Voice Over IP

Voice Over IP staat voor Voice Over Internet Protocol. Dat wil zeggen dat je draadloos via het internet belt, zoals de bekende service Skype. Toch is VOIP niet helemaal hetzelfde. In dit artikel leggen we je haarfijn uit wat het is en hoe het werkt.

Wat is VOIP precies?

VOIP maakt deel uit van de IP-telefonie, wat wil zeggen: bellen over het internet.

Je stem wordt omgezet in ‘datapakketjes’, die via het internet (dus ook via een IP-adres) naar je gesprekspartner worden gestuurd.

Evolutie van de telefonie in een notendop

Telefonie doorliep een razendsnelle evolutie: van analoge telefoonlijnen (het PSTN-net) schakelden we over op ISDN-telefonie. Dat is een digitale vorm van telefonie die het mogelijk maakte om meerdere gesprekken tegelijkertijd te voeren. 

Vaste telefonie (zowel analoge als ISDN-telefonie) zijn beperkt in de afstand die ze kunnen overbruggen.

Ze zijn bedoeld om ter plaatse te connecteren en dus was er een fysieke telefooncentrale vereist

Kostenefficiënte oplossingen met VOIP

Met de komst van VOIP-telefonie ben je niet meer locatieafhankelijk: de telefooncentrale mag in de ene uithoek van het land staan terwijl er medewerkers in de andere uithoek zitten. VOIP laat dus een kostenefficiënte architectuur toe, wat vooral interessant is voor bedrijven met meerdere vestigingen. 

Zo kan je ervoor kiezen om geen eigen telefooncentrale te hebben, maar in de plaats daarvan een telefooncentraledienst als Software as a Service (SaaS) in te schakelen, zoals onze Voice Cloud.

Soms kiezen bedrijven wél nog voor een eigen fysieke centrale, omdat er bijvoorbeeld specifieke integraties met de rest van de IT-afdeling nodig zijn.

Hoe verschilt VoIP van andere technologische keuzes?

PSTN (Public Switched Telephone Network) is de oudere technologie, die steunt op ‘circuit switching’. Wanneer je gebeld wordt, komt er een verbinding tussen jou en je contactpersoon tot stand. Die gaat in beide richtingen: de beller verbindt met jou en jij verbindt met je beller.

IP-telefonie is de overkoepelende term voor VOIP-services. Het gaat om telefonie die gebruikmaakt van een IP-netwerk om spraakverbindingen te transporteren. Voorbeelden van het IP-netwerk zijn het internet zelf, een privaat bedrijfsnetwerk (met een IP-PBX bedrijfstelefooncentrale op basis van IP-technologie) of een publiek VOIP-netwerk van een telecomoperator (dat zijn wij! 👋🏻). Zo’n netwerk kan vast of mobiel zijn.

ISDN-telefonie omvat de digitale telefoonlijnen van de oudere generatie. ISDN staat voor Integrated Services Digital Network. Bij een VOIP-systeem heb je de ISDN-lijnen niet langer nodig, want alles verloopt via je internetverbinding. De ISDN-telefonie heeft plaats geruimd voor Voice over IP, omdat het beter, betrouwbaarder en goedkoper is.

Met een VOIP-systeem bel je via de cloud, of via een fysieke telefooncentrale die op je kantoor staat. Cloudtelefonie maakt gebruik van VOIP, maar via een telefooncentrale die zich in de cloud bevindt. Je hebt dus geen fysieke telefooncentrale meer nodig. Beide systemen vereisen natuurlijk een stabiele internetverbinding.

VOIP is de brede waaier aan Voice-over-Internet-Protocol-technologieën, waarvan SIP (Session Internet protocol) er een is. SIP is een populaire keuze in de bedrijfswereld. 


Als je voor SIP kiest, kan je je SIP-telefooncentrale aansluiten via het internet of via een backbone. Dat is een net dat je kan vergelijken met het internet, maar dat door één entiteit wordt beheerd. Het zit zo: het internet is een samenwerking tussen vele verschillende partijen. Jij als consument hebt alleen een zegje in je internetprovider: die ken je, en kies je zelf. Maar die andere partijen die mee instaan voor het internet, daar heb je weinig controle over. Met een backbone is dat anders: één partij staat in voor de hele infrastructuur. Bij Telenet bieden we met SIP over Coax en SIP over Fiber betrouwbare VOIP-diensten aan over een netwerk dat we volledig zelf beheren

Extra handig: wist je dat je je SIP-toestellen kan combineren met Microsoft Teams?

