Telenet.be

Webmail

Contact

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 

Wat is phishing?

{{lineValue}}

Bedrijven vragen nooit om gevoelige informatie (zoals je bankgegevens, identiteitskaartnummer, wachtwoord, ...) door te geven via e-mail, sms of telefoon. Wees dus op je hoede als er naar je gegevens wordt gevraagd!

Gaf je toch persoonlijke gegevens door?

  • Bankgegevens? Contacteer meteen je bank en blokkeer je kaart via Card Stop.
  • Wachtwoord? Gebruik je op andere plaatsen hetzelfde wachtwoord, pas het dan meteen overal aan.
 
 

Bij phishing vissen oplichters naar je persoonlijke gegevens, bankgegevens of andere vertrouwelijke informatie. Vaak gebeurt de fraude online, bijvoorbeeld via e-mails of valse websites. Maar oplichten kan ook telefonisch, via sms of zelfs per post. Voorbeelden van phishingmethodes zijn:

Spoofing

Oplichters doen zich voor als iemand anders, zoals je bank, de overheid of zelfs een kennis of collega. Spoofing kan telefonisch, maar ook websites of e-mails worden nagemaakt in een poging je gegevens te bemachtigen.

Malvertising

Via pop-ups en reclamebanners op populaire websites of apps proberen oplichters je gegevens te verkrijgen of virussen op je toestel te installeren.

WhatsApp-fraude

Je ontvangt een WhatsApp-bericht van een familielid of dichte vriend met een zogezegd nieuw telefoonnummer en je vraagt op korte termijn een flinke som geld te storten. Achter dat nummer zit iemand die jouw gegevens vond op sociale media, via een tweedehandsadvertentie, …

 
 
Meer weten over...

phishing via e-mail

 
80

phishing via website

 
80

phishing via telefoon en sms

 

'malvertising' & phishing pop-ups

Wat?

Fraudeurs doen zich voor als een bedrijf, instantie of persoon die je kent en sturen je een valse e-mail. Daarin vragen ze je om je (bank)gegevens in te vullen, een bijlage te downloaden of zelfs een betaling te doen. Soms zien de e-mails er zo echt uit dat de cybercriminelen je doen twijfelen.

 
 

Tips

  • Ben je klant bij het bedrijf of ken je de afzender? Controleer zeker ook het e-mailadres op spellingsfouten. Blijf voorzichtig, want een ‘echt’ mailadres is geen garantie.
  • Controleer de spelling en lay-out. Een officiële e-mail staat zelden vol schrijffouten.
  • Vind je de vraag vreemd, onverwacht of proberen ze je angst aan te jagen? Houd je hoofd koel. Vergat je echt je factuur te betalen? Is het normaal dat die ‘vriend in nood’ je hulp vraagt via mail?
  • Vragen ze je om op een link te klikken? Kijk dan na naar waar die leidt door met je muis over de link te zweven. Klopt de domeinnaam? Staan er geen fouten of vreemde dingen in? Klik niet door bij twijfel maar surf zelf naar de website die je kent.

Wat?

Op nagemaakte websites van echte bedrijven of instanties proberen cybercriminelen jouw gegevens te stelen. Soms veranderen ze ook bepaalde gegevens van het bedrijf. Op die manieren hopen ze dat je je maandelijkse betaling naar een vals rekeningnummer stort of belt naar een duur 090x-nummer om de klantendienst te bereiken. Jij wordt nadien wel doorverbonden naar de echte klantendienst, maar betaalt extra kosten.

 
 

Tips

  • Controleer de domeinnaam in de url van de website (bijvoorbeeld www.telenet.be). Staat er echt de naam van het bedrijf of de organisatie? Wees extra aandachtig voor schrijffouten of vreemde tekens. Weet dat een echte url zo simpel mogelijk is. Twijfel je? Kijk dan of je via een zoekmachine, zoals Google, op dezelfde website komt.
  • Bekijk de spelling en lay-out. Soms herken je valse websites aan schrijffouten en opmaak.
  • Vraag je af of het wel logisch is dat ze om je gegevens vragen. Waarom moet je je wachtwoord aanpassen of je bankgegevens doorgeven? Echte bedrijven zullen je deze vraag niet zo snel stellen.
 
