Webmail

Rooftoptravel vergroot visibiliteit, met hulp van DDV

12 januari 2023 - 5 min

Rooftoptravel ontstond uit een roadtrip van 10.000 km door Scandinavië. Eén van die 3 reizigers was Thomas Depreitere: “Zoals zoveel jonge starters waren wij met een kleine auto op reis en sliepen we in een pop-up tentje ergens langs de weg. Op een dag kampeerden we in een fjord, toen vlakbij ons een Jeep parkeerde. Dat gezin was in 10 minuten tijd volledig geïnstalleerd, inclusief een daktent en een keuken. Uiteraard wilden wij ook wel wildkamperen zonder een tent mee te sleuren! Alleen was onze stadswagen niet zo geavanceerd… Dus gingen we op zoek naar een eenvoudige, lichtgewicht oplossing die snel op te stellen is.” 

 

Zorgeloos op reis

Vier jaar na dat startschot is Rooftoptravel gespecialiseerd in compact reizen met de wagen. “We installeren daktenten op zowat elk type auto of busje. Bij ons vertrek je zorgeloos op reis: we monteren alles op je wagen en geven uitgebreid uitleg. Zo kunnen klanten genieten van hun avontuur in plaats van de hele tijd bezig te zijn met de praktische zaken.”

Beperkt budget voor marketing

Naast een fysieke winkel in Kruisem heeft Rooftoptravel een website en ook op Facebook en Instagram zijn ze actief. Op alledrie die kanalen prijken knappe foto’s en filmpjes.  
“Als beginnende onderneming hadden we geen uitgebreid budget voor marketing. We hebben toen een jonge fotograaf gevraagd om op reis te gaan met ons kampeermateriaal, in ruil voor beeldmateriaal. Daar vloeide prachtige beelden uit voort. We hebben die formule nadien verfijnd en ook andere fotografen en videografen die veel reizen gecontacteerd met diezelfde vraag. We zochten ook mensen die houden van avontuurlijk kamperen of van buitensporten als mountainbiken of surfen. Zo hebben we een spinnenweb van samenwerkingen gesponnen.” Dat leidde al tot mooie samenwerkingen, met o.a. snowboarder Seppe Smits, wielrenster Daphne Merlevede en hockeyspeelster Jill Boon. “In de toekomst zouden we graag eens samenwerken met een outdoorchef, die op onze kampeerkeuken zijn kookkunsten kan vertonen.”

Verder kan Rooftoptravel ook rekenen op mond-aan-mond reclame en werden ze opgepikt door vakantiewebsites als odierbaarbelgie.be en door de gedrukte pers. “Dat leverde ons al heel wat visibiliteit op.”

Gratis gesprek met een digitale expert

“Vandaag is het cruciaal om je bedrijf ook digitaal verder te ontwikkelen”, weet Thomas. “Onze website was eerder primitief en de vindbaarheid in Google nog niet optimaal. Ook ons bereik op sociale media kon beter. Ik heb zelf al veel research gedaan, maar miste een klankbord en specifieke feedback. ​​Ik wilde bijvoorbeeld inzichten vergaren rond hoe klanten bij ons komen, of kunnen meten zodat we kunnen bijsturen, en ik wilde ontdekken welke interacties ontstaan als we iets publiceren.”  

Via een vriendin hoorde Thomas dat Telenet Business gratis één-op-één coaching aanbiedt met een digitale expert van De Digitale Versnelling. “Tijdens mijn videogesprek met die expert kreeg ik waardevolle tips om de kwaliteit te verhogen en een reeks actiepunten waarmee we concrete stappen konden zetten om onze online visibiliteit te vergroten en meer klanten te bereiken. Hij leerde ons hoe we ons online-verhaal sterker kunnen maken én ook onze klanten sterker kunnen betrekken bij ons bedrijf. “ 

Eigenlijk is zo’n gesprek met een digitale expert iets wat élk bedrijf nodig heeft.

Thomas

Rooftoptravel

“De Digitale Versnelling is gratis en heel laagdrempelig: je hoeft zelfs geen klant van Telenet te zijn. In 2 uur tijd heeft die digitale expert onze huidige aanpak geanalyseerd en bruikbaar advies gegeven, volledig toegepast op ons bedrijf. Zijn tips hielpen ons om onze strategie voor de toekomst uit te werken. Bovendien reikte hij ons de juiste tools aan, waarmee we meteen aan de slag konden. Eigenlijk is zo’n gesprek met een digitale expert iets wat élk bedrijf nodig heeft.”

Concrete tips

"De expert van De Digitale Versnelling raadde ons aan om meer gebruik te maken van video, zowel op onze website als op sociale media. Niet enkel filmpjes van ons materiaal, maar ook mensen die ons materiaal aan het gebruiken zijn. Daar is geen afgelikte productie voor nodig; het mag heel eenvoudig met de smartphone gefilmd worden."
 

"De digitake expert wees ons erop dat we onze sterkte kunnen maken van de verhalen van onze klanten. Want onze klanten zijn onze fans: zij maken zélf waardevolle content tijdens hun reizen, dus daar moeten we gebruik van maken en die beelden verspreiden over onze verschillende kanalen. Zoals een blog op onze webste, een post op Instagram die doorlinkt naar dat blog-item, een korte video daarover in onze Instagram Stories en diezelfde video op ons Youtube-kanaal. Als een klant dan iets zoekt via sociale media of Google of Youtube, dan komt hij op alle mogelijke manieren bij ons terecht. Om van een blogpost een video te maken, kunnen we gebruikmaken van een handige tool DALL E2"

“We leerden ook dat een slimme structuur van onze website essentieel is voor de vindbaarheid in Google. Zo moeten we onze webpagina’s beginnen met een veelgestelde vraag als titel, om vervolgens antwoord te bieden. Op die manier maken we van onze website een kennisbank voor onze doelgroep. Klanten zullen bovendien op die manier beter voorbereid in onze winkel aankomen, want veel van hun vragen zijn immers online al beantwoord. Dat vermindert de arbeidsuren voor ons. De expert wees ons op een geweldig hulpmiddel voor het uitwerken van die webpagina’s: Open Ai. Dankzij artificiële intelligentie worden teksten automatisch uitgeschreven op basis van een bepaalde vraag. Bij wijze van test hebben we die tool gevraagd: ‘Schrijf me een tekst over het aanbrengen van een rooftop op een auto’. Die robot heeft een goede tekst geschreven, die wij als basis konden gebruiken.”

"We vroegen ons ook af hoe we meer e-mailadressen van (potientiële) klanten kunnen verzamelen voor onze e-mailmarketing. De expert adviseerde om die toestemming standaard op te nemen in het verhuurcontract van ons materiaal: zo worden e-mailadressen van klanten automatisch toegevoegd aan onze database. Voor nieuwe leads raadde hij aan om een QR-code op ons materiaal aan te brengen. Wanneer geïnteresseerden een daktent spotten in het wild, kunnen ze die QR-code scannen en geven ze hun e-mailadres in ruil voor informatie over het daktentreizen

Ook op zoek naar digitale hulp voor je onderneming? Neem een kijkje op De Digitale Versnelling voor inspiratie of boek 2 uur gratis advies met een digitale expert.

Over Rooftoptravel

Rooftoptravel wordt gerund door Thomas Depreitere en Michael Lievens en is gespecialiseerd in compact reizen met de wagen. Ze verhuren en verkopen daktenten en monteren ze op je auto of busje. Ook voor ander kampeermateriaal als een voortent, luifels en keuken-units kan je bij hen terecht.
www.rooftoptravel.be

Nog meer inspiratie