Internettelefonie is een andere naam voor VOIP. Skype, FaceTime en videobellen via Whatsapp zijn voorbeelden van internettelefonie. Het zijn allemaal toepassingen die gebruikmaken van VOIP. Maar om te kunnen skypen, moeten beide contactpersonen een Skype-account hebben. Dat is niet zo bij andere VOIP-systemen: je kan iedereen met een telefoonnummer bellen.

Met beide vormen van telefonie bel je over het internet. Hosted VOIP is een andere benaming voor cloudtelefonie. Bij cloudtelefonie bevindt je telefooncentrale zich in de cloud, terwijl je bij VOIP-telefonie nog een fysieke centrale op kantoor kan gebruiken.

Hoe werkt het Voice Over Internet Protocol?

De handeling van het telefoneren verandert niet: of je nu via een ISDN-lijn belt, of over het internet. Wat er achter de schermen gebeurt, verschilt natuurlijk wel.

Ten eerste bel je met VOIP over het internet. Die connectie verloopt niet via je internetprovider, maar wel via je VOIP-provider. In de praktijk kunnen dat dezelfde aanbieders zijn. Zo kan je bij Telenet zowel je internet afnemen, als profiteren van onze VOIP-diensten.

Telenet biedt bij VOIP-telefonie een virtuele telefooncentrale aan, die je gebruikt om de verbinding met je contactpersoon tot stand te brengen. Een van de voordelen van VOIP-telefonie is dat de verbindingskosten een pak lager liggen dan bij klassieke telefonie.

VOIP gebruikt IP-netwerken die je stem overbrengen via het internet, lokale netwerken en Wide Area Netwerken (WAN). Je kan bellen van computer naar computer, maar ook van je computer naar een telefoon, of van telefoon naar telefoon. Daarvoor heb je een VOIP-serviceprovider nodig, zoals Telenet.

Zoals gezegd, converteert VOIP het analoge signaal van je stem naar digitale pakketten om over het internet te versturen en vervolgens bij de ontvanger weer om te zetten in jouw stem. Die datapakketjes nemen minder netwerkruimte in dan gesprekken met een oude PSTN-lijn: voor één PSTN-gesprek kan je tot vier VOIP-gesprekken voeren, zonder in te boeten aan kwaliteit. Als de gespreksdata ook nog eens gecomprimeerd worden, kan je er nog veel meer voeren. 

Om te bellen heb je een telefooncentrale nodig. Dat kan een virtuele zijn van een provider, of je installeert er een op je eigen server. Bij Telenet kan je kiezen voor één platform van een van de leveranciers met wie we samenwerken. Die services verzamelen we in ons Customised Communication Platform. Wij installeren en beheren de verschillende telefoniediensten die jij nodig hebt zodat je zorgeloos kan communiceren: chatten, bellen en online vergaderen – inclusief handige functionaliteiten zoals schermdeling.


Een VOIP-centrale kan je lokaal plaatsen en met je telefonienetwerk verbinden (denk aan SIP over Fiber of SIP over Internet), of je laat de centrale door Telenet hosten in een Telenet-datacenter. In dat laatste geval zorgt Telenet voor de verbinding van de centrale met het internet en het telefonienetwerk.

Als je voor een customised communicatieplatform gaat, dan kies je voor een oplossing die specifiek op de noden van je bedrijf wordt afgestemd. Bij Telenet kan je kiezen uit een waaier aan leveranciers waarmee we samenwerken.


Kies je voor een vooraf ingericht platform, dan werd dat ontworpen voor de noden van een gemiddeld bedrijf, met enkele standaardfeatures. Zo’n platform is een SaaS-oplossing (Software as a Service), zoals onze Voice Cloud. Je hebt wel wat mogelijkheden om het platform aan te passen, maar de opties zijn beperkter dan bij een customised platform.

Zo gaat een VoIP gesprek in zijn werk

  1. Connectie
    Als je telefoneert met een VOIP-telefoon, connecteer je eerst met een gateway. 
  2. Controle
    Die controleert je ingetoetste nummer.
  3. Omzetting
    Vertaalt het naar een belsignaal voor het IP-adres of telefoonnummer van je contactpersoon. 
  4. Data uitwisseling
    Beide hosts wisselen de datapakketjes van jullie stemmen uit, tot jullie de verbinding verbreken.

VOIP en SIP

De ene kan niet zonder de andere

 

Naast een (virtuele) telefooncentrale en een stabiele internetverbinding, heb je voor VOIP-telefonie ook een SIP-trunk nodig. Dat is een dienst die gebruikmaakt van het SIP-protocol om verbinding te maken met het ‘publieke’ telefoonnetwerk. 


Een SIP-trunk zorgt er onder andere voor dat je via het internet kan bellen naar een onbeperkt aantal vaste en mobiele nummers op hetzelfde moment. Onmisbaar voor bedrijven, dus.

