Webmail

Social media voor bouwfirma’s

Worker uses drill, Construction builder cuts concrete floor for electrical cable. Install underfloor heating
07 maart 2023 - 5 min

Sociale media zijn een ideale manier om je sterker mee te positioneren binnen de bouwsector. Maar welk kanaal kies je best en waarom?

 

Veel aannemers, architecten en bouwondernemingen zijn al actief op sociale media. Wyckaert Bouwonderneming uit Gent bijvoorbeeld. Het bedrijf gunt ons een blik achter de schermen op Facebook, spreekt over projecten en vacatures op LinkedIn en post af en toe een filmpje op YouTube. Zo is hun videoclip van ‘We build this city’ gedurfd én leuk. Iets dat blijft hangen!

 

En jij? Haal jij het onderste uit de digitale kan? 

In dit artikel sommen we de belangrijkste troeven op van 4 populaire sociale netwerken: Facebook, LinkedIn, Pinterest en Instagram. 

Facebook

Facebook is ideaal om een band te creëren met particulieren. Deel leuke en interessante weetjes, nieuwe producten, foto’s, spreuken, … En reageer op posts over je zaak. Zo tover je volgers om in fans en uiteindelijk in klanten. Voor B2B is Facebook een moeilijker platform. Mensen zoeken er immers plezier, sociaal contact en berichten en foto’s van familie en vrienden.

Instagram en Pinterest?

Sociale media als Instagram en Pinterest zijn fantastisch om foto’s, inspiratie en projecten te delen. Je bereikt er zowel particuliere als bedrijfsklanten mee. Als interieurzaak deel je bijvoorbeeld leuk behangpapier, een nieuwe schildertechniek of retro meubels. 

 

Tip: schakel een professionele fotograaf in voor eigen projecten. Originele en kwalitatieve foto’s krijgen meer likes (en dus views) en worden vaker gedeeld. 

LinkedIn?

LinkedIn is een zakelijker netwerk, dus ook hét B2B-platform. Het brengt je in contact met een publiek dat geïnteresseerd is in jouw specialisatie, kennis, inzichten en sectornieuws.

 

Tip: maak een LinkedIn-groep aan rond een topic waarin je bedrijf meespeelt en reageer op berichten over je specialisatie. 

Beheer sociale media vanuit één plek

Om te starten is het misschien leuk te weten dat er een tool bestaat die je helpt efficiënt te werken: Willow! Hiermee manage je je socials op één plek.

 

Waarom?

  • Niet meer inloggen op de verschillende sociale media.

  • Netwerk vanaf 1 plek actief op meerdere kanalen tegelijkertijd. 

  • Plan de publicatie van berichten, foto’s en filmpjes op voorhand in.

  • Volg op de voet wat mensen online over je merk zeggen.

  • Reageer snel op relevante conversaties.

  • Verzamel cijfers over de populariteit van je posts. 

  • Breng de noden van je volgers in kaart en speel hier makkelijker op in.

Nog meer inspiratie

Artikel

Copywriter Bert vindt de juiste woorden (voor jouw zaak)
Schrijven. Dat kan iedereen toch? Misschien wel, ja. Maar doelgericht schrijven... Da’s andere koek! Laat een copywriter op je tekst los en je krijgt een website, advertentie, social post of folder die scoort.

Artikel

AD Consulting
Wie ooit een medische opleiding of een communicatietraining van AD Consulting volgde, zal die niet snel vergeten. Want An Desmedt en Mathijs Aerts serveren geen droge kost, maar interactieve workshops met de nodige humor.

Artikel

Wat zijn leads? En waarom ze verzamelen met uw website?
Een goede website vertelt u wie geïnteresseerd is in het kopen van uw product of dienst.

Artikel

Sociale media voor je zaak? Een heuse opportuniteit!
In het nieuwe 'digitale normaal' zijn sociale media niet meer weg te denken uit uw privéleven. Maar kunnen ze wat betekenen voor uw bedrijf? Een thema om over na te denken...

Artikel

Online kleermaker zet influencers in
Waarom geen influencers of bloggers inschakelen die uw webshop gratis promoten en mee voor groei zorgen? Michel Byvoet, oprichter van online kleermaker Bivolino, experimenteert met nieuwe businessmodellen…

Artikel

Social media voor bouwfirma’s
Sociale media zijn een fantastisch middel om u sterker mee te positioneren binnen de bouwsector. Maar welke media kiest u best en waarom?

Artikel

Snel leuke video’s maken voor social media met de Boomerang app
Zet uw bedrijf op een originele manier in de kijker met de Boomerang app.

Artikel

Zuut zet in op sociale media
Patisserie Zuut uit Leuven wint een steeds ruimer publiek voor zich. Ook online, door slim gebruik van de sociale media.

Artikel

Rooftoptravel: meer online bekijks voor daktenten
Rooftoptravel verhuurt daktenten. Door het advies van De Digitale Versnelling vergrootte hun online zichtbaarheid.

Artikel

Hoe verbetert u uw out-of-office?
Met wat creativiteit maakt u van de out-of-office boodschap heel wat meer dan een simpel bericht dat u tijdelijk niet bereikbaar bent. U kan er klanten mee inspireren, uw imago hoog houden en zelfs gebruiken als reclamepaneel.

Artikel

Elk zaak moet nieuwe technologie durven te omarmen
Een ambachtelijke speculaasbakkerij die nieuwe technologie inzet? Moet kunnen! Digitale durver Erika Vanvuchelen 3D-print gepersonaliseerde speculaas.

Artikel

Steven Van Belleghem geeft tips aan bedrijven
Steven Van Belleghem geeft tips aan ondernemingen en zelfstandigen: hoe bind je de consument aan je zaak in deze veranderende wereld?

Artikel

Pirazzo de digitale versnelling | Telenet Business
Sportieve ondernemer Ben Deburchgrave verkoopt bedrukte sportkleding. Met deze tips van digitale expert Frederik De Wachter groeit hij verder.

Artikel

Zoek de juiste mensen via sociale media
De juiste mensen zoeken via sociale media zoals Google, Facebook of Linkedin. Het is een eenvoudige manier om de juiste kandidaat te vinden.