Als fervent sporter liep Ben Deburchgrave trailruns van 25 km met 1.500 hoogtemeters. Vandaag loopt de papa van drie een sterk digitaal parcours als ondernemer. Zijn onderneming in sportkleding op maat groeit nu nog sneller met hulp van de expert van De Digitale Versnelling.
Van intensieve sporter naar sportieve ondernemer. Voor Ben Deburchgrave was het toch geen evidente stap. Hij had een goedbetaalde baan als sales manager voor een kmo. Maar... “Iedereen adviseerde me iets met sport te doen”, vertelt Ben. “Dat heb ik 6 jaar geleden dan ook gedaan. Nu zou ik niet meer anders willen. Ik heb van mijn passie mijn beroep gemaakt, al was het niet evident om een zoveelste business in sportkledij op te richten.”
Ben zette zijn eigen bedrijf in bedrukte sportkledij op, Pirazzo, gericht op grote bedrijven als Janssen Pharmaceutica, PwC, Telenet en Umicore. Zowel sportende als niet-sportende medewerkers vormen zijn doelgroep. “Stel dat 1 procent van de niet-sporters gezonder wordt door mijn energie, dat zou ik al fantastisch vinden.”
Alles automatisch
Ben kan vandaag zijn passie kwijt in zijn sportieve zaak. Tegelijkertijd zet hij als digitale durver ook stappen die weinig kleinere ondernemers hem nadoen. Het bestel- en productieproces van de sportkledij wordt zo volledig online afgehandeld. Bedrijven krijgen hun gepersonaliseerde webshop, gelinkt aan het ERP-systeem van Pirazzo. Hun medewerkers zetten zich in een digitale paskamer, zien welke kleding beschikbaar is en bestellen online. De betaling, productie in Italië, transport en levering worden vervolgens volledig automatisch geregeld.
“Dankzij deze digitale flow trek ik klanten aan die ik vroeger niet bereikte. Mijn digitale systeem spaart hen heel wat manuren. Het bijhouden van Excel-tabellen, het passen, cash afrekenen, ... het is allemaal verleden tijd.”
Onbetaalbaar advies
Sinds kort wordt Pirazzo ook beter online gevonden. “We moeten opboksen tegen grote concurrenten die dure online campagnes voeren”, ervaart Ben. Met een vernieuwde website en slimmere online aanpak probeert hij tegenwicht te bieden.
De recepten van zijn online strategie? Een lichtere websitestructuur, meer professionele foto’s, korte Nederlandstalige copy, … en hulp van een digitale expert. “Ik was benieuwd naar wat nog beter kon. Daarom zocht ik digitale expertise via De Digitale Versnelling. Het advies dat ik vervolgens kreeg van Frederik De Wachter is onbetaalbaar voor een kleine onderneming als de onze. Ik weet nu hoe ik online beter kan presteren.”
11 concrete tips van de digitale expert
“Ik heb al met veel consultants samengewerkt, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.” Ben Deburchgrave, zaakvoerder van Pirazzo, is onder de indruk van de digitale expert die hij onlangs ontmoette. “Ik hou er een lijstje aan over van 11 concrete tips die een antwoord geven op mijn vragen. Zo vertelde de digitale expert me om mijn foto’s op een andere manier op te laden. Onze site is nu liefst 1 GB lichter, waardoor die veel sneller laadt. Dit is cruciaal in deze snelle digitale tijden. Mensen willen niet meer wachten.”
Voorts kreeg Ben de raad om sterkere foto’s op te laden op Google Mijn Bedrijf, om zijn bedrijfsinformatie aan te vullen en sociale media te bespelen.
Digitale expert Frederik zag tevreden hoe Ben meteen enkele tips in de praktijk bracht. “Veel ondernemingen weten niet wat de beste online strategie voor hun zaak is”, zegt digitale expert Frederik. “Zo wilde Ben bijvoorbeeld weten hoe mensen hem en zijn concurrenten vinden op het internet, om daarop in te spelen. Dat is gelukt. Het is tof dat Ben een sterk verhaal heeft dat ideaal is voor sociale media. We hebben samen leuke ideeën bedacht waarmee hij meteen aan de slag kan. Zoveel actie vind ik als digitale coach geweldig.”
Meer info vind je op digitale vernelling.