Wat zijn de functionaliteiten en voordelen van VOIP?

Niet elk VOIP-systeem heeft dezelfde functies, maar dit zijn de meest voorkomende:

Een keuzemenu (Auto attendant)

Via een geluidsbestand krijg je als beller een lijst opties voorgeschoteld waaruit je kan kiezen door op een nummertoets te drukken. Bijvoorbeeld: “Voor Nederlands, druk 1.”

Communicatiemiddelen op één apparaat

De mogelijkheid om communicatiemiddelen op één apparaat te bundelen.

Overal bereikbaar

Op kantoor of thuis. Je kan bellen met je vaste nummer via je laptop of telefoon, ongeacht je locatie. Met Voice Cloud en FreePhone Business kunnen medewerkers regels instellen over hun bereikbaarheid.

Schaalbaarheid

Je betaalt voor het aantal medewerkers dat daadwerkelijk gebruikmaakt van VOIP.
 

  • SIP: Upgrade per vijf kanalen. Veel schaalbaarder en meer toegespitst op de echte behoefte van de klant.
Aanpasbaar

Je kan zelf gemakkelijk de functionaliteiten instellen zoals jij het wil. Denk aan een professionele geautomatiseerde receptie, doorschakelopties, een e-mail wanneer iemand een voicemail achterlaat, CRM-integratie en nummerweergave.

Uitmuntende geluidskwaliteit

SIP-toestellen verhogen de kwaliteit van de gesprekken – al spelen daar ook de toestellen van de beller en de ontvanger een rol in.

Zijn er ook nadelen verbonden aan VOIP-telefonie?

Om te genieten van de VOIP-voordelen, heb je wel wat apparatuur nodig die goed ingesteld is. Gelukkig is dat een eenmalige inspanning.

De eerste evidentie: om te bellen over het internet, heb je natuurlijk een stabiele internetverbinding nodig. Die verbinding werkt op elektriciteit, dus als er een stroomonderbreking is, kan je tijdelijk niet bellen. 


Dat is anders dan bij de vroegere coax-telefonie, die wel kon werken zonder stroom.
Gelukkig hebben we daar bij Telenet een oplossing voor. Zo kan je een deel van je VOIP-telefonie op een noodcircuit laten draaien. Zo blijft je bedrijf bereikbaar, zelfs als de stroom uitvalt. 


Zo’n noodcircuit zie je bijvoorbeeld ook in liften, om altijd te kunnen bellen in noodsituaties. Daarnaast kan je een redundante lijn inleggen: een extra verbinding voor wanneer de hoofdlijn zou uitvallen.

Daarnaast heb je VOIP-toestellen nodig om het systeem te laten draaien. Je analoge of digitale toestellen kan je dus niet meer gebruiken. Maar er is zeker een vzw, goede doel of andere organisatie die je er blij mee maakt! Voor die VOIP-toestellen heb je een aantal keuzemogelijkheden:
 

Softphones of mobiele telefoons: die werken op een batterij en blijven dus bereikbaar – zolang de accu niet leeg is, natuurlijk. Bovendien zorgt de uitrol van 5G voor een even goede gesprekskwaliteit.

Het laatste essentiële onderdeel van VOIP-telefonie is een telefooncentrale. De aansluiting van verschillende PABX-telefooncentrales op het publieke netwerk is een lastige taak, want de SIP-technologie is geen internationale standaard. Maar maak je geen zorgen: bij Telenet hebben we daarin een verregaande expertise. Wij regelen de aansluiting van je telefooncentrale en zorgen voor de juiste instellingen.

Wat is een softphone?

Een softphone is een samentrekking van ‘software telephone’. Eigenlijk is het een app die je installeert op je mobiele telefoon, pc of laptop. Met die softphone-app kan je gebeld worden op je vaste en op je mobiele telefoonnummer. Zo’n softphone is een vorm van hosted VOIP, die dus op basis van een telefooncentrale in de cloud werkt. Hiervoor heb je natuurlijk een stabiel mobiel netwerk nodig.

  • Daarnaast is een geïntegreerd communicatieplatform (CCP) ook een mogelijkheid. Die laat je toe om VOIP te gebruiken op je pc of smartphone.
  • Ten slotte kan je ook je oude technologie, zoals je ISDN-lijn, combineren met de nieuwe VOIP-telefonie. Zo kan je bijvoorbeeld bellen met Microsoft Teams via je ISDN-lijn – maar je moet wel rekening houden met een beperkte functionaliteit. Je status weergeven (bezet, in vergadering, beschikbaar, …) is bijvoorbeeld niet mogelijk.

