Webmail

Wat is Voice over IP? 

En waarom gebruiken bedrijven dat?

18 september 2025 - 10 min

De manier waarop we werken is voorgoed veranderd. Hybride werkplekken, je klanten die je zowel online als telefonisch willen bereiken of teams die flexibel online moeten samenwerken. ISDN is een eindige technologie en loopt vandaag tegen zijn limieten. 

 

Veel bedrijven stappen daarom over op Voice over IP (VoIP). Maar wat is dat? En waarom gebruiken organisaties het? We duiken er samen in.  

Wat is Voice over IP precies?

Met Voice over IP (VoIP) lopen je telefoongesprekken via je internetverbinding in plaats van via een klassieke telefoonlijn. Je gebruikt daarvoor een toestel dat compatibel is met VoIP-technologie, achter de schermen wordt je stem razendsnel omgezet in digitale datapakketjes. Die pakketjes reizen via je netwerk naar je gesprekspartner en worden daar weer omgezet naar geluid.

 

Het grote verschil met klassieke telefonie? Je hebt geen aparte telefoonaansluiting meer nodig. Alles verloopt digitaal, wat het eenvoudiger en flexibeler maakt. Omdat er geen aparte infrastructuur nodig is, is VoIP bovendien kostenefficiënter én schaalbaarder dan traditionele telefonie. 

 

  • Je belt waar en wanneer je wil, zolang je een internetverbinding hebt.
  • Je kan eenvoudig wisselen tussen toestellen.
  • Je combineert bellen naadloos met chat, videomeetings en andere online tools. 

Keuzestress?

​Twijfel je of VoIP een goede keuze is voor jouw organisatie? Vul onze handige checklist in en ontdek de juiste telefonie-oplossing voor jouw bedrijf.  

Waarom stappen bedrijven over op VoIP?

Bedrijven stappen over op VoIP omdat het meer biedt dan bellen via het internet alleen. Het is een totaaloplossing die meegroeit met de groeiende digitale behoeften van bedrijven.  

Met VoIP heb je geen aparte telefoonlijnen of infrastructuur meer nodig. Alle gesprekken lopen via je bestaande internetverbinding. Zo bespaar je niet alleen op abonnementen op vaste lijnen, maar ook je gesprekskosten dalen, zeker bij internationale oproepen. Je betaalt enkel voor de gebruikers én functies die je nodig hebt. 

Of je medewerkers nu thuiswerken, op kantoor zitten of onderweg zijn: met VoIP bellen ze altijd via hetzelfde zakelijke nummer. Een inkomend gesprek kan zowel op een smartphone, laptop of VoIP-bureautelefoon worden aangenomen. Zo wordt hybride werken eenvoudiger dan ooit én bereiken je klanten altijd de juiste persoon. 

Je bedrijf groeit? Leuk! Maar dan moet ook je telefonie mee. Met VoIP kan je eenvoudig uitbreiden naar extra gebruikers of telefoonnummers, zonder ingewikkelde bekabeling of nieuwe hardware. De configuratie verloopt centraal via ons platform, zodat je vlot kan opschalen wanneer dat nodig is. 

VoIP-technologie levert een stabiele, heldere geluidskwaliteit, zolang je beschikt over een betrouwbare internetverbinding met voldoende bandbreedte.

VoIP sluit naadloos aan bij hybride werkplekken. Gesprekken doorschakelen naar een collega, voicemails beluisteren via een app, bellen via Microsoft Teams of oproepen opnemen? Met VoIP kan het allemaal.  

In plaats van in elke vestiging een aparte telefooncentrale te installeren, beheer je met VoIP alles centraal. Zo heb je altijd overzicht over bereikbaarheid, toestellen en instellingen, zonder dat je ter plaatse hoeft te zijn. Dat bespaart tijd, verlaagt kosten én maakt je beheer efficiënter. Handig, toch?

Wat bepaalt de kwaliteit van een goed VoIP-gesprek?

Een VOIP-gesprek klinkt goed als je netwerk vlot en stabiel werkt. Omdat je stem wordt omgezet in digitale datapakketjes die via het internet reizen, is de kwaliteit van je gesprek rechtstreeks afhankelijk van hoe goed die pakketjes aankomen. 

 

Daarbij zijn er drie belangrijke factoren: 

  • Latency (vertraging):
    Dit is de tijd die het datapakketje erover doet om van jou naar je gesprekspartner te reizen. Hoe hoger de vertraging, hoe moeilijker het gesprek klinkt.
  • Schommelingen:
    Je datapakketjes moeten in de juiste volgorde én op het juiste moment aankomen. Als dat niet gebeurt, door schommelingen in de snelheid van je verbinding, hapert het gesprek.
  • Packet loss:
    Als datapakketjes onderweg verloren gaan, hoor je stiltes, gekraak of een onderbroken zin. Een beetje verlies valt soms niet op, maar bij grotere volumes wordt het al snel storend. 

 

=> Om een vlot digitaal gesprek te voeren is een goede internetverbinding die een lage latency, schommelingen en packet loss waarborgt dus essentieel. Goed om weten: onze Voice Cloud-oplossing blijft ook werken bij een minder sterke internetverbinding. Net zoals bij Teams gebruiken we hiervoor slimme codecs: technologie die je stem efficiënt comprimeert en de datapakketjes zo verstuurt dat de gesprekskwaliteit zo hoog mogelijk blijft.  

Past VoIP in jouw bedrijf?

VoIP is geschikt voor zowel kleine als middelgrote ondernemingen. Het enige wat je nodig hebt? Een betrouwbare internetverbinding en de juiste VoIP-configuratie en toestellen.

 

Kies je daarbij ook voor een internetverbinding van Telenet Business, dan garanderen we je een end-to-end oplossing: van netwerk tot telefonie, volledig beheerd door ons. Zo ben jij helemaal klaar voor schaalbare, flexibele en kostenefficiënte telefonie die je bedrijf in een oogopslag future-proof maakt. 

​​Klaar voor toekomstgerichte telefonie?