Een teambuilding organiseer je voor ’t plezier en om de teamspirit te bevorderen. Maar als je aanklopt bij Yves en Sofie van Moodmaker mag je nog méér verwachten. Fun is er gegarandeerd. Maar wie kiest voor een concept als ‘Chain Reaction’, ‘On Shifting Sands’ of ‘Before Mars’ steekt er ook wat van op. Zaakvoerder en ondernemer Yves Sandyck vertelt hoe zijn business door de jaren heen evolueerde.
Hoe ziet jouw team er vandaag uit, Yves?
“Mijn vrouw Sofie en ik hebben Moodmaker in 2005 opgestart. In functie van de teambuildings die op de agenda staan werken we samen met een aantal freelancers. Sommige werken al meer dan 10 jaar voor ons, dus daar hebben we een blind vertrouwen in.”
Hoe is jullie zaak gegroeid?
“Vooral inhoudelijk hebben we onze focus doorheen de jaren wat verlegd. Ik herinner me nog goed ons eerste event. Geloof het of niet, maar dat was voor Telenet. We organiseerden toen Schotse Highland Games, puur voor de fun.”
“Vandaag kan je nog altijd bij Moodmaker terecht voor plezier. Ik denk aan onze Zeepkisten Grand Prix of onze Virtual Reality Games. Leuke formules. Maar als je ’t mij vraagt kan een teambuilding zoveel meer voor je team betekenen.”
“Sinds de coronaperiode voegen we een extra dimensie toe aan onze teambuildings. Toen we fysiek niet in elkaars buurt mochten komen, organiseerden we online teambuildings. Tijdens een online event is het moeilijker om de fun-factor te behouden. Daarom combineerden we dat met een educatief luik: ‘hoe kan je efficiënt samenwerken en online informatie delen? ”
“Zo maakten we geleidelijk aan een switch naar een ander niveau van teambuildings die fun zijn én doen nadenken over corporate vraagstukken. Onze nieuwe concepten noemen we ‘message creators’ en ‘idea shakers’. We schudden de ideeën letterlijk uit de teams. Of we houden ze een spiegel voor. Als manager kan je je team iets inpeperen, maar je medewerkers capteren de boodschap beter als ze die aan den lijve ondervinden.”
Over welke corporate vraagstukken gaat het dan?
“We hebben games ontworpen rond de kracht van samenwerking, het vinden van opportuniteiten in verandering en de relatie tussen planning en efficiënte uitvoering.” Allemaal hedendaagse topics die we met een teambuilding op een plezante manier benaderen.”
Heeft jullie zaak moeilijke periodes gekend?
“Natuurlijk. Wij brengen een cyclisch product aan de man. Je surft mee op de golven van de conjunctuur. Als er voldoende geld is, is er budget voor een teambuilding. Als het minder goed gaat, zijn sommige bedrijven geneigd minder in te zetten op teambuilding en groepsversterkende activiteiten.”
“De coronaperiode was best pittig bijvoorbeeld. Maar achteraf gezien hebben we daar ontzettend veel uit geleerd. We hebben goede businesscontacten gelegd, nieuwe ideeën opgedaan en onze focus verlegd. Achteraf gezien ben ik corona zelfs dankbaar!”
Hoe is het gesteld met jullie work-lifebalance?
“Ik werk hard en ben gepassioneerd door wat ik doe. Het voelt niet aan alsof ik hard moet werken, ook al komt er veel op me af. De passie stuwt me vooruit. Ik geloof in wat ik doe. Dat ik dat samen mag doen met mijn vrouw: dat is nog altijd plezant. We hebben de mooiste job ter wereld.”
“Extra troef van deze job? Teambuildings gaan zelden door in schoolvakanties. Dus op die momenten hebben wij zelf verlof. Dan is het tijd voor vakantie of verbreding. Zo ging ik in de paasvakantie naar Singapore om nieuwe spelformules te leren kennen. En binnenkort implementeren we die trainingen in ons aanbod.”
Hoe doen jullie aan marketing?
Yves: “We zien veel tevreden klanten terugkeren. En mond-aan-mondreclame werkt voor ons ook goed. Daarnaast hebben we een duidelijke website, een nieuwsbrief en Google-advertenties. Qua social media geloof ik ook heel hard in LinkedIn.”
“Als je je doelgroep niet op LinkedIn vindt, heb je geen afzetmarkt. Je kan hier makkelijk segmenteren en HR-managers aanspreken. Daarnaast onderhouden we ook de contacten met bestaande klanten. Hoog tijd om Telenet nog eens te bellen!”
Nog een goede raad voor andere ondernemers?
“Play shouldn’t end with childhood. Spelen is een toegankelijke manier om je collega’s te leren kennen en om zaken bij te leren in een ontspannen sfeer. In die context zijn onze teambuildings een aanrader voor elk bedrijf of elke organisatie.”
Hoe geeft Telenet Business Moodmaker een boost?
Yves: “Veel van de games die we organiseren, hebben een online component. Denk aan onze training ‘Before Mars’ bijvoorbeeld. De acties die tijdens deze training gebeuren, worden bijgehouden via een tablet. Zo kunnen we sneller werken op basis van concrete data in plaats van persoonlijke observaties.
Soms doen we ook een online survey op het moment van de teambuilding: een bevraging in functie van de opdracht. En we moeten ook ons CRM-systeem laten draaien. Dat alles zou niet lukken zonder Telenet Business.”
Teambuilding nodig? Check de verschillende formules op moodmaker.be
Ontdek wat Telenet Business voor jouw zaak kan betekenen.