Ondernemers gaan 200% voor hun zaak. Een kwestie van passie voor hun zaak. Zoals Joke De Coninck van koffiebar Black&Yellow, waarmee we in aflevering #4 van Wondernemen kennismaken. Naast de bekendste barista van Antwerpen is ze ook mama van 2 kinderen en DJ, fotografe en influencer. “Ik besef dat ik veel hooi op mijn vork neem, maar ik kan gewoon niet tegen een lege vork”.
Uitbaatster Joke De Coninck is een bezige bij: ze combineert het ondernemerschap met het moederschap, sport, influencer-zijn en af en toe draait ze ook plaatjes als DJ. Als we bij Joke polsen hoe het met haar work/life-balans gaat, haalt ze haar schouders op: “Ik ben gewend om veel te jongleren. Ik besef dat het soms lijkt alsof ik te veel hooi op mijn vork neem, maar ik kan gewoon niet goed een lege vork hebben. Ik doe graag veel, ik pak veel op mij. Soms weegt dat wat te hard door naar de ene of de andere kant… maar uiteindelijk lukt het allemaal en ik krijg het er op één of andere manier wel allemaal ingegoten. Het is een beetje zwemmen – en soms ook een beetje verzuipen.”
“Mijn werk en privéleven gescheiden houden, is een illusie. Ik ben meer bij Black & Yellow dan thuis. Ken je de serie Friends, met die koffiebar? Wel, zo is het hier ook. Veel van mijn vrienden komen hier en veel klanten zijn intussen vrienden geworden. Onmogelijk om privé daarvan weg te houden, tenzij ik een heel afstandelijk persoon wordt achter de toog. Ik heb hier ook al met liefdesverdriet gestaan. Da’s niet zo handig maar ik denk dat dat deel van mijn zaak is. Black & Yellow is eigenlijk een soort van stamcafé maar dan overdag, zonder de dronken klanten.”
Tip 1: Pas je openingsuren aan
“Oorspronkelijk was mijn zaak geopend van 8.30u tot 17u, zes dagen per week. Mijn kinderen brachten toen veel tijd door in de voor- en nabewaking op school. En toen kwam corona... Eerst was Black & Yellow enkele weken gesloten, vervolgens enkel geopend voor take-out. De school van mijn zoon en dochter bleef een tijdlang dicht op woensdagen, dus sloot ik ook mijn koffiebar die dagen om de kinderen te kunnen opvangen. Ook mijn openingsuren van de andere dagen heb ik toen aangepast: van 9 tot 16u, waardoor mijn privéleven nu veel makkelijker te combineren is met mijn zaak.”
“Toen ik Black & Yellow opende, was mijn zoon 9 jaar. Hij zei toen: ‘Mama, je gaat minder tijd hebben voor ons.’ Dat hij dat op zo’n jonge leeftijd al besefte, vond ik wel even slikken. Mijn zaak is mijn derde kind. Maar die twee andere blijven wel de belangrijkste.”
Tip 2: Laat je administratie niet liggen #PeaceOfMind
“Ik heb dit werk gekozen omdat ik het sociale aspect en het product fijn vindt. Maar het papierwerk hoort erbij. Ik heb een paar jaar lang dagelijks mijn laptop meegezeuld naar mijn zaak … voor niks. Want ik heb helemaal geen tijd om mijn administratie te doen tijdens de openingsuren! Wanneer ik dat dan wel doe? Thuis, na de uren, wanneer mijn kinderen in bed liggen. Of tijdens mijn extra sluitingsdag – in de voormiddag, want dan is mijn hoofd nog helder. Na een werkdag vind ik het vaak te moeilijk om me nog aan de computer te zetten en me te concentreren.”
Ik vind het moeilijk om dingen uit handen te geven. Ik ben graag onafhankelijk. En zelfstandig. En ik denk altijd: wat je zelf doet, doe je beter – maar eigenlijk is dat helemaal niet waar! Zeker niet wat betreft die administratie.”
“Doorheen mijn werkdag zie ik op mijn smartphone de teller van mijn mailbox omhooggaan en dan denk ik: oh nee…50 mails! Zo’n overload aan e-mails heeft een verlammend effect op mij: ik weet niet meer hoe ik daaraan moet beginnen. Op een leeg moment, bijvoorbeeld tijdens het aanschuiven bij de kassa van de supermarkt, open ik vaak even mijn mailbox om er alvast wat dingen uit te zwieren: dat maakt de druk al wat minder groot om er dan toch aan te beginnen.”
Business coach Christophe raadt Joke aan om ondersteuning in te schakelen in de vorm van een ‘Virtual Assistant’: “Voor wie overweldigd wordt door een tsunami aan e-mails, is dit een grote hulp. Je Virtual Assistant neemt voor jou je e-mails door en vertelt je via een spraakberichtje op WhatsApp de samenvatting. Ook vertelt hij je precies welke acties je moet ondernemen. ”
Tip 3: Gebruik een app als Moneybird voor je facturen
“Ik werk alleen in mijn zaak, dus ik moet weinig info met andere mensen delen. Ik maak dus geen gebruik van apps en tools voor bestellingen, planningen of to-dolijsten. Voor grotere horecazaken is dat ongetwijfeld wel interessant. Maar als enige werknemer hoef ik geen app in te schakelen om mijn werkuren in te plannen. En als er een boodschappenlijstje gemaakt moet worden, doe ik dat niet digitaal, maar gewoon op een post-it.”
“Een app die ik wel gebruik, is MoneyBird: sommige klanten drinken koffie op factuur, dus ik maak gebruik van dat platform voor facturatie. Mijn klantengegevens en producten staan erin. MoneyBird is heel geschikt voor een dummie als ik, die zich niet lang kan concentreren.”
Tip 4: Bezint eer ge begint: bij ‘cafeetje spelen’ komt veel kijken
“Ik hou van mijn job en ik zou niks anders willen, maar veel mensen denken dat ik ‘cafeetje speel’, terwijl er véél meer bij komt kijken dan gewoon een praatje maken met mensen aan de toog.”
“Ik ben soms een beetje beledigd als iemand zegt: ‘Ik wil later wel een koffiebarreke beginnen’. Dat klinkt voor mij niet zo veelbelovend. Ik vind dat je goed moet beseffen wat er achter de schermen gebeurt. Want het is hard werken.”
Tip 5: Hou het zo simpel mogelijk
“Iedereen kan de plezante uithangen achter de toog, maar ik wil echt staan voor kwaliteit. De essentie van mijn zaak is kwalitatieve koffie serveren. Hoe simpeler, hoe beter mijn focus, hoe beter de kwaliteit, hoe trotser ik kan zijn op mijn werk.”