Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 

Wat is phishing?

Phishing is fraude waarbij een oplichter gevoelige informatie (gebruikersnaam, wachtwoord, kredietkaartnummer, ...) probeert te verkrijgen om later te misbruiken.

 

Belangrijk: bedrijven vragen meestal geen gevoelige informatie op via telefoon of e-mail. Wees dus op je hoede wanneer je toch zo'n telefoontje of e-mail krijgt.

Soorten phishing

 

Hoe ga je ermee om?

 

Toch persoonlijke gegevens doorgegeven?

Phishing via e-mail of een contactformulier

Fraudeurs versturen misleidende e-mails met het logo en de opmaak van een bedrijf. Je krijgt de vraag om je gegevens in te vullen op een website of ze via mail door te sturen.

Phishing via website

Fraudeurs maken een valse website aan met daarin de gegevens van een bedrijf. In plaats van het normale telefoonnummer van de klantendienst, staat er een duur betaalnummer. Je wordt doorverbonden met de echte klantendienst maar je betaalt extra kosten omdat je via het betaalnummer belt (i.p.v. via het normale telefoonnummer). 

Phishing via telefoon

  • Een fraudeur belt je (vaak vanop een geheim nummer) en vraagt persoonlijke gegevens.
  • Via sms wordt je gevraagd  om terug te bellen (meestal dure betaallijnen).
  • Je ontvangt een gemiste oproep vanuit het buitenland, in de hoop dat je terugbelt.
  • Je krijgt telefonisch een aanbod, maar ontvangt geen schriftelijke bevestiging. Meer over telefonische oplichters.
 
 

Krijg je een...

verdachte e-mail?

  • Open of beantwoord de e-mail niet.
  • Wel geopend? Klik dan niet op afbeeldingen of bijlage of vul geen persoonlijke gegevens in.
  • Controleer of het e-mailadres van de afzender een vreemde domeinnaam (wat achter de @ staat) heeft. Is dat het geval? Verwijder de e-mail(s) meteen, ook uit je prullenbak.
  • Schrijf je niet uit via de frauduleuze e-mail.
  • Toch je gegevens ingevuld of andere problemen met phishingmail? Laat het weten aan Meldpunt Belgie.  Denk je dat de phishing door een Telenet-klant gebeurt? Meld het ons dan.

 

verdacht telefoontje?

  • Beëindig het gesprek meteen.
  • Volg de instructies niet op.
  • Geef nooit persoonlijke gegevens (zoals identiteitsgegevens, kaartnummers, wachtwoorden of pincodes) door.
  • Dien klacht in bij de politie en meldt het bij Meldpunt Belgie.
     

Tip:

  • Blokkeer uitgaande oproepen naar premium nummers om te vermijden dat je terugbelt naar betaalnummers. Blokkeer er ook gesprekken naar het buitenland.
  • Meestal kan je op je gsm-toestel wel specifieke nummers blokkeren. Gebruik hiervoor de handleiding van je toestel.

verdachte sms?

  • Volg de instructies niet op.
  • Verwijder de sms onmiddellijk.
 
 

Wat kan Telenet hieraan doen?

  • Ongewenste oproepen kan Telenet helaas niet blokkeren.
  • Wel kan Telenet optreden tegen phishing via het Telenet-netwerk, afkomstig van een Telenet-klant. Die klant wordt dan geblokkeerd.

 

 
 
 
 

Relevant voor jou

Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor jou.
Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor jou.

Contacteer ons!

Graag hulp of meer uitleg?

Bel ons

Bel ons

Stel je vraag op 015 66 66 66

Bel ons
 
Mail ons

Mail ons

Stel je vraag via ons contactformulier

Mail ons
 
Kom langs

Kom langs

Bezoek een winkelpunt

Kom langs