Sociale media zijn een ideale manier om je sterker mee te positioneren binnen de bouwsector. Maar welk kanaal kies je best en waarom?
Veel aannemers, architecten en bouwondernemingen zijn al actief op sociale media. Wyckaert Bouwonderneming uit Gent bijvoorbeeld. Het bedrijf gunt ons een blik achter de schermen op Facebook, spreekt over projecten en vacatures op LinkedIn en post af en toe een filmpje op YouTube. Zo is hun videoclip van ‘We build this city’ gedurfd én leuk. Iets dat blijft hangen!
En jij? Haal jij het onderste uit de digitale kan?
In dit artikel sommen we de belangrijkste troeven op van 4 populaire sociale netwerken: Facebook, LinkedIn, Pinterest en Instagram.
Facebook is ideaal om een band te creëren met particulieren. Deel leuke en interessante weetjes, nieuwe producten, foto’s, spreuken, … En reageer op posts over je zaak. Zo tover je volgers om in fans en uiteindelijk in klanten. Voor B2B is Facebook een moeilijker platform. Mensen zoeken er immers plezier, sociaal contact en berichten en foto’s van familie en vrienden.
Instagram en Pinterest?
Sociale media als Instagram en Pinterest zijn fantastisch om foto’s, inspiratie en projecten te delen. Je bereikt er zowel particuliere als bedrijfsklanten mee. Als interieurzaak deel je bijvoorbeeld leuk behangpapier, een nieuwe schildertechniek of retro meubels.
Tip: schakel een professionele fotograaf in voor eigen projecten. Originele en kwalitatieve foto’s krijgen meer likes (en dus views) en worden vaker gedeeld.
LinkedIn?
LinkedIn is een zakelijker netwerk, dus ook hét B2B-platform. Het brengt je in contact met een publiek dat geïnteresseerd is in jouw specialisatie, kennis, inzichten en sectornieuws.
Tip: maak een LinkedIn-groep aan rond een topic waarin je bedrijf meespeelt en reageer op berichten over je specialisatie.
Beheer sociale media vanuit één plek
Om te starten is het misschien leuk te weten dat er een tool bestaat die je helpt efficiënt te werken: Willow! Hiermee manage je je socials op één plek.
Waarom?
Niet meer inloggen op de verschillende sociale media.
Netwerk vanaf 1 plek actief op meerdere kanalen tegelijkertijd.
Plan de publicatie van berichten, foto’s en filmpjes op voorhand in.
Volg op de voet wat mensen online over je merk zeggen.
Reageer snel op relevante conversaties.
Verzamel cijfers over de populariteit van je posts.
Breng de noden van je volgers in kaart en speel hier makkelijker op in.