Phone2Go: een vaste lijn op je smartphone

Phone2Go is dé oplossing voor wie vlot bereikbaar wil zijn voor klanten, maar geen extra toestel of simkaart wil inschakelen. Dankzij de app op je smartphone kies je wanneer je bereikbaar bent op je zakelijke telefoonnummer en kan je je werk en privé beter afbakenen.

Wat heb je nodig voor VOIP-telefonie?

We vatten even samen wat je precies nodig hebt voor VOIP-telefonie.

  • Een Voice over IP-telefoon. Dat kan een bureautoestel zijn, een softphone of je integreert de VOIP-telefonie in je smartphone.
  • Een SIP-kanaal dat dienstdoet als je nieuwe telefoonlijn. Hiervoor heb je ook een internetverbinding nodig.
  • Een vast telefoonnummer: VOIP is bellen over het internet, waarbij je IP-adres wordt gekoppeld aan een vast telefoonnummer. Je kan je huidige nummer overnemen of voor een nieuw nummer kiezen.
  • Een datalijn, speciaal gericht op spraak, of een datalijn met voldoende bandbreedte. Zo ben je zeker van de hoogst haalbare spraakkwaliteit voor je telefoongesprekken.

De kosten van VOIP-telefonie

Bij Telenet bieden we je altijd een formule op maat aan. De kostprijs van de installatie en overschakeling naar VOIP-telefonie is daarom moeilijk in te schatten. Er spelen te veel factoren mee, zoals:
 

  • Welke soft- en hardware is er al aanwezig?
  • De aanpassing van de huidige of de installatie van een nieuwe telefooncentrale, al dan niet in de cloud
  • Het aantal medewerkers dat VOIP zal gebruiken
  • De integratie met andere communicatiesystemen
     

Neem gerust contact met ons op voor meer inzicht in hoeveel VOIP-telefonie voor jouw bedrijf zou kosten.

Bij Telenet vind je altijd een communicatie-oplossing op maat van je business

Telefonie is natuurlijk één van de fundamenten van de Telenet-expertise. Dat stelt ons in staat om jouw overstap naar VOIP-telefonie vlot en zorgeloos te laten verlopen.

  • We garanderen een stabiele en sterke internetverbinding, waarbij we je telefoonverkeer scheiden van het andere internetverkeer. Zo ben je altijd bereikbaar en blijft streamen, online vergaderen en bestanden versturen/downloaden mogelijk.
  • We helpen je om je oudere technologieën te combineren met de handige VOIP-functionaliteiten, zoals Microsoft Teams via je ISDN-lijn.
  • Cybersecurity is een essentiële pijler voor performante bedrijven. Daarom voorzien we de recentste beveiliging voor je telefoniesystemen, met beveiligingsprotocollen zoals TLS en SRTP.
  • Met VOIP behoud je je servicenummers en kan je de functionaliteiten ervan uitbreiden.
  • VOIP biedt een pak meer mogelijkheden voor je contactcenter en/of klantendienst dan de oudere technologieën. Ontdek wat Voice over IP voor je contactcenter kan betekenen.

Nog even wat meer lezen? Da's zeker!

Hoe maak je van digitale transformatie een succes?
Bedrijven zetten technologie in voor strategische en organisatorische verandering. Hoe doe je dit succesvol? Je vindt de onmisbare elementen in deze minigids.
UC&C brengt alle communicatietools samen
De klant van vandaag is veeleisend en wil op elk moment van de dag contact kunnen opnemen. Unified Communications & Collaboration kan u hierin perfect bijstaan.
Vijf misvattingen over outsourcing als KMO
In de war for talent kapen grotere bedrijven vaak de beste talenten weg. Eén woord: outsourcing. We ontkrachten de vijf grootste misvattingen
Samen met zijn partners stuwt Telenet Business kmo’s vooruit
Ontdek hoe Telenet Business via lokale partners kmo's naar hun noden voorziet van IT- en telecomoplossingen voor optimale bedrijfsvoering.
Losgeld betalen na een cyberaanval: ja of nee?
Cybercriminaliteit is aan een stevige opmars bezig, mede doordat bedrijven steeds meer losgeld betalen bij een cyberaanval. Maar dat is zeker geen goed idee.
Wat is een Security Operations Center en hoe werkt het?
Mark Van Tiggel legt uit hoe Telenet zijn eigen Security Operations Center inzet om zowel interne systemen als klantenapplicaties te beschermen.

Hoe kunnen we je helpen?

Met welke vraag jij ook zit, je kan op ons rekenen. Wij staan voor je klaar op de manier die het beste bij jou past: via telefoon, WhatsApp, e-mail of in één van onze winkelpunten.