Webmail

Patisserie Zuut neemt op sociale media klanten mee achter de schermen

03 februari 2023 - 5 min

Bewonder nooit met een lege maag het uitstalraam van patisserie Zuut in hartje Leuven. De creaties van David Van Acker en Pieter De Volder verleiden er een almaar ruimer publiek, en in 2019 werd hun zaak door Gault&Millau tot chocolatier van het jaar uitgeroepen. Maar ook online groeit het succes van de ondernemers, door een slimme inzet van de sociale media. Om digitaal te ondernemen schakelden ze de hulp in van De Digitale Versnelling.

 

Patissier Pieter verdiende vijf jaar lang zijn sporen bij Jeroen Meus en chocolatier David leerde elf jaar lang de knepen van het vak bij chocolatier Pierre Marcolini. Enkele jaren geleden vonden ze elkaar in Leuven, waar ze nu met Zuut het begrip ‘patisserie’ én elkaar almaar hoger tillen.

Sociale media zijn een interessante bron van inspiratie: vroeger moest je het vliegtuig nemen om elders nieuwe trends te spotten, vandaag zie je die gewoon opduiken op je smartphone.

Pieter

Patissier

Zonder veel franjes

“We hebben hier elk onze specialiteit en trachten elkaar ook voortdurend beter te maken”, vertelt David. “Daarbij werken we met zuivere grondstoffen, maken we alles zelf en proberen we om onze producten zelf te laten spreken, zonder al te veel franjes. Daardoor spelen we in een wat hogere prijsklasse, maar toch krijgen wij intussen ook een heel heterogeen publiek over de vloer.” 

Dat sociale media ook ideaal zijn om nieuwe creaties aan te kondigen en in de spotlights te zetten, beseft het duo ondertussen ook. David: “We verkopen niet alleen het product zelf, we bouwen er ook een verhaal rond: welke grondstoffen hebben we hierin gebruikt, welke smaken zitten er zoal in…?”

Bron van inspiratie

Het idee dat sociale media vooral aan een wat jonger publiek appelleren, klopt al lang niet meer, vindt David. “Iedereen zit vandaag op Facebook, en ook heel wat oudere mensen hebben ondertussen een Instagram-account.”“Vandaag zitten we aan ruim vierduizend volgers op Facebook, dat tikt toch al aardig aan. Omgekeerd vormen sociale media voor ons een interessante bron van inspiratie: vroeger moest je het vliegtuig nemen om elders nieuwe trends te spotten, vandaag zie je die gewoon opduiken op je smartphone”, stelt David.

“De Digitale Versnelling bracht ons heel wat kennis bij”

Een heerlijk gebakje of een lekkere praline wil je natuurlijk vooral proeven. “Toch hebben wij intussen ingezien hoe belangrijk sociale media voor onze producten kunnen zijn”, weet David. “Iemand van De Digitale Versnelling bracht ons daar heel wat over bij: dat we bijvoorbeeld de juiste hashtags moeten gebruiken, die niet te populair zijn, zodat we niet snel wegzakken in de zoekresultaten voor die hashtag.” Tegelijk leerden David en Pieter om hun posts goed te verdelen en te doseren: “In de drukke perioden loopt dat op tot driemaal per week, in de zomer is dat doorgaans iets minder. Daarnaast hebben we geleerd om onze klanten en volgers mee te nemen achter de schermen, met filmpjes en foto’s. Soms gooien we de ingrediënten van een praline allemaal op tafel, letterlijk. Die open aanpak sluit ook aan bij het concept van onze winkel: dit is echt een open atelier, en onze klanten appreciëren dat. Wij werken artisanaal, we maken geen anoniem fabrieksproduct. Dat moeten we dus ook zoveel mogelijk online uitspelen.”

Ook op zoek naar digitale hulp? Neem een kijkje op digitaleversnelling.be.

Nog meer inspiratie

Artikel

Je websitestrategie bepaalt het succes van je website
Een websitestrategie helpt je om je vooropgestelde doelstellingen te behalen. Wat wil je precies bereiken met je website? Goed begonnen is half gewonnen!

