Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 

Wat is phishing?

Bij phishing probeert een oplichter gevoelige informatie (gebruikersnaam, wachtwoord, kredietkaartnummer, ...) te verkrijgen om later te misbruiken.

 

Belangrijk: bedrijven vragen normaal geen gevoelige informatie op via telefoon of e-mail. Wees dus op je hoede wanneer je toch zo'n telefoontje of e-mail krijgt.

Phishing via
e-mail

 
80

Phishing via website

 
80

Phishing via telefoon en sms

 

'Malvertising' & phishing pop-ups

Fraudeurs versturen misleidende e-mails met het logo en de opmaak van een bedrijf. Je krijgt de vraag om je gegevens in te vullen op een website of ze via mail door te sturen. Telenet treedt op tegen phishingmails verstuurd door een Telenet-klant via het Telenet-netwerk. Tegen misbruik via andere netwerken optreden kan wettelijk helaas niet.

Kreeg je een verdachte e-mail?

  • Open of beantwoord de e-mail niet.
  • Stuur de mail door naar verdacht@safeonweb.be, het Belgische Centrum voor Cybersecurity.
  • Wel geopend? Klik niet op afbeeldingen of bijlages en vul geen persoonlijke gegevens in.
  • Controleer of het e-mailadres van de afzender een vreemde domeinnaam (wat achter de @ staat) heeft. Is dat het geval? Verwijder de e-mail(s) meteen, ook uit je prullenbak.
  • Schrijf je niet uit via de frauduleuze e-mail.
  • Denk je dat de phishing van een Telenet-klant komt? Meld het ons
  • Toch je gegevens ingevuld of andere problemen met phishingmail? Laat het weten aan Meldpunt Belgie
  • Gaat het om zware misdrijven, zoals kinderporno of stalking? Neem dan contact op met je lokale politie.
 
 

Fraudeurs maken een valse website aan met daarin de gegevens van een bedrijf. In plaats van het normale telefoonnummer van de klantendienst, staat er een duur betaalnummer (bv. 090x). Ze verbinden je wel door met de echte klantendienst, maar je betaalt extra kosten omdat je via het betaalnummer belt.

Verdachte website opgemerkt? Meld het ons! Telenet kan enkel optreden als het om een Telenet-klant gaat? Geen Telenet-klant? Dan geven we het door aan de bevoegde provider.

 
 

Soms proberen fraudeurs telefonisch je persoonlijke gegevens te bemachtigen. Ze bellen je op of sturen een sms met de vraag bepaalde info door te geven of stappen te doorlopen. Phishing via sms noemen we daarom ook smishing. Dit kan je allemaal via telefoon of sms ontvangen:

  • Een fraudeur belt je en vraagt persoonlijke gegevens. Vaak bellen ze met een geheim nummer.
  • Je krijgt een sms met de vraag om terug te bellen. Meestal vermelden ze het nummer van een dure betaallijn.
  • Je ontvangt een gemiste oproep vanuit het buitenland, in de hoop dat je terugbelt.
  • Een fraudeur vraagt je via sms (smishing) om je gegevens door te geven. Meestal staat er een link in de sms om dat te doen.
  • Je krijgt telefonisch een aanbod, maar ontvangt geen schriftelijke bevestiging. Meer over telefonische oplichters.

Ontving je een verdacht telefoontje?

  • Beëindig het gesprek meteen.
  • Volg de instructies niet op.
  • Geef nooit persoonlijke gegevens (zoals identiteitsgegevens, kaartnummers, wachtwoorden of pincodes) door.
  • Dien klacht in bij de politie en meldt het bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie. Zij nemen contact op met de bevoegde provider. Telenet kan op eigen initiatief geen onderzoek opstarten.

Ontving je een verdachte sms?

  • Volg de instructies niet op.
  • Verwijder de sms onmiddellijk.
  • Om onze klanten beter te beschermen en dit type van phishing tegen te gaan, hebben we extra monitoring opgezet op ons netwerk. Zo proberen we frauduleuze berichten beter te identificeren en tegen te houden. 
  • Voor meer informatie of om phishing te rapporteren, kan je altijd terecht op safeonweb.be.
 
 

Meer en meer maken fraudeurs misbruik van de bestaande reclamemogelijkheden van websites en apps. Via reclamebanners of pop-ups proberen ze je gegevens te bemachtigen of virussen op je toestel te installeren. Het lijkt alsof een echt bedrijf reclame maakt met een gratis toestel, gewonnen wedstrijd of hoge kortingen. Klik je door op de banner of pop-up, dan vragen de fraudeurs naar je (bank)gegevens om te misbruiken. Soms installeren ze via een verborgen link software op je toestel. Via de software verspreiden ze dan virussen of schadelijke programma’s.

Phishing pop-up of verdachte advertentie tijdens het surfen? Meld het! Dat doe je via mail naar verdacht@safeonweb.be en naar abuse@telenet.be. In je mail zet je meer info over de inhoud van de pop-up (best een screenshot), de website waarop je de pop-up zag, welke browser je gebruikt en het besturingssysteem (en versie) dat op je toestel staat. Dan gaan Safe on Web én Telenet hier mee aan de slag!

 
 

Tip

Gaf je toch persoonlijke bankgegevens door? Contacteer dan meteen je bank en blokkeer je kaart via Card Stop. Lees meer over veilig internetbankieren.

 
 

Relevant voor jou

Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor jou.
Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor jou.

Contacteer ons!

Graag hulp of meer uitleg?

Bel ons

Bel ons

Stel je vraag op 015 66 66 66

Bel ons
 
Mail ons

Mail ons

Stel je vraag via ons contactformulier

Mail ons
 
Kom langs

Kom langs

Bezoek een winkelpunt

Kom langs