo echt uit dat de cybercriminelen je doen twijfelen.
Op nagemaakte websites van echte bedrijven of instanties proberen cybercriminelen jouw gegevens te stelen. Soms veranderen ze ook bepaalde gegevens van het bedrijf. Op die manieren hopen ze dat je je maandelijkse betaling naar een vals rekeningnummer stort of belt naar een duur 090x-nummer om de klantendienst te bereiken. Jij wordt nadien wel doorverbonden naar de echte klantendienst, maar betaalt extra kosten.
Ook via de telefoon gaan oplichters vaak creatief te werk. Er zijn al heel wat vormen van telefonische fraude bekend:
Wangirifraude
Je telefoon rinkelt heel kort. Als je terugbelt, krijg je niemand aan de lijn maar je hoort een wachttoon of stilte. Omdat je terugbelde naar een dure betaalnummer, loopt de rekening zonder dat je het beseft.
Tech-scam
De bekendste is waarschijnlijk de Microsoft-scam, maar soms bellen oplichters ook uit naam van Apple of andere computerbedrijven. Ze maken je wijs dat je pc een veiligheidsprobleem heeft en stellen je voor die samen te beveiligen. Zo proberen ze toegang tot je computer te krijgen.
Robocall
Je krijgt telefoon, vaak van een nummer dat er betrouwbaar uitziet. Aan de andere kant
van de lijn vertelt een robotstem of vooropgenomen boodschap je dat je je bankgegevens of wachtwoord moet aanpassen. Echte bedrijven contacteren je nooit op deze manier, ga hier dus niet op in.
Bankfraude
Je wordt gebeld door een valse bankmedewerker. Die probeert je te overtuigen al je
geld over te zetten naar een andere rekening of je bankgegevens aan te passen. Een
echte bank vraagt je dit nooit op deze manier!
Smishing
Phishing via sms. Je ontvangt een sms met een link naar een valse website. Op die website vragen ze om je (bank)gegevens.
Tijdens het surfen verschijnt er plots een pop-up die je vertelt dat je een smartphone gewonnen hebt of gratis op reis mag, zogezegd in naam van een bekend bedrijf. Of een reclamebanner belooft je kortingen die te mooi zijn om waar te zijn. Je moet alleen nog een paar gegevens doorgeven. Zo proberen fraudeurs je gegevens te bemachtigen of een virus op je toestel te installeren. Ga hier nooit op in! Echte wedstrijden win je niet via een pop-up.
Ontving je een e-mail of sms van een oplichter, merkte je een verdachte website of pop-up? Klik nergens op en open geen bijlagen. Maar meld het aan:
Graag hulp of meer uitleg?