Artikel

Soorten cookies op het internet en hun werking
Websites plaatsen verschillende soorten cookies wanneer je ze bezoekt. Heb jij een website? Dan ken je maar beter de werking van de verschillende types.

Artikel

Copywriter Bert vindt de juiste woorden (voor jouw zaak)
Schrijven. Dat kan iedereen toch? Misschien wel, ja. Maar doelgericht schrijven... Da’s andere koek! Laat een copywriter op je tekst los en je krijgt een website, advertentie, social post of folder die scoort.

Artikel

Verrijk je website met gratis iconen
U zoekt icoontjes om diensten en rubrieken op uw website te illustreren? Deze 49.400 icoontjes zijn helemaal gratis.

Artikel

AD Consulting
Wie ooit een medische opleiding of een communicatietraining van AD Consulting volgde, zal die niet snel vergeten. Want An Desmedt en Mathijs Aerts serveren geen droge kost, maar interactieve workshops met de nodige humor.

Artikel

Wat zijn leads? En waarom ze verzamelen met uw website?
Een goede website vertelt u wie geïnteresseerd is in het kopen van uw product of dienst.

Artikel

Sociale media voor je zaak? Een heuse opportuniteit!
In het nieuwe 'digitale normaal' zijn sociale media niet meer weg te denken uit uw privéleven. Maar kunnen ze wat betekenen voor uw bedrijf? Een thema om over na te denken...

Artikel

Online kleermaker zet influencers in
Waarom geen influencers of bloggers inschakelen die uw webshop gratis promoten en mee voor groei zorgen? Michel Byvoet, oprichter van online kleermaker Bivolino, experimenteert met nieuwe businessmodellen…

Artikel

“Iedereen zit vandaag online, dat kan je ook als bakker niet meer negeren”
7.000 volgers op Facebook, 1.500 fans op Instagram: die moet je verdienen als dorpsbakkerij, elke dag opnieuw.

Artikel

Social media voor bouwfirma’s
Sociale media zijn een fantastisch middel om u sterker mee te positioneren binnen de bouwsector. Maar welke media kiest u best en waarom?

Artikel

Snel leuke video’s maken voor social media met de Boomerang app
Zet uw bedrijf op een originele manier in de kijker met de Boomerang app.

Artikel

Zuut zet in op sociale media
Patisserie Zuut uit Leuven wint een steeds ruimer publiek voor zich. Ook online, door slim gebruik van de sociale media.

Artikel

Beter scoren via zoekmachines
Vandaag is het niet alleen een kwestie dat u nieuwe klanten vindt: zij moeten u ook kunnen vinden!

Artikel

Rooftoptravel: meer online bekijks voor daktenten
Rooftoptravel verhuurt daktenten. Door het advies van De Digitale Versnelling vergrootte hun online zichtbaarheid.

Artikel

Hoe verbetert u uw out-of-office?
Met wat creativiteit maakt u van de out-of-office boodschap heel wat meer dan een simpel bericht dat u tijdelijk niet bereikbaar bent. U kan er klanten mee inspireren, uw imago hoog houden en zelfs gebruiken als reclamepaneel.

Artikel

Elk zaak moet nieuwe technologie durven te omarmen
Een ambachtelijke speculaasbakkerij die nieuwe technologie inzet? Moet kunnen! Digitale durver Erika Vanvuchelen 3D-print gepersonaliseerde speculaas.

Artikel

Steven Van Belleghem geeft tips aan bedrijven
Steven Van Belleghem geeft tips aan ondernemingen en zelfstandigen: hoe bind je de consument aan je zaak in deze veranderende wereld?

Artikel

Pirazzo de digitale versnelling | Telenet Business
Sportieve ondernemer Ben Deburchgrave verkoopt bedrukte sportkleding. Met deze tips van digitale expert Frederik De Wachter groeit hij verder.

Artikel

Zoek de juiste mensen via sociale media
De juiste mensen zoeken via sociale media zoals Google, Facebook of Linkedin. Het is een eenvoudige manier om de juiste kandidaat te vinden.