 

Ook via de telefoon gaan oplichters vaak creatief te werk. Er zijn al heel wat vormen van telefonische fraude bekend:

Wangirifraude

Je telefoon rinkelt heel kort. Als je terugbelt, krijg je niemand aan de lijn maar je hoort een wachttoon of stilte. Omdat je terugbelde naar een dure betaalnummer, loopt de rekening zonder dat je het beseft.

Tech-scam

De bekendste is waarschijnlijk de Microsoft-scam, maar soms bellen oplichters ook uit naam van Apple of andere computerbedrijven. Ze maken je wijs dat je pc een veiligheidsprobleem heeft en stellen je voor die samen te beveiligen. Zo proberen ze toegang tot je computer te krijgen.

Robocall

Je krijgt telefoon, vaak van een nummer dat er betrouwbaar uitziet. Aan de andere kant
van de lijn vertelt een robotstem of vooropgenomen boodschap je dat je je bankgegevens of wachtwoord moet aanpassen. Echte bedrijven contacteren je nooit op deze manier, ga hier dus niet op in.

Bankfraude

Je wordt gebeld door een valse bankmedewerker. Die probeert je te overtuigen al je
geld over te zetten naar een andere rekening of je bankgegevens aan te passen. Een
echte bank vraagt je dit nooit op deze manier!

Smishing

Phishing via sms. Je ontvangt een sms met een link naar een valse website. Op die website vragen ze om je (bank)gegevens.

 
 

Tips

  • Geef nooit persoonlijke gegevens, wachtwoorden of bankinformatie door via de telefoon.
  • Bel niet terug naar onbekende of buitenlandse nummers als je geen telefoon verwacht.
  • Wees aandachtig. Zou Microsoft wel echt bellen als er een probleem is met mijn pc? Waarom zou mijn bank willen dat ik een andere rekening open? Twijfel je? Kijk dan op de officiële website of bel bijvoorbeeld je lokale bankkantoor ter controle.

Tijdens het surfen verschijnt er plots een pop-up die je vertelt dat je een smartphone gewonnen hebt of gratis op reis mag, zogezegd in naam van een bekend bedrijf. Of een reclamebanner belooft je kortingen die te mooi zijn om waar te zijn. Je moet alleen nog een paar gegevens doorgeven. Zo proberen fraudeurs je gegevens te bemachtigen of een virus op je toestel te installeren. Ga hier nooit op in! Echte wedstrijden win je niet via een pop-up.

 
 

Phishing gespot? Meld het ons!

Ontving je een e-mail of sms van een oplichter, merkte je een verdachte website of pop-up? Klik nergens op en open geen bijlagen. Maar meld het aan:

  • verdacht@safeonweb.be
  • abuse@telenet.be. Telenet kan alleen optreden bij misbruik door een Telenet-klant. Geen Telenet-klant? Dan geven we het door aan de bevoegde provider.
Toch je gegevens ingevuld of andere problemen met phishingmail? Laat het weten aan Meldpunt Belgie. Gaat het om zware misdrijven, zoals kinderporno of stalking? Neem dan contact op met je lokale politie. Gaf je bankgegevens door? Blokkeer dan meteen je bankkaart via Card Stop en contacteer je bank.

Relevant voor jou

Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor jou.
Momenteel zijn er geen persoonlijke aanbevelingen voor jou.

Contacteer ons!

Graag hulp of meer uitleg?

Bel ons

Bel ons

Stel je vraag op 015 66 66 66.

Bel ons
 
Mail ons

Mail ons

Selecteer het onderwerp van je vraag
en stel ze via het contactformulier.

Mail ons
 
Kom langs

Kom langs

Bezoek een winkelpunt.

Kom langs